|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
مستی، دفاع از خود، اختلافات خانوادگی، ادعا و غرور، دفاع از ناموس و دوست ،‌اختلافات طایفه‌ای و مالی و اتفاقی یا ناگهانی رخ دادن، از جمله بیشترین دلایل وقوع خشونت توسط جوانانی زندانی بر اساس نتایج یک تحقیق در کشور بوده است.
پژوهش مورد اشاره خشونت را یکی از آسیب‌های عمده در جهان امروز توصیف کرده که معمولا توسط کنشگران فردی یا جمعی علیه خود (خودکشی یا خودآزاری) یا علیه دیگری‌ (دیگر کشی یا دیگر آزاری) اعمال می‌شود.

بر اساس این پژوهش، خشونت ماهیتی اجتماعی دارد و بیشتر در تعاملات بین شخصی و بین گروهی صورت می‌گیرد اما به صورت‌های متفاوت فیزیکی، اقتصادی، ‌سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظیر قتل،‌ ضرب و جرح، ترور، جنگ ، تهدید، تخریب، هتک حرمت، تحقیر،‌ توهین، فحاشی و ... نمود پیدا می‌کند و امنیت اجتماعی و گروهی افراد را مورد تهدید قرار می‌دهد.

تحقیق حاضر با اشاره به این که تمام جوامع امروزی با مسأله خشونت مواجهند اما آنچه که امروز نگرانی جوامع را موجب شده همان وسعت و دامنه خشونت است، در ادامه به ذکر این نکته می‌پردازد که در ایران پیمایش ملی جامعی در زمینه پرخاشگری یا خشونت صورت نگرفته و بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه به خشونتهای خانوادگی از جمله خشونت علیه زنان و کودکان و همسرکشی پرداخته‌اند اما بر اساس اطلاعات به دست ‌آمده می‌توان گفت که میزان آن در طول چند دهه اخیر خصوصا در بین جوانان دارای روند افزایشی بوده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشی در کشور به بررسی عوامل مرتبط با خشونت بر روی 123 نفر از جوانان زندانی در زندان کرمان با جرایم ضرب و جرح و قتل انجام شده است.

یافته‌های پژوهش نشان داد: بیشتر جوانان دستگیر شده (94.31)درصد مرد و 52 درصد آنها نیز مجرد بودند. همچنین از نظر تحصیلات، افراد دارای سواد زیردیپلم با 55.8 درصد بیشتر نمونه‌ها را تشکیل داده و بی‌سوادها نیز 16 درصد افراد را شامل می‌شدند. والدین تعداد زیادی از این افراد بخصوص مادر آنها، بی‌سواد یا دارای سطح سواد پایین و همچنین 71.5 درصد این افراد شاغل بودند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش که توسط فاطمه عرب‌نژاد و همکاران وی انجام شده، همبستگی اجتماعی در دو بعد تعداد دوستان صمیمی و شرکت در مراسم خانوادگی در بین نیمی از نمونه‌ها در حد بالایی بوده است.

همچنین 37 درصد از جوانان زندانی مورد بررسی معتقد بودند که دیگران آنها را به چشم یک خلافکار می‌بینند و 37 درصد نیز در حد زیاد و 42 درصد در حد کم از فنون مجرمان در توجیه جرمشان استفاده می‌کنند.

این یافته‌ها حاکیست تعداد زیادی از نمونه‌ها که شامل 56 درصد بوده، سابقه مصرف الکل و‌ 42 درصد سابقه مصرف مواد مخدر داشته و سابقه مصرف اکس کم بوده است. درصد بالایی از این زندانیان نیز (45 درصد) مطرح کردند که به دیدن فیلم‌های خشن علاقه دارند.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد: تعداد زیادی از این جوانان در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که اعضای خانواده یا اقوام نزدیکشان سابقه جرم دارند. 53 درصد از آنها شاهد خشونت والدین (کتک‌کاری) و 44 درصد نیز شاهد کتک ‌کاری اعضای خانواده با دیگران بوده‌اند. درصد زیادی از این جوانان در دوران کودکی و نوجوانی از سوی اعضای خانواده‌شان (پدر 56 درصد ، مادر 70 درصد، خواهر 67 درصد،‌ ناپدری و نامادری 80 درصد) در حد زیادی تنبیه بدنی شده‌اند.

در این پژوهش، 67.9 درصدنمونه‌ها مطرح کردند که در محله‌ای که قبل از دستگیری در آن زندگی می‌کردند، فقر و 74 درصد نیز اعلام کردند که جرم وجود داشته و 63 درصد از این افراد نیز عضو گروه‌های نزاع محلی بوده‌اند.

بیشتر این جوانان دارای دوستانی با سابقه جرم بوده‌اند که دعوا ، درگیری، ضرب و جرح و حمل مواد مخدر و سرقت از جمله جرایم آنها بوده است. علاوه بر این 41.5 درصد از این زندانیان سابقه اخراج از مدرسه داشته‌اند.

بررسی متغیرهای مربوط به خشونت جوانان زندانی در این تحقیق نشان داد: 62 نفر از جوانان مرتکب جرم ضرب و جرح و 61 نفر مرتکب شدیدترین نوع خشونت یعنی قتل عمد شده‌اند.

همچنین 41 درصد این افراد قبل از انجام جرایم یاد شده سابقه جرایم خشونت‌آمیز دیگر نیز داشته‌اند.

طبق این یافته‌ها، بیشتر خشونت‌های یاد شده در روز و در فصل بهار و تابستان که افراد فرصت بیشتری برای تعاملات اجتماعی با یکدیگر دارند انجام شده است. بیشتر قربانیان نیز مرد و سن آنها 18 تا 35 سال بوده و این نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان در گروه سنی و جنسی مشابه با ضارب یا قاتل قرار دارند. در این میان بیشترین وسیله مورد استفاده چاقو بوده است.

بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، مستی، دفاع از خود، اختلافات خانوادگی، ادعا و غرور، دفاع از ناموس و دوست ،‌اختلافات طایفه‌ای مالی و اتفاقی یا ناگهانی رخ دادن از جمله بیشترین دلایل وقوع خشونت بوده‌اند.

این پژوهش نشان داد: متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، معاشرت با دوستان بزهکار و علاقه به فیلم‌های خشن با سابقه خشونت در میان جوانان 18 تا 35 سال دستگیر شده رابطه معناداری وجود دارد.

طبق این یافته‌ها، همچنین زنان سابقه خشونت بسیار کمتری دارند و حالت پرخاشگری و ستیزه‌جویی منجر به ضرب و جر ح و در حد بالای آن یعنی قتل، در مردان بیشتر است.

همچنین نتایج نشان داد که بیشتر، مجردها سابقه خشونت دارند و این نشان می‌دهد که تاهل می‌تواند تا حدودی میزان این جرایم را پایین بیاورد.

این پژوهش با اشاره به نتایج به دست آمده که نشان داد علاقه به تماشای فیلمهای خشن در جوانان دارای سابقه خشونت بیشتر است نتیجه‌گیری کرده است که تماشای این فیلمها می تواند با گرایش افراد به سمت جرایم خشونت‌آمیز ارتباط داشته باشد.

همچنین جوانانی که سابقه خشونت داشتند طبق یافته‌های این تحقیق بیشتر از آنها که سابقه خشونت نداشته‌اند پرخاشگری را برای حل مسائلشان لازم می دانند و آن را تایید می‌کنند.

بین متغیرهای عضویت در گروه‌های نزاع، تصور از خوردن برچسب منحرف و توجیه عمل مجرمانه با سابقه خشونت رابطه معناداری وجود داشته و افرادی که سابقه خشونت دارند بیشتر عضو گروه های نزاع محلی‌اند و این نشان می‌دهد که عضویت در چنین گروه‌هایی می تواند زمینه ساز بروز جرایم خشن باشد.

همچنین بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت افرادی که سابقه خشونت ندارند کمتر خود را از نظر دیگران منحرف می‌دانند و کمتر جرم خود را توجیه می کنند.

این پژوهش تاکید کرده است که با فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان،‌آموزش شیوه‌های تربیتی صحیح به والدین، نظارت درست والدین بر فرزندان‌،اعمال دقت نظر و کنترل خشم و فراهم کردن فضای آموزشی مطلوب می توان در جهت کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم خشونت‌آمیزی چون قتل و ضرب و جرح قدم برداشت.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین