|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲
وزیر نفت با بیان این که، بزودی قرارداد دوم صادرات گاز ایران به عراق منعقد خواهد شد گفت: همچنین به دنبال انعقاد قرارداد صادرات گاز به کشورهای عمان و امارات عربی متحده هستیم.
ˈبیژن نامدار زنگنهˈ عصر چهارشنبه در حاشیه همایش گاز دیروز امروز فردا و در جمع خبرنگاران با اشاره به قراردادهای صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه از جمله ترکیه افزود: با وضعیت موجود امیدی به صادرات گاز به پاکستان نداریم و با این شرایط که پاکستانی ها ابراز می کنند، بعید به نظر می رسد صادرات گاز به این کشور امکان پذیر شود.

وی خاطر نشان کرد: برای پاکستانی ها هم فرقی نمی کند، چه جریمه شوند و چه گاز از ایران وارد کنند، در هر دو حالت پولی ندارند که به ایران بدهند.

زنگنه با بیان این که، پیشنهاد مشخصی از شرکت های خارجی برای توسعه میادین در ایران مطرح نشده است، گفت: مذاکراتی را با برخی از شرکت های خارجی شروع کرده ایم، اما هنوز زود است که وارد بحث های جدی در خصوص ورود شرکت های خارجی به صنعت نفت ایران شویم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای صادر کننده گاز که قرار است شنبه و یکشنبه هفته آینده در تهران برگزار شود، گفت: هر سال این اجلاس به صورت عادی در کشورهای عضو برگزار می شود و امسال نیز قرار است این اجلاس طی دو روز در تهران برگزار شود.

وزیر نفت ادامه داد: در این اجلاس قرار است دبیر کل این سازمان نیز مشخص شود و از آنجا که نامزد ایران دارای شرایط خوبی است و همچنین از امتیاز میزبانی نیز برخوردار هستیم، امیدواریم بتوانیم دبیر کلی این سازمان را از آن خود کنیم.

به گفته وی، در حاشیه این اجلاس نمایشگاهی از توانمندی های صنعت نفت و گاز ایران برگزار می شود تا هم پیمانکاران و مشاوران داخلی را به صنعت نفت و گاز جهان معرفی کرده و از این طریق نیز زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در دنیا تلاش می شود تا گاز از طریق بورس انرژی و مستقل از نفت قیمت گذاری و فروخته شود و ما نیز دنبال این کار هستیم، اما این اتفاق ممکن است سالیان سال طول بکشد.

زنگنه با اشاره به تامین گاز فصل زمستان گفت: امسال نیز همانند روند سنتی سال های گذشته، در اولین قدم باید گاز را وارد کنیم و سپس مصرف نیروگاه ها را کم کرده و بجای آن سوخت مایع تحویل آن ها بدهیم.

وی در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه 93 نیز افزود: قیمت نفت در بودجه سال 93 می تواند در حدود 100 دلار پیش بینی شود که این رقم غیرمعقول نیست.

وی از اعلام مبلغ بلوکه شده ناشی از فروش نفت در خارج از کشور خودداری کرد و گفت: مذاکرات با شرکت شل هنوز به نتیجه نرسیده است، اما امیدواریم که در نهایت بتوانیم به نتایج دلخواه برسیم.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین