|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
معاون وزیر نفت با انتقاد از نحوه خصوصی سازی انجام شده در صنعت پتروشیمی از دستورات جدید وزیر نفت به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی به منظور تحقق دومین جهش توسعه‌ای پتروشیمی خبر داد.
معاون وزیر نفت با انتقاد از نحوه خصوصی سازی انجام شده در صنعت پتروشیمی از دستورات جدید وزیر نفت به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی به منظور تحقق دومین جهش توسعه‌ای پتروشیمی خبر داد.

عباس شعری‌مقدم در جریان بازدید از روند تعمیرات اساسی مجتمع های پتروشیمی منطقه عسلویه با اشاره به برنامه جدید دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی گفت: وزیر نفت تاکید کرده که مرحله جدید توسعه صنعت پتروشیمی باید با حضور و سرمایه بخش خصوصی محقق شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌تواند فقط  زمینه ساز این حضور باشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام اینکه باید همه با هم در تحقق این هدف همکاری کنیم تا بتوانیم زمینه حضور بخش خصوصی واقعی را در صنعت پتروشیمی فراهم کنیم، با انتقاد از نحوه خصوصی سازی انجام شده در پتروشیمی، تصریح کرد: بسیاری از واحدهای پتروشیمی در قالب رد دیون واگذار شده است و مجموعه هایی که واحدهای پتروشیمی را  خریده اند بعضا دلسوز این صنعت نیستند و صرفا دنبال به سود کوتاه مدت هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه فراموش شدن توسعه پتروشیمی از دیگر آسیب‌های این نوع واگذاری‌ها است و افزود: علاوه بر این با خصوصی شدن واحدهای پتروشیمی و حذف شرکت ملی صنایع پتروشیمی، توسعه اجتماعی و فرهنگی در عسلویه و ماهشهر هم متوقف شده است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی به ایجاد زیرساخت‌ها اهمیتی نمی‌دهند که این مسئله علاوه بر مشکلاتی که برای مردم منطقه به همراه دارد، در بلند مدت زمینه فرار نیروهای متخصص و خالی شدن مجتمع ها از نیروی کار را فراهم می کند.

شعری مقدم پیشنهاد کرد: شرکت های موجود در منطقه عسلویه یک کنسرسیوم یا اتحادیه صنفی تشکیل دهند و کارهای زیربنایی و فرهنگی را به آن واگذار کنند.

عدم هماهنگی بین تعمیرات بخش‌های بالادستی و پائین دستی در صنعت پتروشیمی همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی بوده است.

به طوری‌که در بیشتر موارد در سال‌های گذشته تاکنون عدم هماهنگی در تعمیرات اساسی زنجیره تولید محصولات پتروشیمی علاوه بر افزایش ظرفیت‌های خالی تولید در صنعت پتروشیمی، کاهش درآمدهای ارزی و افزایش افسار گسیخته قیمت مواد اولیه پلیمری در بازار بورس را هم به همراه داشت.

با این وجود کادر جدید مدیریتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین اقدام خود یک هماهنگی و یکپارچگی در انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای بخش بالادستی و و پائین دستی زنجیره صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه را اجرایی کرده است.

از اینرو با هماهنگی‌های انجام شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی همزمان با آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی فازهای پارس جنوبی، تعمیرات مجتمع‌های پتروشیمی جم، پارس و برزویه (نوری) هم در عسلویه آغاز شده است.

در شرایط فعلی بخش عمده خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی پارس و برزویه توسط پالایشگاه‌های پارس جنوبی تامین می‌شود و این دو مجتمع هم بخشی از محصولات نهایی خود را شامل اتان، برش‌های مختلف گازی همچون پنتان و آروماتیک خود را به عنوان خوراک ورودی به پتروشیمی جم تحویل می‌دهند.

به عبارت دیگر این سه مجتمع پتروشیمی همچون زنجیره‌ای در منطقه عسلویه فعالیت می‌کنند که خوراک و محصولات نهایی هر یک از این سه واحد به نوعی در واحد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین