|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
مطالبه نمایندگان مجلس مبنی بر احراز دبیر کلی جی یی سی اف در قالب دیپلماسی انرژی دولت یازدهم محقق شد.
مطالبه نمایندگان مجلس مبنی بر احراز دبیر کلی جی یی سی اف در قالب دیپلماسی انرژی دولت یازدهم محقق شد.

بیژن زنگنه پیش از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی «فعال کردن دیپلماسی انرژی» را به عنوان یکی از محورهای راهبردی خود در صورت تصدی وزارت نفت بیان کرده بود و بعد از کسب اعتماد از خانه ملت، وزیر نفت دولت یازدهم با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله انرژی و برنامه و بودجه علاوه بر راهبرد افزایش ظرفیت تولید بر ترمیم دیپلماسی نفت تاکید داشت.

زنگنه همان گونه که تیم فنی خود را برای افزایش ظرفیت تولید تقویت کرد، در حوزه بین‌الملل با معرفی کاندیدای ایران برای دبیرکلی جی یی سی اف و تغییراتی در ماموران نفتی ایران در جامعه بین‌الملل عملاً دیپلماسی انرژی ایران را ترمیم کرد.

نشانه های این ترمیم برگزاری مطلوب اجلاس جی یی سی اف در تهران است که عملاً هر آنچه را که ایران می‌خواست با تعاملات بین‌المللی در بخش گاز بدست آورد و کاندید ایرانی دبیر کل شد.

توضیح آن که موفقیت در میان کشورهای پر قدرت گازی برای ایران از آن جهت مهم بود که ایران می‌خواهد در سایهٔ سیاست جدید دولت یازدهم در جامعه بین‌المللی تحرک تازه ای به دیپلماسی انرژی خود دهد، این در حالی است که آسوشیتدپرس در بازتاب ریاست ایران بر اوپک گازی سعی کرد قدرت این مجمع را در مقایسه با اوپک نفتی کمتر تعبیر کند.

با این وجود نمایندگان مجلس در دو سال گذشته در موضع گیری‌های خود در صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بر احراز دبیر کلی اوپک و جی یی سی اف تاکید می‌کردند و این در حالی است که همواره نمایندگان مجلس در تیم‌های دیپلماسی انرژی وزارت نفت حاضر بوده‌اند.

از این رو کسب دبیر کلی جی یی سی اف اولین نشانه های ترمیم دیپلماسی انرژی در دولت یازدهم است که می‌توان آن را تحقق اولین وعده زنگنه در بخش بین‌المللی به مجلس نهم هم تعبیر کرد.
منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین