»
کد خبر: ۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
مذاکره کننده ارشد کشورمان در ژنو برنامه هیأت‌ ایرانی در روز دوم مذاکرات را تشریح کرد.
سید عباس عراقچی درباره برنامه‌های امروز هیأت‌ ایرانی گفت:‌ پس از ساعت ها مذاکره طولانی که دیروز میان دو طرف برگزار شد، ادامه مذاکرات را ابتدا در سطح معاونان پیگیرری می‌کنیم و امیدواریم که بعداز ظهر به یک جمع بندی برسیم.

در این مرحله نه این که توافق نهایی حاصل شود بلکه جمع بندی این مرحله را در حضور ظریف و اشتون انجام می‌دهیم ما امروز بعد از ظهر مذاکرات کارشناسی را در سطح معاونان، خیلی ریز و جدی بود و طرف مقابل سوالهای خوبی را مطرح کرد و پاسخ های مبسوط داده شد و بنا ست که در جلسه امروز آنها ارزیابی خود را از طرح و اقداماتی که در طرح وجود دارد ارائه کنند و درباره آن بحث و تبادل نظر داشته باشیم.

به همین دلیل هم گروه 1+5 درخواست کرده که جلسه امروز صبح با تاخیر شروع بشود و ساعت 11 صبح آغاز خواهد شد تا آن ها وقت بیشتری برای جمع بندی نظرات خود داشته باشند.

البته طبیعی هم هست که مجموع این 6 کشور برای رسیدن به یک موضع واحد کار آسانی ندارند. امروز ساعت 11 جلسه را شروع می کنیم و آنها دیدگاه خود را درباره طرح پیشنهادی ایران ارائه می کنند

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات دیدار با تیم آمریکایی گفت: بحث مشورتهای جانبی در حاشیه این مذاکرات بحث معمولی است و هیئت‌های مذاکره کننده در فاصله تنفس میان مذاکرات بعد و قبل از مذاکرات با هم گفت و گو می کنند و تبادل نظر می کنند و البته به موضوعات بستگی دارد.

دیروز صبح به عنوان نمونه دو بار با هیأت‌ روسی ملاقات دو جانبه داشته ایم.  یکبار قبل از شروع مذاکرات مشورتهایی اولیه داشته ایم و بعد از آن هم یک مذاکرات و جمع بندی با آنها داشته ایم با هیئت آمریکایی هم به درخواست هیئت آمریکایی ملاقاتی داشتیم.

بحث هایی که در جلسه اصلی مطرح شده بود در آن جا به شکل دیگری تکرار شد سوالاتی داشتند پاسخ دادیم و نکاتی ما مطرح کردیم و گفتیم در خصوص ضرورت تغییر رویکرد هیئت های مقابل ما و همچنین

درباره این که انتظار داریم همان طور که هیأت‌ ایرانی بسیار شفاف و روشن و مبسوط نظرات خود را در قالب طرح پیشنهادی مطرح کرده آنها هم به همین شکل پیش بروند تا بتوانیم جمع بندی داشته باشیم، انتظارات خود را بیان کردیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ملاقاتی هم با نمایندگان انگلیس خواهید داشت گفت: امروز آقای روانچی با آنها ملاقاتی خواهند داشت که هم ادامه ملاقاتهای قبلی او با معاون وزارت خارجه انگلیس است و هم درباره روابط دوجانبه که می دانید منجر به برقراری مجدد روابط در سطح کاردار غیر مقیم شده. البته مشکلاتی در این روابط وجود دارد که آقای روانچی در جای خود بحث خواهند کرد. البته بحث های هسته ای هم در حاشیه این دیدار خواهد بود.

عراقچی در باره ارزیابی نتایج مذاکرات  هم گفت:‌ هنوز برای چنین قضاوتی زود است بحث ها خیلی جدی و کارشناسی و حرفه ای بود و ایران و طرف مقابل خیلی واقعی به بحث پرداختند. فضای جلسه مثبت بود ولی این که می تواند منجر به پیشرفت مذاکرات شود هنوز زود است که قضاوت کنیم شاید امروز عصر جمع بندی بهتری داشته باشیم ولی اگر این توقع را داشته باشیم که امروز عصر به توافق برسیم، از قبل هم این انتظار را نداشتیم.

این یک روند جدیدی است که با توجه به رویکرد جدید ایران شروع شده و امیدوار هستیم در فاصله سه تا 6 ماهه به یک توافق درخصوص گامهای آینده برسیم. ولی این که آیا در مذاکرات اخیر یعنی دیروز و امروز پیشرفتی در مذاکرات شده امیدواریم که بتوانیم عصر امروز جمع بندی کنیم هنوز زود است که قضاوت کنیم.
منبع: تسنیم
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین