|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
»
کد خبر: ۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
یک فعال سیاسی با بیان این‌که در مذاکرات پیشرو شرایط هر دو طرف انتظار برای همکاری بنابر نزدیک شدن به افق مشترک و توافق است، گفت: بهانه جویی‌هایی در گذشته مطرح بوده است که کمتر شده است.
محمود میرلوحی با اشاره به این که یکی از مهمترین چالش‌های 20 سال اخیر کشور‌مان به نقطه حساس رسیده است، اظهار کرد: حدود 5 تا 6 ماه پیش شاهد رجزخوانی رژیم صهیونیستی و دولت امریکا بودیم و هر روز مانور نظامی می‌دادند، اما امروز آقای دکتر روحانی با دیدگاه مذاکره برای حل مشکلات به میدان آمده‌اند چون هیچ وقت ستیز با دنیا مورد تایید نبوده است.

وی با اشاره به ادعای غرب برای نگرانی در مورد دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای گفت: در ایران رهبری فتوای حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای را مطرح کردند و از طرف دیگر استراتژی کشور ما استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است پس ایران هم می‌خواهد حق استقلال خود را اثبات کند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم با اشاره به قطعنامه‌ها و تحریم‌های تصویب شده در شورای امنیت علیه ایران تصریح کرد: ملت ایران در انتخابات 24 خرداد به خوبی نشان داد که خواهان تغییر در رویکرد سیاست خارجی است و آقای روحانی به خوبی با انتخاب تیم سیاست خارجی و به کار گماردن آقای ظریف و تغییر ساختار، مدیریت پیگیری موضوع هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه نشان دادند، ایران مسئله را نظامی و امنیتی نمی‌بیند و خواهان حل مسئله از طریق زبان دیپلماتیک است.

این فعال سیاسی به دستاوردهای سفر نیویورک و منزوی شدن رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نشست ژنو می‌تواند ادامه این حرکت و روند باشد و البته انتظار و آرمان ملت ایران این است که با زبان تکریم با ما گفت و گو شود و حق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و ایران در مقابل، نگرانی‌ها و دغدغه‌های غرب را در چارچوب منطقی، حرفه‌ای و غیرسیاسی رفع کند.

میرلوحی تصریح کرد: برآورد من این است که دو طرف آماده‌اند و شرایط هر دو انتظار برای همکاری بنابر نزدیک شدن به افق مشترک و توافق است و بهانه‌جویی‌هایی که در گذشته مطرح بوده است، کمتر شده است.

وی با اشاره به این که تیم سیاست خارجی ایران، حرفه‌ای، مسلط، آشنا به جوانب کار و دارای تجربه فراوان در مذاکرات و گفت و گو و حضور در عرصه بین‌الملل است، گفت: حال که ملت به دولت اعتماد کرده است و مقام معظم رهبری موضوع نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و دولت دارای توان‌مندی و ظرفیت کار در سطح حرفه‌ای دیپلماتیک است و تیم مذاکره کننده قابل اعتماد است، همه باید کمک کنیم.

وی با بیان این‌که بی‌تردید از عملکرد تیم مذاکره کننده ایرانی حمایت می‌کنیم، افزود: بخشی از اصولگرایان به خاطر نظر مقام معظم رهبری، حمایت می‌کنند و عده‌ای که انتقادهای تند می‌کنند برخورد سیاسی با مسئله دارند و عده‌ای دیگر تصورشان این است که مذاکره با آمریکا و غرب به معنای دور زدن آرمان‌ها و آرزوهای امام (ره) و شهدا است.

این فعال سیاسی افزود: امروز باید بدانیم هدف و رسالت ما دعوای با آمریکا نبوده است، بلکه برای حفظ حقوق ملت، آرمان‌ها و استقلال کشورمان با ابرقدرت‌ها دعوا کردیم و در گذشته مرگ بر شوروی و مرگ بر آمریکا می‌گفتیم، اما امروز با شوروی مراودات گسترده داریم، پس آمریکا هم اگر حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد که در سخنان اوباما در سازمان ملل نمود پیدا کرد، همین طور می‌شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم، اظهار کرد: ملت ما در طول 35 سال گذشته نشان داده است که ظرفیت و توانمندی حفظ استقلال وتمامیت ارزی خود را دارد و همان طور که در دفاع مقدس با مبارزه شعار خود را اثبات کرده است، امروز با مذاکره و توافق و دوری از حالت صلح مسلحانه هدف خود را پیگیری می‌کند.

وی با بیان این که همگان از جمله اصلاح طلبان و اصولگرایان و غیره باید دولت را کمک کنند تا به اهداف خود برسد، گفت: بسیاری از خانواده‌های شهدای به نام کشور امروز همراه آقای دکتر روحانی هستند و نباید مخالفت‌ها را به نام خانواده شهدا، ایثارگران و جامعه مطرح کرد چون جامعه در انتخابات به صراحت از دیدگاه‌های آقای روحانی حمایت کرده است.

میرلوحی افزود: ملت باید در پشتیبانی از دولت متحد باشد و تا وقتی دولت درست عمل می‌کند و در مذاکرات از حقوق ملت دفاع می‌کند و برای رفع موانع و مشکلات کشور و کاهش تحریم‌ها تلاش می‌کند حامی دولت باشد تا دولت مقتدر باشد.

وی با اشاره به این که 3 گزینه جنگ، تسلیم و مذاکره را پیش رو داشتیم، توضیح داد: گزینه جنگ را ملت ما رد کرده است و نپذیرفته و پذیرفتن تسلیم از شان ملت و انقلاب ما به دور است، پس راه دیگر، یعنی مذاکره باقی می‌ماند.

میرلوحی با بیان این که مذاکره به معنای بده و بستان است، گفت: در مذاکره باید امتیازی بدهیم و در مقابل امتیازی بگیریم، پس مذاکره به معنای تسلیم نیست بلکه به معنای گفت و گو جهت رسیدن به منافع مشترک است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین