|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
»
کد خبر: ۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
عابدینی، مجری خاص گفتگوی ویژه شبکه دو، همراه ظریف در ژنو و احتمالا راوی مذاکرات در رسانه ملی است.
عابدینی در صفحه فیس بوک خود نوشت: برای انجام تشریفات مربوط به گرفتن روادید روز پنجشنبه به سفارت سوییس در تهران رفتم تا زمینه سفرم برای پوشش خبری مذاکرات ایران با 1+5 فراهم شود. مذاکرات هسته ای قرار است روز سه شنبه و چهارشنبه در ژنو برگزار شود.

این نخستین نشست پس از انتقال مسوولیت پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است که البته تفاوت های دیگری هم با نشست های قبلی دارد..

1-تیم مذاکره کننده ایرانی تغییر کرده است. دکتر عباس عراقچی دست کم بر اسااس اطلاعات من تنها فردی است که فصل مشترک نشست های پیشین و نشست ژنو است.

2-لحن پیش از برگزاری نشست تغییر کرده است. فضای دیپلماسی و رسانه ای پس از دیدار وزیران خارجه کشورهای 1+5 بویژه 4 کشور غربی با دکتر ظریف در نیویورک ، نسبت به قبل متفاوت با گرایش مثبت شد.

3-گزینه ها روی میز تغییر کرده است. دکتر ظریف دربرنامه گفتگوی ویژه گفت : پیشنهادهای قبلی (1+5)به تاریخ پیوسته است. ما فکر می کنیم مذاکره برای مذاکره اعتماد سوز است و اگر می خواهیم اعتماد ایجاد کنیم باید به راه حل برسیم و فکر میکنم خانم اشتون نیز این مسئله را قبول دارد .

4- رییس جمهور در مجمع عمومی گفت : جمهوری اسلامی ایران ضمن پافشاری بر اعمال حقوق خود (پذیرش اعمال حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران ) و ضرورت احترام و همکاری بین المللی در اعمال این حقوق، آماده گفتگوهای بدون تأخیر برای اعتمادسازی متقابل و رفع دو سویه ابهامات از طریق شفافیت کامل می باشد. اماده شفاف سازی بیشتر برای بر طرف کردن نگرانی ها ست.

5-تعیین مکان نشست 1+5 در دورهای پیشین که در شهرهای استانبول ، بغداد ، مسکو ، و الماتی برگزار شد ، محل مناقشه بود که مدتی بر سر تعیین ان گفتگو می شد که در این مرحله چنین نشد.

6-خبرنگاران در دورهای پیشین هر کدام از مسیری راهی محل مذاکرات می شدند که بعضا سبب ناهماهنگی هایی می شد. مثلا برای رسیدن به الماتی قزاقستان ، برخی از طریق دبی امارات ، برخی از طریق دوحه قطر ، برخی از طریق استانبول ترکیه و و شماری هم از طریق پرواز مستقیم تهران - الماتی می رفتند. برگشت هم همین وضعیت را داشت. دکتر ظریف در این مرحله وعده کرده است اعضای هیات مذاکره کننده و خبرنگاران با یک هواپیما اعزام خواهند شد.

7-رییس جمهور دکتر روحانی ابراز امیدواری کرده است : مسئله هسته ای در یک دوره نه چندان زیاد حل و فصل شود. اگر اراده کافی در دو طرف وجود داشته باشد که البته این اراده در ایران وجود دارد.

8-رهبرمعظم انقلاب اسلامی از حرکت دیپلماتیک نوین دولت تدبیر و امید حمایت کرده اند و از دیگر سو وجود اجماع داخلی هم ، پشتوانه معنوی دیپلمات های ایرانی بر سر میز مذاکره محسوب شود که انتظار می رود در نتیجه کار موثر باشد.

9- مذاکرات همزمان است با روزهای عرفه و عیدقربان که ان شاالله برای هموطنان عزیز خوش یمن باشد. طبعا مذاکره امری پیچیده و سخت هست که همگان می دانند نیاز به حرکت گام به گام است. ایرانی ها هم مبتکر بازی شطرنجند و هم فرش بافان مشهوری در عالم . برای کسب نتیجه مطلوب در هر دو رشته ، فکر ، طرح و صبر نقشی اساسی دارد .مذاکرات دیپلماتیک هم از این سنخ است.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین