|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تجديدنظر در بودجه ريزي و اعمال اصلاحاتي در مجتمع هاي آموزشي و پرورشي را از جمله اقداماتي كه بايد ظرف ۱۰۰ روز در اين وزارتخانه درباره آن تصميم گيري شود، عنوان كرد.
«علي اصغر فاني»روز شنبه افزود: با وجودي كه بخشي از عملكرد ۱۰۰ روزه آموزش و پرورش قابل رويت و شامل بازگشايي مدارس است، در مدت بيش از يك ماهي كه سرپرست اين وارتخانه بوده ام، تمام توان خود را براي بازگشايي هرچه بهتر مدارس به كار بسته ام.

وي با بيان آنكه گزارشات حاكي از آن است كه بازگشايي مدارس به خوبي انجام شده است، گفت: از ديگر اقدامات صورت گرفته در دوره مورد بررسي در وزارت آموزش و پرورش، برنامه ريزي براي سال تحصيلي ۹۴ - ۹۳ است.

فاني اضافه كرد: در راستاي برنامه ريزي براي سال تحصيلي آينده بايد يكسري اصلاحات صورت گيرد براي مثال نسبت به عملكرد مجتمع هاي آموزشي و پرورشي كه در وزارت آموزش و پرورش راه اندازي شده، انتقادات زيادي وجود دارد كه بايد اين موارد بررسي و برنامه ريزي هاي لازم درباره آن صورت گيرد تا بتوانيم اصلاحات لازم را در اين زمينه انجام دهيم.

وي درباره برخي از اصلاحات مورد نظر بر اين مجتمع ها، گفت: مشكل عمده اين مجتمع ها اين است رئيس مدرسه اي كه زير نظر مجتمع قرار دارد به واسطه رئيس مجتمع بايد با رئيس آموزش و پرورش ارتباط برقرار كند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: پيرو اصلاحات انجام شده بر اين مجتمع ها، ممكن است لايه مياني حذف شود تا روساي مدارس مستقيما با روساي آموزش و پرورش مرتبط شوند، از سوي ديگر تفاوت هايي بين مجتمع هاي شهري و روستايي ديده مي شود كه تمام اين موارد نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.

فاني از ديگر اقدامات لازم در ۱۰۰ روز كاري را برنامه ريزي لازم براي بودجه آموزش و پرورش برشمرد و گفت: بودجه دولت در آذرماه تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود اما قبل از آنكه وارد مجلس شود، فرآيندي را در دولت و سازمان مديريت طي خواهد كرد.

وي افزود: برخي از فعاليت هاي جديد آموزش و پرورش براي سال تحصيلي ۹۴-۹۳ بايد طوري در بودجه سال آينده ديده شود تا بتوان همه موارد را در مدت مورد اشاره بررسي كرد.

فاني با بيان اينكه ساماندهي نيروي انساني نيز به صورت جدي پيگيري مي شود، گفت: بزرگترين مشكلاتي كه هم اكنون در وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گريبان هستيم، توزيع نامناسب نيروي انساني در اين وزارتخانه است چرا كه در بسياري از مناطق با تورم نيروي انساني و در برخي ديگر با كمبود نيروي انساني مواجه هستيم.

وي با اشاره به اينكه ساماندهي نيروي انساني در سال تحصيلي آينده به صورت جدي اعمال خواهد شد، افزود: از ديگر مشكلات در زمينه ساماندهي نيروي انساني اين است كه برخي از همكاران فرهنگي كه در مقطع متوسطه شاغل بودند را بدون طي دوره هاي خاص و كسب تجربه به مقطع ابتدايي فرستاده اند كه اين امر مشكلاتي را براي اين گروه سني ايجاد كرده است.

فاني تاكيد كرد: مثال هاي زيادي در ضعف ساماندهي نيروي انساني ديده مي شود به همين دليل كميته اي در اين وزارتخانه تحت عنوان ساماندهي نيروي انساني فعال شده كه اين كميته تاكنون سه بار تشكيل جلسه داده و در يكي از اين جلسات نيز حضور داشته ام.

وي اضافه كرد: در اين كميته بايد راه حل هاي مناسب اتخاذ شود تا نابساماني ها در توزيع نيروي انساني كاهش يابد، هرچند ممكن است راه حل هايي در اين كميته ارايه شود كه نياز به قانون داشته باشد يا در بودجه ۹۳ ديده شود، براين اساس در ظرف ۱۰۰ روز تكليف خود را در اين زمينه روشن مي كنيم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ديگر اولويت هاي جدي در اين وزارتخانه را توسعه مشاركت در بخش هاي مختلف اين وزارتخانه عنوان كرد و گفت: اين امور شامل مشاركت معلمان در امور مدرسه، دانش آموزان و اوليا در اداره مدرسه و مردم در امور آموزش و پرورش مي شود.

فاني اضافه كرد: هم اكنون تنها ۵/۸ درصد دانش آموزان در مدارس غيردولتي تحصيل مي كنند كه البته اين رقم با مشاركت مردم افزايش خواهد يافت، هرچند تحصيل رايگان در مدارس دولتي يكي از وظايف قانوني ما است و از آن تبعيت مي كنيم اما بايد به مدارس غيردولتي نيز توجه شود.

وي ادامه داد: مدارس غيردولتي بسياري داريم كه داراي ظرفيت خالي هستند همان طور كه گزارش شده تا ۴۰۰ هزار ظرفيت خالي در اين مدارس وجود دارد، براين اساس يكي از برنامه هاي ما اين است تا اين ظرفيت خالي را خريداري كنيم به اين شكل كه دانش آموز را به اين مدارس معرفي كرده و مدارس غيردولتي آن ها را پذيرش كنند.

فاني با بيان اينكه براي توسعه مشاركت مردم با هدف افزايش ظرفيت مدارس غيردولتي كميته اي تشيكل شده است، گفت: اين كميته راه هاي توسعه مشارك در آموزش و پرورش را ارايه مي كند كه جمع بندي نهايي اين كميته قبل از ۱۰۰ روز انجام مي شود.

وي تجديدنظر در نحوه بودجه ريزي آموزش و پرورش را از ديگر اقداماتي كه بايد قبل از ۱۰۰ روز انجام شود، عنوان كرد و در اين باره، افزود: بودجه ريزي در آموزش و پرورش مثل بسياري از دستگاه ها به شكل سنتي انجام مي شود اما به دنبال آن هستيم تا اين روش را تغيير دهيم به گونه اي كه در سال ۹۳ در بخشي از مدارس بودجه ريزي به شكل سرانه اي انجام شود كه اگر اين اتفاق رخ دهد گام موثري خواهد بود تا در سال هاي بعد تكميل شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۲۱ محور از سخنان رئيس جمهور در مراسم بازگشايي مدارس احصاء و كميته اي در اين زمينه تشكيل شده كه تاكنون دو بار تشكيل جلسه داده است.

فاني اضافه كرد: يكي از محورهاي سخنان رئيس جمهوري درباره كتاب و گفت و گو بود كه در اين زمينه به نتايج هاي خوبي رسيده ايم و در اين زمينه كميته فرعي فعال شده تا دستورالعمل آن را آماده و هرچه زودتر ابلاغ كند.

وي با بيان اينكه نتايج اين كميته ها ظرف ۱۰۰ روز كاري اول دولت جديد اعلام مي شود، گفت: زنگ انشاء نيز در اين كميته فرعي مورد بررسي قرار مي گيرد اما تاكنون در اين زمينه به نتيجه نهايي نرسيده ايم كه اميدواريم ظرف ۱۰۰ روز به نتيجه رسيده و نتايج آن ابلاغ شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین