|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
نوربخش با بیان اینکه در سال 92 سازمان مجبور است حدود پنج هزار میلیارد تومان از ذخایرش را برداشت کرده و در هزینه‌های جاری‌اش استفاده کند، تصریح کرد: دولت قبل حدود 54 هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی بدهی بر جای گذاشته است و با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور طبیعتا دریافت منابع وصولی سازمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان در یک مرحله و در سال 88 اجرایی شد، اظهار کرد: این قانون در صورت تامین منابع مالی به مرحله اجرا درخواهد آمد، چرا که تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است و باید منابع‌اش تامین شود، اما تمام تلاشمان را برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

سید تقی نوربخش در مورد چگونگی بخشودگی جرایم کارفرمایان خاطرنشان کرد: حدود 1800 میلیارد تومان جرایم داریم که در صورت مراجعه کارفرمایان آمادگی داریم تمام مبلغ مذکور بخشوده شود.

وی ادامه داد: حدود 2700 میلیارد تومان نیز میزان مطالبه سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان است و سازمان این سیاست تشویقی را در نظر گرفته که در راستای برخورداری کارفرمایان از این مزیت و نیز کمک شدن به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

نوربخش با اعلام اینکه کارفرمایان فرصت دارند تا 19 دی ماه سال جاری تکلیف حق بیمه‌شان را مشخص کنند، گفت: این موضوع شامل کارفرمایان واحدهای صنعتی، کشاورزی و صنفی است و حتی سیاستهای تشویقی برای آنها در نظر گرفته شده که در صورت اقدام تا 19 دی ماه سال جاری کل جرایمشان بخشوده و اصل بدهی‌هایشان هم تقسیط شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تاکنون این اتفاق هفت بار در قوانین بودجه رخ داده، به این معنا که افراد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه‌شان بنا بر قانون مشمول جرایم شدند، چرا که میزان جرایم ممکن است با توجه به سنواتی که بنابر دلایل مختلف پرداخته نشده به مبلغ بالایی تبدیل شود.

54 هزار میلیارد تومان، بدهی بر جای گذاشته دولت قبل برای تامین اجتماعی

نوربخش با بیان اینکه در سال 92 سازمان مجبور است حدود پنج هزار میلیارد تومان از ذخایرش را برداشت کرده و در هزینه‌های جاری‌اش استفاده کند، تصریح کرد: دولت قبل حدود 54 هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی بدهی بر جای گذاشته است و با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور طبیعتا دریافت منابع وصولی سازمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی در مورد میزان ذخایر سازمان تامین اجتماعی گفت: منظور از ذخایر همان منابعی است که بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنند و در سنوات گذشته برای اینکه بتوانیم مستمری‌هایمان را پرداخت کنیم آن را به صورت انباشته در شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمع کرده‌ایم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان بیش از 500 هزار میلیارد تومان تعهد سنوات دارد، اظهار کرد: کل دارایی‌های تامین اجتماعی اگر قابل به نقد شدن باشند حدود 120 هزار میلیارد تومان است و این رقم به این معناست که تعهدات سازمان بیشتر است.

به گفته نوربخش، در همه جای دنیا دولت‌ها یک مشارکت تضامنی با شرکت‌های بیمه‌ای دارند به این معنی که مقداری از حق بیمه بیمه‌شدگان را پرداخت می‌کنند به طور مثال نیز در کشور ما هم اکنون 20 درصد حق بیمه را در بیمه‌های اجباری کارفرمایان، هفت درصد را کارگران و سه درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی است که یک مشارکت تضامنی را ایجاد می‌کند و باید خاطرنشان کرد که این نقش تضامنی نه توسط کارگر و نه کارفرما در صندوق‌های بیمه‌ای ایجاد نمی‌شود، بلکه تنها دولت است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

نوربخش با اشاره به اینکه تامین اجتماعی یک سازمان تعهدی است نه سازمانی حمایتی خاطرنشان کرد: این سازمان مبالغی را دریافت می‌کند که در آینده باید آنها را پرداخت کند و طبیعتا برای این پرداخت‌ها باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد چرا که اگر امروز مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند در 30 سال آینده و بر حسب قانون باید متناسب با نرخ تورم باید مستمری پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بنابراین این شرکت سرمایه‌گذاری یکی از مکان‌هایی است که حفظ ذخایر سازمان در آن انجام و ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی در مورد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز خاطرنشان کرد: ترکیب ذخایر شستا متشکل از رد دین دولت (بابت سه درصد حق بیمه و نیز حق کارفرمایی در مورد بعضی از صنوف) و نیز مبالغی است که بابت وصولمان در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

نوربخش در مورد سودده یا زیان ده بودن این شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز عنوان کرد: مبالغی که دولت‌ها در سنوات گذشته به سازمان تامین اجتماعی داده‌اند به صورت پکیج‌هایی است که ممکن است در آن شرکت‌هایی که خیلی هم سودده نبوده وجود داشته باشند اما هنر یک شرکت سرمایه‌گذاری در هر جای دنیا برای یک سازمان بیمه اجتماعی این است که یک ترکیب ذخایر مناسب ایجاد کند که شرکت‌های کم سودده را سودده و در شرکت‌های سودده ارزش افزوده ایجاد کند.

وی افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های بیمه‌گر موظف شده‌اند به جای بنگاه‌داری به سمت بازار سرمایه حرکت کنند چرا که این بازار نقد پذیر بوده و از شفافیت بیشتری برخوردار است و ریسک کمتری ایجاد می‌کند و سازمان تامین اجتماعی نیز در حال حرکت به همین جهت است.

بدهی 15 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال 92

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به میزان بدهی‌های دولت به این سازمان تصریح کرد: دولت قبلی دویونات زیادی را برای دولت فعلی به جای گذاشته است که در مورد سازمان تامین اجتماعی این رقم به 54 هزار میلیارد تومان می‌رسد که چیزی حدود یک سوم تا یک چهارم کل بدهی‌های دولت به کل سازمان‌های کشور است.

به گفته نوربخش، در سال 92 نیز حدود 15 هزار میلیارد تومان بدهی جدید از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌شود که امیدواریم در بودجه‌های سنواتی لحاظ و به سازمان‌های تامین اجتماعی پرداخت شود.

در یکی دو سال اخیر میزان افزایش حقوق دستمزد تناسبی با افزایش نرخ تورم نداشت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نرخ میزان افزایش دستمزد باید متناسب با نرخ تورم باشد، گفت: طبیعتا افزایش میزان حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم نیست و باید در بودجه‌های سنواتی به سمت این تناسب حرکت کنیم چرا که به طور خاص در یکی دو سال اخیر میزان افزایش حقوق دستمزد هیچ تناسبی با افزایش نرخ تورم نداشته است.

به ازای هر 5.7 نفر پرداخت‌کننده حق بیمه یک نفر مستمری دریافت می‌کند

نوربخش با اشاره به اینکه در سال 57 به ازای هر 29 نفری که حق بیمه پرداخت می‌کردند یک نفر مستمری دریافت می‌کرد، اظهار کرد: هم‌اکنون به ازای هر 5.7 نفر پرداخت‌کننده حق بیمه یک نفر مستمری دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حدود 60 سال است از طول عمر سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: مبنای تامین منابع سازمان یک مبنای بیمه‌ای است و با توجه به طول عمری که از سازمان سپری می‌شود از دید بیمه‌ای تامین اجتماعی رو به پیری می‌رود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و رفاه اشاره و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو توسط وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود که اولین تخصیص اعتبار نیز توسط وزارت بهداشت انجام شده و توانستیم 136 قلم دارو از لحاظ قیمتی را تحت پوشش قرار دهیم.

نوربخش همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن 34 قلم داروی جدید در چند روز ‌آینده خبر داد و گفت: از جمله این داروها داروی سلسپت (برای بیماران کلیوی و سرطانی) و داروی اینسولین (برای بیماران دیابتی) است که پیش از این تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر نبوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به جلسه شورای عالی بیمه که در هفته جاری برگزار شد اشاره کرد و گفت: از جمله این مصوبات مربوط به تصویب پروتزها بود که تا به حال تحت پوشش سازمان خدمات درمانی قرار نگرفته بود و یک دوره انتظار پنج ساله را نیز برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌کرد به طوری که فرد باید پنج سال از زمان بیمه شدنش می‌گذشت تا می‌توانست از این خدمت استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه ابتدا به طور عام این موضوع تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت و پس از آن این دوره پنج ساله انتظار به یک دوره سه ساله تقلیل یافت.

نوربخش به دیگر مصوبات جلسات شورای عالی بیمه اشاره کرد و گفت: بحث آزمایشات ژنتیک فنیل کتونری بود که هزینه‌های بسیار سنگینی را در پی دارد و نیز آموزش‌های بهداشتی کودکان زیر شش سال که تاکنون تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار نداشت، تحت پوشش قرار گرفت.

تنها 100 هزار نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار دارند

نوربخش در ادامه با تاکید بر به روز شدن پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به داروخانه اظهار کرد: همواره پرداختی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها با معوقاتی همراه بود، اما هم اکنون 60 درصد اسناد بلافاصله و قبل از رسیدگی پرداخت می‌شود و سه ماه نیز سازمان فرصت دارد کل اسناد را پرداخت کند، بنابراین در مورد داروها موضوع کاملا بر طرف شده و امیدواریم در مورد بیمارستان‌ها نیز این اتفاق بیفتد.

نوربخش با بیان اینکه حدود 12 میلیون و 600 هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است، گفت: این افراد با خانواده‌هایشان به 35 میلیون نفر می‌رسند و باید بگوییم که تامین اجتماعی هم اکنون 970 هزار مستمری بگیر دارد که با تعداد خانواده‌شان حدود سه میلیون نفر می‌شوند.

وی همچنین به بحث کارگران ساختمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: بنا بر قانون سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای ساختمانی بر حسب متراژ و با فرمول خاصی حق بیمه دریافت می‌کرد و قانونگذاران سازمان را موظف کرده که در سال 92 از محل مالیات بر ارزش افزوده این منابع را تامین کند که مبلغش حدود 900 میلیارد تومان در قانون پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه قرار بود 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی درآیند و سهمیه‌های برای استان‌ها اختصاص یابد، گفت: با توجه به وضع موجود تنها 100 هزار نفر تحت پوشش این بیمه برآمدند چرا که اعتبار مربوط به این بیمه به طور کامل دریافت نشد.

وی ادامه داد: قصد داریم با تامین منابع و تزریق آن در یک یا دو ماه آینده این ظرفیت را افزایش دهیم تا تعداد کارگران بیمه شده به مقداری که پیش‌بینی شده بود، درآید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که در برنامه تلویزیونی تهران 20 با موضوع عملکرد سازمان تامین اجتماعی صحبت می‌کرد در مورد اولویت‌های این سازمان عنوان کرد: مهمترین اولویت تامین اجتماعی رفتن به سمت آی تی است، چرا که با توجه به حجم داده‌ها و ورودی‌های سازمان باید به این سمت حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه 20 درصد شعب سازمان تامین اجتماعی از اول آبان ماه سال جاری لیست بیمه شدگان را به صورت اینترنتی ارائه خواهند کرد گفت: ابتدا قرار است این طرح در 60 شعبه به صورت آزمایشی اجرا شود و کارفرمایان به تدریج نیاز به مراجعه حضور نخواهد داشت، اما قصد داریم این طرح را تا پایان سال به صورت سراسری اجرا کنیم.

رفع محدودیت‌های ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور محدودیت‌های مربوط به ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به فرزند یا فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان را برطرف کرد.

در بخشنامه صادر شده از سوی دکتر سیدتقی نوربخش آمده است: "نظر به اینکه به استناد «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 92/3/20 مجلس محترم شورای اسلامی مقرر شده «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 72/2/26 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود» لذا از 92/4/29 وصول حق‌سرانه درمان برای فرزند یا فرزندان چهارم و به بعد کلیه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و مقرری‌بگیران فاقد موضوعیت خواهد بود. ضمناً از تاریخ مذکور اجرای آن بخش از مفاد بخشنامه‌های شماره 618 مورخ 72/12/15 ، 1/618 مورخ 74/9/27 و 2/618 فنی مورخ 88/6/11 و دستورهای اداری مرتبط که مغایر موضوع این بخشنامه است، متوقف می‌شود."

منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
0
0
اگه کارفرمایان حدود 1800 میلیارد تومان جریمه دارند که آن سازمان محترم در صورت مراجعه کارفرمایان آمادگی دارد همه آن را ببخشد ؟! و از طرفی اعلام شده که 54 هزار میلیارد تومان، بدهی بر جای گذاشته دولت قبل برای تامین اجتماعی است. خوب دیگه لازم نیست که جرائم رو ببخشید .جریمه ها رو بگیرید و 54 هزار میلیارد تومان از 1800 میلیارد تومان رو بذارید برای بدهی هاتون و بقیش رو هم به دولت کمک کنید برای اینکه از بحران یه کمی در بیاد . یا هم بدهی 15 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال 92 رو ببخشید اگه نمی خواهید زیادی کمک کنید .آخه شما چرا به هیچی فکر نمی کنید ؟!!!!!!!!!!!!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین