علی اصغر فانی متولد 1333- تهران، متاهل و دارای دو فرزند
تحصیلات
دیپلم ریاضی از دبیرستان دکتر هشترودی تهران
لیسانس و فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران
فوق لیسانس مدیریت دولتی از مرکز مدیریت دولتی
دکترای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی از دانشگاه تربیت مدرس تهران
سوابق کاری:
آغاز تدریس از سال 1349 ( از سن 15 سالگی ) در کلاس های شبانه
استخدام در آموزش و پرورش از سال 1359
معاون آموزشی منطقه 16 تهران از شهریور 1359
رئیس آموزش وپرورش منطقه 16 تهران از دی ماه 1359
مدیرکل آموزش وپرورش استان کردستان از دی ماه 1360
معاون آموزشی وزارت آموزش وپرورش از دی ماه 1364
معاون فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال 1372
معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش از سال 1376
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از سال 1380
سرپرست وزارت آموزش وپرورش در سال 1384
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت و کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1384 تا 1388
در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
و سرپرست وزارت آموزش وپرورش در دولت تدبیر وامید در سال1392
عضویت در شوراها و کمیسیون های تصمیمسازی و تصمیمگیری:
· عضو شورای عالی آموزش وپرورش
· عضو شورای تغییر بنیادین نظام آموزشی کشور
· عضو و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
· عضو و دبیر شورای تخصصی مهندسی فرهنگی
· عضو شورای تخصصی تحول در نظام آموزشی کشور ( شورای عالی انقلاب فرهنگی )
· عضویت در هیئت امنای چندین دانشگاه و موسسه آموزشی عالی از قبیل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، دانشگاه تربیت معلم سهند آذربایجان شرقی ، آموزشکده های فنی ، سازمان سمت و...
· عضو شورای فرهنگ عمومی
· عضو شورای اداری و استخدامی کشور
پروژه ها، رسالهها، پایاننامهها:
· اجرای پروژه سیاست های کلی نظام آموزش وپرورش کشور به سفارش مرکز مطالعات استراتژیک و بررسی و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیرا توسط مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) ابلاغ شده است .
· اجرای پروژه تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش وپرور ش در سند ملی آموزش وپرورش
· اجرای پروژه تمرکز و عدم تمرکز در برنامه درسی در سند برنامه درسی ملی
· طراحی مدل آموزش مدیران اجرایی آموزش وپرورش ( رساله دکتری سال 1375)
· طراحی مدل مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری
· راهنمایی ده ها رساله دکتری و قریب به یکصد پایان نامه کارشناسی ارشد
تقدیرنامه ها:
· دریافت تقدیرنامه از نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی سال 1375
· دریافت تقدیرنامه از معاون رئیس جمهوری به دلیل کسب مدیرعالی نمونه در سومین جشنواره شهید رجایی سال 1379
· دریافت تقدیرنامه از رئیس جمهور به دلیل انتخاب شدن به عنوان مدیر نمونه ملی توسط جشنواره شهید رجایی سال 1384
طراحی برنامههایی که تاکنون در سطح ملی اجرا شده است:
· طراحی و راه اندازی گروه های آموزشی
· ارائه طرح سرباز معلم
· طراحی وعملیاتی کردن دانشسراهای چهارساله ، سه ساله ، دوساله
· بخشنامه یک آموز برای سازماندهی نیروی انسانی
· انجام مطالعات پژوهشی نظام 3-3- 3-3
· طرح بازنشستگی پیش از موعد معلمان
· طرح دوره تابستانی برای دانش آموزان مناطق دو زبانه
· تشکیل شورای تغییر بنیادین نظام آموزشی
· تدوین طرح برگزاری امتحانات هماهنگ
· طرح تأسیس مدارس نمونه دولتی
· طرح تأسیس مدارس شاهد
· تدوین تأسیس مدارس شبانهروزی
· طرح تقویم اجرایی مدارس
· طرح مقابله با مردودی تعمدی
· تشکیل ستاد جنگ در آموزش و پرورش
· طرح آموزش از طریق تلویزیون
· طرح کلاسهای جبرانی تابستانی
· تغییر سیاست «انتقال معلم به ارتقاء معلم»
· طرح آموزشهای پودمانی
· طرح رسمیت بخشیدن به مدارک تحصیلی معادل
· طرح تربیت کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی
· طرح استخدام فارغالتحصیلان تربیت معلم و آموزشیاران نهضت سوادآموزی
· رفع حل مشکلات اساسی نظام نیمسالی- واحدی و طراحی روش سالی واحدی
· ارائه نظریه مدرسهمحوری
· طرح مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسهمحوری
· تأسیس پژوهشسراهای دانشآموزی
· ارائه طرح مدارس لازم التوجه
· راه اندازی ستاد پروژه مهر برای بازگشایی مدارس
تالیفات :
· توصیه به مدیران مدارس کشور(1383)
· توصیه به روسای آموزش وپرورش (1383)
· فراتجربه (1390)
· ظرفیت خط مشی گذاری (1392)
· جبران خدمات (زیرچاپ)
· برنامه ریزی منابع انسانی (در دست تالیف)
· قریب به 30 مقاله علمی ، پژوهشی منتشر شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی
اولویتها:
تربیت دینی و دینمداری طبق تعالیم عالی شرع مقدس اسلام باید خروجی کار وزارت آموزش و پرورش بهگونهای باشد تا دانشآموزان ما افرادی اخلاقمدار با صفات کریمه اخلاقی به دور از رذائل، پرشور و شاداب، مقید به نماز و حضور در جماعت، اهل قرائت و درک و فهم و عمل نمودن به دستورات قرآن، مقید به حجاب و عفاف، عاشق اهل بیت و عترت و الگوپذیری از سیره عملی آنان، تقویت روحیه ایثار و شهادت و اقتدا به سالار شهیدان حسین بن علی(ع)، دارای تفکر بسیجی ، اوج ادب و احترام، نسبت به خود، نسبت به خانواده و نسبت به تمامی همنوعان و مخلوقات حضرت حق، مقید به تکریم خانواده و ارزشهای والای آن. قانونمند، ولایتمدار، عاشق و شیفته ولایتفقیه و رهبری، حضور فعال و موثر در جامعه دینی، خلاق، معتدل ،دارای عقلانیت، وامید وار به آینده ، باسواد، اهل مطالعه و تفکر در صحت و سلامتی کامل جسم و روح باشند.
طرحها وبرنامهها:
· بازنگری اقتصاد آموزش و پرورش
· اجرایی کردن به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش
· لزوم آسیبشناسی آموزش و پرورش
· بازمهندسی مدیریت آموزش و پرورش
· طراحی نظام جامع کیفیت در آموزش و پرورش
· برقراری نظام انتصابات در آموزش و پرورش
· بازنگری علمی در ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش از مدرسه تا ستاد
· بازنگری در نظام تصمیمگیری و تصمیمساز در آموزش و پرورش
· بازنگری پژوهشی در آموزش و پرورش
· تغییر جایگاه آموزش و پرورش از بخشی به فرابخشی(سیستمی).
· تغییر نگرش مسئولان نسبت به آموزش و پرورش در اولویتهای آنان
· تأسیس واحدهای تحقیق و توسعه
· راهاندازی اتاق فکر در قسمتهای مختلف ،حمایت و پشتیبانی از آن
· تقویت و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان
· تأسیس سازمان رفاه فرهنگیان حداقل در سه محور الف) مسکن- ب) مصرف- ج) درمان
· افزایش حق عائلهمندی جهت رفاه حال سرپرست خانوادهها
· تأسیس شرکت یا سازمان بیمه دانشآموزان و بیمه کارمندان
· اجرای دورههای مختلف آموزشهای پودمانی در قالبهای مختلف ازجمله دانشگاه فرهنگیان
· تأسیس مراکز ارزیابی معلمان
· اجرای طرح مدیریت آموزشگاهی و حرکت به سوی مدرسهمحوری
· تمرکززدایی از حوزه ستادی و تفویض اختیار به استانها جهت هرچه عالیتر حرکت کردن به سوی مدرسهمحوری و مدیریت مدرسه
· تجدیدنظر و بازمهندسی مدارس خارج از کشور
· مطالعه برای طراحی آموزش زبان انگلیسی و آموزش رایانه از دوره ابتدائی
· تشکیل جلسات تعاملی با روسای سازمانها و مدیرانکل استانها جهت تقریب نگرشها.
· نوسازی مدیریت در آموزش و پرورش
· اجرای دقیق و حسابشده طرح تحول بنیادین
· اجرای دقیق و حسابشده ، بدور از تعجیل وشتاب نظام جدید آموزشی 3-3-3-3
· اهمیت دادن به دوران ابتدایی خصوصاً پیشدبستانی
· احیاء و حرکت پرتوان به سوی ورزشهای همگانی و قهرمانی
· احیاء فعالیتهای فرهنگی هنری و برگزاری مسابقات در سطح عالی
· تقویت تشکل ها ی دانشآموزی و ارتقاء کیفی فعالیتهای قرآنی و دینی در مدارس
· تقویت بهرهمندی از فضای مجازی و سایبری
· تقویت و ارتقاء سطح کمی و کیفی اطلاعرسانی
· فعالسازی گروههای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی و ارتقاء کیقیت پژوهش سرا های دانش آموزی
· تقویت خبر گزاری آموزش و پرورش با محوریت معلمان ، مربیان و دانش آموزان
· هوشمندسازی مدارس براساس یک برنامه کیفی جامع ومستمر
طرح ها و برنامهها در خصوص همکاران فرهنگی:
· بهبود وضعیت معیشتی معلمان
· ارتقاء جایگاه معلمی در جامعه
· تقویت بنیه علمی معلمان از طریق توسعه کمی وکیفی تشکل های وانجمن های علمی معلمان
· احیاء حقوق از دسترفته معلمان در طی سالهای گذشته
· اجرای طرح نظام رتبهبندی معلمان بر اساس یک برنامه مدون
· تقویت جایگاه دانشگاه فرهنگیان
· اجرای دورههای پودمانی آموزش وپرورش و ضمن خدمت بهطور مستمر برای فرهنگیان
· تغییر شیوهنامه تشویق و انتخاب معلمان نمونه با استفاده از نظرات و مشارکت جمعی فرهنگیان
· توسعه آموزشگاههای آزاد در قالبهای مختلف،من جمله استفاده از شیفت مخالف مدارس
· تقویت روحیه تحقیق و پژوهش و بهرهمندی از تکنولوژی روز
منبع:سایت اطلاعرسانی دولت
از نمایندگان محترم درخواست می شود با رای بالای خود به آقای دکتر فانی موجب شکوفایی وتحول در آموزش و پرورش شوند و از آقای فانی درخواست می شود پس از انتخاب شایسته سالاری را سرلوحه ی امورخودقرار دهند