|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۳
معاون هنری وزارت ارشاد:
کد خبر: ۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
معاون هنری وزارت ارشاد با انتقاد از کمبود بودجه فرهنگی کشور گفت: بودجه فرهنگ در حدود دو درصد است، اما باید به حداقل 14 درصد از بودجه کشور ارتقاء یابد.
ظهر امروز مراسم تودیع و معارفه معاون وزارت ارشاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاه‌آبادی و مرادخانی معاونین سابق و جدید معاونت هنری و هنرمندان کشورمان در تالار کشور برگزار شد.


در این جلسه مرادخانی به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا گفت: شاه‌آبادی به اندازه یک انسان که می‌تواند سعی کند، تلاش کرد.


وی سپس با قرائت آیاتی از قرآن به تفسیر آن متناسب با فضای هنری جلسه پرداخت و گفت: معاونت امور هنری وسیع‌ترین حوزه حاکمیت این وزارتخانه است. همین‌جا باید عرض کنم آقای جنتی هیچ وقت از فرهنگ و هنر دور نبود؛ وی عضو اولین شورای بنیاد رودکی بود.


مرادخانی بخش اول صحبت‌هایش را خطاب به دولت مطرح کرد و گفت:  دولت باید شرایط را ایجاد کند که بخش فرهنگ و هنر نسبت به دیگر بخش‌ها ارتقاء یابد. اگر هر ساله یک رشد هم‌تراز داشته باشیم در نهایت به آنچه که باید نخواهیم رسید؛ بودجه فرهنگ در حدود دو درصد است، اما باید به حداقل 14 درصد از بودجه کشور ارتقاء یابد. ما یک وضعیت موجود داریم که براساس آن آینده را پیش‌بینی می‌کنیم؛ اگر ما بخواهیم با این وضعیت پیش برویم قطعا نمی‌توانیم به شرایط مطلوب برسیم، اگر می‌خواهیم پیشرفتی در فرهنگ و هنر داشته باشیم باید یک جهش در بودجه داشته باشیم و پس از آن بودجه متوازن پیش برویم.


وی در ادامه خطاب به وزیر گفت: مقام عالی وزارت را به عنوان دوست می‌شناسم و از او نظم و پاکی در زندگی را آموخته‌ام. معاونت هنری وسیع‌ترین حوزه وزارت ارشاد است؛ هر بخش آن نیز حوزه‌ای کاملا جداگانه دارد، تاتئر، موسیقی وهنرهای تجسمی هر کدام جدا از هم هستند. همچنین هر یک از این حوزه‌ها نیز درون خود به صورت مستقل منشأب می‌شوند دوستان زحمت کشیدند حوزه مد و لباس را نیز به ذیل همین معاونت قرار داده‌اند.


معاون جدید هنری افزود: در حوزه‌ای که خودم سال‌های گذشته فعال بودم، توانستم جهشی در بودجه دهم سال 81 بودجه حوزه خودم که حدود 600 میلیون تومان بود، ایجاد کنم، سال بعد بودجه را به 900 میلیون تومان ارتقاء دادم، سال بعد نیز از مسئولیت خود کنار رفتم، بودجه را به سه میلیارد تومان رساندم. در حالی که بودجه معاونت هنری در آن دوره 18 میلیارد تومان بود.


مرادخانی ادامه داد: ضمن احترام به همه هنرمندان به صورت جدی می‌خواهم به اموری که مورد علاقه خود دوستان است اهتمام کافی داشته باشند ما باید به چند مسئله توجه کنیم، اولا باید امکانات هنری توسعه یابد؛ در این زمینه باید به استانداری‌ها توجه کنیم. در تهران به اندازه پایتخت یک کشور دارای تمدن امکانات وجود ندارد؛ در حالی که در استان‌ها این زمینه بیشتر مهیا است، این امر به استانداری‌ها مربوط می‌شود آنها دستشان در اقتصاد بودجه بازتر است.
 

معاون هنری وزارت ارشاد در نهایت گفت: جهانی شدن یکی از مهم‌ترین کارهای ما است؛ برای آنکه جهانی شوی باید کارهای جهانی انجام دهی، البته منظورم این نیست که باید بودجه‌ای کلان صرف کنی تا بتوانی آثاری جهانی داشته باشیم؛  بلکه کافی است که ایده‌های مناسب را حمایت کنیم. امیدوارم دیپلماسی هنر را بتوانیم به نیکی راه بیندازیم.

منبع: دانشجو
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین