کد خبر: ۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
مدیرمسوول ماهنامه «دنیای تصویر» گفت: سیزدهمین دوره «جشن حافظ» به علت صادر نشدن مجوز این رویداد از سوی مدیریت سابق سینمایی برگزار نشد. سیزدهمین و چهاردهمین دوره این رویداد با موافقت «ایوبی» برگزار می شود.
جشن حافظ از رویدادهای فرهنگی هنری کشور است که از سوی بخش خصوصی و به همت ماهنامه دنیای تصویر در بخش خصوصی از سال 78 برگزار شد اما این رویداد در سال گذشته بنا به دلایل اعلام نشده برگزار نشد. 

علی معلم مدیر مسوول ماهنامه دنیای تصویر و دبیر این جشن سینمایی و تلویزیونی درباره دلایل برگزار نشدن این رویداد و جزییات برگزاری جشن حافظ با رویکرد موسیقی و شعر به ایرنا توضیحاتی ارایه کرد.

معلم افزود: مدیریت جدید سینمایی با برگزاری جشن حافظ موافقت کرد و شاهد برپایی این جشنواره سینمایی و تلویزیونی در سال 92 خواهیم بود. 

وی یادآور شد: تلاش برای تهیه سالن و دیگر امکانات مورد نیاز به منظور برگزاری این جشن در دستور کرمان قرار دارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» توضیح داد:جشن حافظ را پس از ماه محرم پیش یا پس از جشنواره فیلم فجر برگزار خواهیم کرد و تاریخ دقیق برگزاری این رویداد فرهنگی متعاقبا اعلام خواهد شد. 

**شمقدری مجوز برگزاری جشن حافظ را نداد

معلم درباره دلیل برگزار نشدن دوره سیزدهم جشن حافظ به رغم پیگیری اهالی سینما و تلویزیون توضیح داد: پس از برگزاری دوازدهمین دوره جشن حافظ برای برپایی دوره سیزدهم این رویداد همکاری های لازم انجام نشد و مدیریت وقت سینما مجوز برگزاری این جشن را صادر نکرد و اجازه برپایی آنرا نیز به ما ندادند. 

وی ادامه داد:جشن حافظ به عنوان یکی از رویدادهای سینمایی در تقویم جشنواره ها به ثبت رسیده اما با این حال مجوزهای لازم برای برپایی آنرا به ما ندادند.

مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر تاکید کرد:در دوره مدیریت شمقدری دلیل صادر نشدن مجوز برای برگزاری جشن حافظ به ما اعلام نشد اما با حضور حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی با برگزاری دوباره این جشن سینمایی و تلویزیونی موافق شد. 

**توهم دلیل اصلی برگزار نشدن دوره سیزدهم جشن حافظ 

معلم همچنین گفت: معتقدم توهم مدیریتی در دوره گذشته دلیل اصلی برگزار نشدن سیزدهمین دوره جشن حافظ و صادر نشدن مجوز برپایی این رویداد بود.

نویسنده و منتقد با سابقه سینما توضیح داد: نحوه برگزاری جشن دنیای تصویر شبیه بقیه جشنواره ها نیست بلکه این رویداد یک جشن است که در یک شب برگزار می شود. جشن حافظ تنها رویدادی است که به برترین های سینمایی و تلویزیونی بطور همزمان تندیس ارائه می کند. 

این نویسنده با سابقه سینمایی تاکید کرد: جشن حافظ تنها رویدادی است که در بخش خصوصی برگزار می شود از اینرو این جشن فشاری به بودجه دولتی نمی آورد و معتقدم تمامیت طلبی بخش رسمی، کار را به رقابت و حسادت کشاند و دوره سیزدهم این جشن برگزار نشد.

**برگزاری جشن های هنری بخش خصوصی در کنار دیگر رویدادها مرسوم است

معلم با یادآوری اینکه متاسفانه مدیران تنوع و دگرگونی در جشنواره های فرهنگی و هنری را جدی نمی گیرند یادآور شد: در همه جای دنیا برگزاری جشن هایی همچون حافظ در کنار جشنواره های سینمایی معنای مشخصی دارد؛ به عنوان نمونه در آمریکا در کنار رویدادهایی همچون اسکار، گلدن گلاب هم برگزار می شود.

**سیستم برگزاری جشن حافظ شبیه گلدن گلاب است

وی تاکید کرد: معتقدم در بررسی مشابهت ها، مراسم جشن حافظ شبیه به گلدن گلاب است و این رویداد خوشبختانه در میان اهالی سینما و تلویزیون طرفداران بسیاری دارد. 

این تهیه کننده سینما ادامه داد: امروز در موزه سینما تندیس جشن حافظ در کنار سیمرغ و دیگر جوایز سینمایی فیلمسازان در غرفه آنان قرار دارد و برگزاری این جشن در عین حال به تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است. 

معلم، نبود فهم مشترک و به اصطلاح مته به خشاش گذاشتن به برگزاری چنین جشنواره هایی را سبب توقف آنها دانست و از صحبت های ضد و نقیص مدیریت سابق سینمایی کشور درباره این رویداد انتقاد کرد. 

وی گفت: شمقدری در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر که من یکی از داوران آن بودم اذعان کرد که بسیاری از فیلمسازان جوایزشان را از جشن حافظ به دبیری علی معلم دریافت کردند و فیلمسازان این رویداد را دوست دارند اما همین مدیر سینمایی اجازه صدور مجوز برگزاری سیزدهمین دوره جشن حافظ را صادر نکرد. 

**برگزاری جشن های سینمایی مشوق فیلمسازان 

مدیرمسوول ماهنامه سینمایی دنیای تصویر یادآور شد: جشن های سینمایی که توسط بخش خصوصی برگزار می شود باید از حمایت های نهادهای رسمی برخوردار شود و حداقل توقع ما سنگ اندازی نکردن در برپایی این رویدادها است. 

معلم افزود: فضای فرهنگی و هنری کشور نیازمند ایجاد فضایی مفرح و امیدوار کننده است و برگزاری جشن های سینمایی به این مهم و رشد و تعالی سینما و ایجاد انگیزه در فیلمسازان کمک می کند. 

**گروکشی برای برگزار نشدن جشن های بخش خصوصی

وی گروکشی و ناهماهنگی را از دیگر دلایل برگزار نشدن جشن حافظ در دوره گذشته دانست و توضیح داد: این رویداد از سال 78 در دولت های مختلف برگزار شده و امیدوارم با همکاری نهادهای نظارتی امکان تداوم این رویداد بیش از پیش فراهم شود. 

به گفته تهیه کننده فیلم آل، جشن حافظ از رویدادهایی است که مردم در جریان جزییات آن هستند و نسخه های ادوار مختلف این جشن که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده در سراسر کشور به دست علاقه مندان رسیده است. 

معلم ادامه داد: بخش خصوصی جایگاه مردمی دارد و تلاش ما بر این است با ایجاد تنوع در این رویداد بر جذابیت های آن بیافزاییم.

**برگزاری نخستین جشن شعر و موسیقی حافظ 

وی از برگزاری نخستین دوره جشن شعر و موسیقی حافظ خبر داد و گفت: مقرر بود سال گذشته بخش شعر و موسیقی حافظ را نیز برگزار کنیم و با همکاری مرکز موسیقی مقرراتی نیز در این بخش تنظیم شد اما به دلیل صادرنشدن مجوز برگزاری این جشن، به نتیجه نرسید. 

دبیر جشن حافظ با یادآوری اینکه تاکنون بخش خصوصی به برگزاری جشنی با محوریت شعر و موسیقی ورود پیدا نکرده است، توضیح داد: در جشن حافظ با رویکرد شعر و موسیقی به موسیقی سنتی و پاپ و محلی و ترانه سراها توجه می شود و دیوان های اشعار و شاعران جوان را مورد ارزیابی قرارمی دهیم. 

معلم توضیح داد: 12 تندیس برای شعر و موسیقی طراحی کردیم، معتقدم برگزاری این جشن به ارتقای موسیقی و شعر و ترانه در کشور کمک شایانی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: جشن حافظ تنها رویدادی است که در آن تندیس ترانه در حوزه فیلم و سریال به برگزیدگان اهدا می شود و امیدوارم با صدور مجوزهای لازم در این زمینه شاهد برپایی نخستین جشن موسیقی و شعر حافظ در اردیبهشت ماه سال آینده باشیم.

مدیر مسوول ماهنامه دنیای تصویر به لزوم ایجاد امید و سرزندگی در جامعه و در میان هنرمندان اشاره کرد و برگزاری چنین جشن هایی با حضور بخش خصوصی را موجب رونق فعالیت های فرهنگی و هنری و ترغیب مردم در استفاده بیش از پیش از محصولات فرهنگی و هنری دانست.

**جشن حافظ با حسن نیت برگزار می شود

معلم با یادآوری اینکه جشن حافظ با حسن نیت برگزار می شود،گفت: دستگاه های نظارتی از این اقدام که با حسن نیت انجام می شود حمایت کنند و امیدوارم سنگلاخ ها سبب نشود که ما از برگزاری آن بگذریم؛ اگر پایمردی ما و خواسته اهالی سینما و تلویزیون نبود شاید امروز این جشن دوازده دوره را پشت سر نمی گذاشت.

وی با یادآوری اینکه دوره سیزدهم و چهاردهم جشن حافظ باهم برگزار می شود توضیح داد: سالن بزرگ برای اجرای جشن حافظ در اختیار نداریم و اغلب سالن ها در اختیار نهادهای رسمی و شهرداری است. مطمئنم چنانچه سالنی با ظرفیت 7 هزار نفر وجود داشته باشد در جشن حافظ پر خواهد شد کما اینکه در آخرین دوره این رویداد نزدیک به سه هزار نفر گردهم آمدند. 

دوازدهمین جشن سینمایی-تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) چهارم مردادماه سال 90 در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین