|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
»
کد خبر: ۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
عراقچی در پایان روز اول مذاکرات در جمع خبرنگاران: ما در طرف مقابل تغییر لحنی به سمت مثبت‌تر شدن دیدیم اما هنوز تغییر رویکرد را ندیده‌ایم/ هنوز معلوم نیست می‌توان گام اول را متوازن برداریم یا نه، باید ببینیم آنها چقدر حسن نیت دارند/ فردا صبح با هیأت انگلیسی و بقیه هیأت‌ها دیدار می‌کنیم.
 عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه و عضو هیأت مذاکره کننده هسته ای ایران، در پایان روز اول مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح روند مذاکرات پرداخت. مهمترین محورهای سخنان عباس عراقچی به شرح زیر است:

- در جلسه بعد از ظهر ما در بحث های ریز مربوط به ایران وارد شدیم و جزئیات مربوط به طرح را توضیح دادیم.

- در این جلسه سوالات آنها پاسخ داده شد.

- از اینکه شکل مذاکرات خیلی جدی و واقعی بود و با روحیه حل مشکلات انجام شد هر دو طرف راضی بودند، بخصوص طرف مقابل و از اینکه سوالات خود را بصورت جزئی مطرح میکردند و پاسخ می گرفتند اظهار خوشحالی کردند و راضی بودند.

- اینکه بگوییم مذاکرات موفق بوده هنوز زود است و فردا می توان قضاوت کرد.

- فردا بحث ها مربوط به آنها است امروز مربوط به ایران بود.

- اگر در این دو بخش احساس کنیم تعادل وجود دارد و می توانیم گامی متوازن برداریم و می توانیم بگوییم که مذاکرات خوب پیش رفته است.

- هنوز معلوم نیست می توان گام اول را متوازن برداریم یا نه ، لذا باید ببینیم آنها چقدر از خودشان حسن نیت نشان می دهند.

- بعد از این مذاکرات و ملاقات دو جانبه را داشتیم؛ اول اشتون و ظریف مباحث امروز را مرور کردند و بعد از آن ملاقات دوجانبه با هیأت آمریکایی و بعد برای دومین بار با هیأت روسی و فردا صبح هم ملاقات با هیأت انگلیسی و احتمالا بقیه هیأت ها داریم.

- در ملاقات با انگلیس موضوع روابط دوجانبه را هم مطرح خواهیم کرد.

- با توجه به جدیت مباحث و اینکه آنها انتظار نداشتند به صورت جدی وارد بحث شویم درخواست شروع با تاخیر جلسه فردا را داشتند لذا جلسه فردا ساعت 11 برگزار می شود.

- هر دو طرف سعی می کنند از طرح مباحث جنجالی خودکاری کنند.

- لحن صحبت ها مثبت است.

- ما در طرف مقابل تغییر لحنی را به سمت مثبت تر شدن دیدیم اما هنوز تغییر رویکرد را ندیده ایم.

- رویکرد آنها هنوز رویکرد سابق است ولی به آنها ثابت شد رویکرد ایران تغییر عمده ای کرده امیدواریم تاثیر بحث های آنها را در رفتار فردای آنها ببینیم.

- امیدوار هستیم و قضاوت زودهنگام نمی کنیم.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین