|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
رکورد سی و دوم بورس هم به ثبت رسید، رکوردی که به واسطه آن شاخص بورس با رشد 520 واحدی از مرز 71 هزار واحد عبور کرد و بازدهی سهامداران تالار حافظ به مدد این رشد به رقم 85 درصد افزایش یافت.
رکورد سی و دوم بورس هم به ثبت رسید، رکوردی که به واسطه آن شاخص بورس با رشد 520 واحدی از مرز 71 هزار واحد عبور کرد و بازدهی سهامداران تالار حافظ به مدد این رشد به رقم 85 درصد افزایش یافت.

عبور نماگر بورس تهران از مرز 71 هزار واحد طی 3 روز معاملاتی این هفته 3 رکورد پی در پی در بورس به ثبت رسید و دماسنج تالار با ثبت رشد 3 هزار واحدی در این روزها دوباره تاریخ ساز شد.این روند صعودی به‌طور همزمان در دیگر متغیرها هم روی داد به‌طوری که در این روز ارزش بازار سرمایه با رشد حدود 3 هزار میلیارد تومانی به 349 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

رشد شاخص بورس که در نتیجه عوامل مختلفی از جمله گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها، خوش بینی به اتفاقات مثبت ژنو و مذاکرات گروه 1+5، بی‌رونق شدن بازارهای کاذب طلا و ارز و ورود نقدینگی جدید به بورس روی داد از یک سو خبر خوبی برای اهالی حرفه‌ای بورس تهران بود چراکه رشد شاخص بورس می‌توانست در عین حال به معنی رشد بازدهی بورس برای سهامداران تالار حافظ باشد اما از سوی دیگر با رشد شاخص بورس و خبرسازی‌های هر روز و لحظه‌ای رسانه‌ها از ثبت رکوردهای پی در پی نماگر تالار شیشه‌ای، نگرانی برای مدیران بازار سرمایه مبنی بر احتمال ورود غیرکارشناسی سهامداران به بازارسرمایه به وجود آمد چراکه ورود سرمایه داران غیرحرفه‌ای و بدون شناخت به بورس نتیجه‌ای جز زیان دیدن این سهامداران به همراه ندارد.

در این میان باید به سهامداران تازه وارد بورس تهران توصیه کرد رشد شاخص را ملاک و معیار خرید سهام قرار ندهند و متغیرهای دیگر را هم در خرید و فروش خود دخیل کنند.

از سوی دیگر عدم خرید تک سهم و تنها با نگاه به صف‌های خرید و فروش، دیگر توصیه مدیران بورس تهران به سهامداران تالار حافظ است؛ به موضوعی که محمدرضا عربی معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بازار سرمایه به آن اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذران تازه وارد برای ورود به بازار باید بیش از توجه به رشد شاخص کل، به اطلاعات، گزارش‌های مالی و شفاف‌سازی‌ شرکت‌ها توجه داشته باشند و از خرید تک‌سهم خودداری کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که سهامداران باید مد نظر قرار دهند نقش صنایع در رشد شاخص بورس است چراکه همه صنایع و همه شرکت‌ها به‌طور یکسان بر دماسنج بورس تأثیر ندارند و این معنی رشد یکسان تمام صنایع و شرکت‌ها نیست.

در همین خصوص معاون سازمان بورس با اشاره به این‌که رشد شاخص منحصر به چند صنعت از جمله پتروشیمی و پالایشی است اظهار داشت: این شرکت‌ها با توجه به حجم شرکت‌ها و وزن آنها، تأثیر قابل توجهی در شاخص می‌گذارند.


وی در توصیه به سهامداران با بیان این‌که سرمایه‌گذاران برمبنای اخبار و اطلاعات موثق صنایع، اقدام به معامله کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که حل و فصل این ابهامات می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سودآوری و در نتیجه قیمت سهام برخی شرکت‌ها داشته باشد، از این رو بدیهی است توجه سرمایه‌گذاران به این ابهامات در هنگام خرید سهام شرکت‌ها بسیار حائزاهمیت است.

وی در ادامه با توصیه به عملکرد عقلانی سهامداران اظهار داشت: سهامداران نباید در صف‌های سنگین خرید وارد شوند از سوی دیگر سهامدارانی که تخصص کافی ندارند، با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETFها وارد بازار سرمایه شوند و بازده موردنظر را ازطریق حرفه‌ای‌های بازار کسب و یا با خرید اوراق مشارکت و اجاره که نسبت به سهام ریسک بسیار کمتری دارد، حاشیه امنی را برای سرمایه خود ایجاد کنند.

در بازار دیروز در کنار خبرهای مثبتی که از رشد شاخص بورس در جریان بود خبری هم در خصوص احتمال افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها اعلام شد که تا حدی بورس تهران را تحت تأثیر قرار داد چراکه رشد قیمت به معنی رشد هزینه و کاهش سود خواهد شد. مطرح شدن دوباره موضوع افزایش نرخ گاز پتروشیمی‌ها مصوبه‌ای است که در دولت قبل مطرح شده بود و در این دولت ابطال شده بود اما طرح دوباره و اجرایی شدن‌آن تاثیر مناسبی بر وضعیت این صنعت سرشناس و تأثیرگذار بورس نخواهد داشت. 

منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین