»
کد خبر: ۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
مذاکرات میان ایران و کشورهای قدرتمند غربی از روز سه شنبه ١٥ ماه اکتبر از سرگرفته خواهد شد و روند آغاز گفت‌وگوها به مثابه آزمونی برای غرب خواهد بود تا دریابد تهران با چه هدف و انگیزه ای خواهان از سرگیری این دور از مذاکرات است.
روسای جمهوری دو کشور ایران و آمریکا می خواهند که این مذاکرات به نتیجه برسد، حسن روحانی تمایل دارد تا زمان باقی است و هنوز تندروهای افراطی باردیگر به قدرت نرسیدند، نتیجه ای از این مذاکرات حاصل شود؛ از سوی دیگر، اوباما هم تا پیش از آغاز شمارش معکوس در کسب موفقیت و پیش از آنکه لابی های این کشور، به ویژه لابی قدرتمند یهودیان آمریکائی، بتوانند نظرشان را تحمیل نمایند، تمایل دارد تا پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برساند.

در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته ای در روزهای ١٥ و ١٦ اکتبر در ژنو، لوموند به نقل از یک منبع دیپلماتیک نزدیک به هیات هسته ای ایران می افزاید: پس از ٣٥ سال، این نخستین بار است که تقویم زمانی ایران و آمریکا با یکدیگر همزمانی شده است.

لوموند نشریه عصر چاپ پاریس با چاپ تصویر بزرگی از حسن روحانی، علی اکبر صالحی و محمدجواد ظریف که هر سه در برهه هائی از زمان در مذاکرات هسته ای با غرب نقش کلیدی ایفا نمودند، می نویسد: مذاکرات میان ایران و کشورهای قدرتمند غربی از روز سه شنبه ١٥ ماه اکتبر از سرگرفته خواهد شد و روند آغاز گفت‌وگوها به مثابه آزمونی برای غرب خواهد بود تا دریابد تهران با چه هدف و انگیزه ای خواهان از سرگیری این دور از مذاکرات است.

به نوشته لوموند، هیات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و در راس آن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای، همراه با کشورهای گروه ٥+١ خود را برای نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه آماده می کنند، اما آنچه بیش از پیش قابل مشاهده است، شتاب ایران و آمریکا برای رسیدن به نتیجه نهائی بر سر برنامه هسته ای ایران است.

این نشریه فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نزدیک به هیات هسته ای ایران می افزاید: پس از ٣٥ سال، این نخستین بار است که برنامه و تقویم زمانی ایران و آمریکا با یکدیگر همزمانی پیدا کرده است.

همین منبع خاطرنشان می کند: پیش از این، تطبیق برنامه زمانی میان دو کشور میسر نمی شد، یا بدلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران یا پایان دوران ریاست جمهوری در آمریکا، که هر بار تا ٦ ماه اختلاف زمانی را ایجاد می کرد.

لوموند تاکید می کند در شرایط کنونی، روسای جمهوری دو کشور ایران و آمریکا می خواهند که این مذاکرات به نتیجه برسد، حسن روحانی تمایل دارد تا زمان باقی است و هنوز تندروهای افراطی باردیگر به قدرت نرسیدند، نتیجه ای از این مذاکرات حاصل شود؛ از سوی دیگر، باراک اوباما هم تا پیش از آغاز شمارش معکوس در کسب موفقیت و پیش از آنکه لابی های این کشور، به ویژه لابی قدرتمند یهودیان آمریکائی، بتوانند نظرشان را تحمیل نمایند، تمایل دارد تا پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برساند.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین