هنرمندان تئاتر درباره نشست مشترک با علی جنتی گفتند:
کد خبر: ۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
آقاخانی: باید به مسببین بی‌رمقی هنرمندان نهیب زد که با طرح ریل‌گذاری فرهنگی و واژه‌های جعلی تصور می‌کردند وضعیت بهتر خواهد شد/ فراهانی: بیانیه‌ای منتشر کردیم که به دست آقای جنتی رسیده/ آقاپور: موضع انفعالی با انتظارات اهالی تئا‌تر همخوانی ندارد.
طی هفته‌های گذشته اهالی صنف خانه سینما دیدارهایی را با علی جنتی(وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار کردند تا طی آن به بیان مشکلات خود بپردازند. با توجه به اینکه هنرمندان تئا‌تر همچون دیگر رشته‌های هنری ۸ سال دشوار را پشت سر گذاشتند، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رایزنی‌های خود را آغاز کنند تا موارد موردنظر از همین ابتدا مطرح شود تا با گفتگوی مشترک راه‌کاری برای حل مسائل بیابیم.

ایوب آقاخانی(نویسنده و کارگردان) در رابطه با برگزاری جلسه‌های مشترک و رایزنی با وزیر ارشاد گفت: فکر می‌کنم هر اندازه دغدغه بیشتری وجود داشته باشد بدیهی است که اتفاقا رایزنی‌ها شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت. البته اصولا ما چیزی به عنوان صنف نداریم و آنچه به عنوان خانه تئا‌تر شناخته می‌شود؛ بیشتر یک تشکل شبه صنفی است که بسیاری اوقات در ذات خود محافظه کارانه و کم کوش عمل می‌کند.

وی ادامه داد: البته نمی‌خواهم منکر بعضی کارکردهای مثبت این تشکل شوم اما بار‌ها دیده شده در مواقع بحرانی کم کار ظاهر می‌شود و من اصولا چشم امید به برگزاری نشست‌های لاک‌پشتی آرام ندارم و می‌ماند حرکت‌هایی که به صورت خود جوش توسط بچه‌های تئا‌تر اتفاق می‌افتد. البته نمی‌توان این روند آرام را ملامت کرد، چراکه به واسطه مسائل و فشارهای سال‌های اخیر هنرمندان تئا‌تر کم انگیزه شده‌اند.

کارگردان نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» همچنین به دشوار شدن فعالیت تئا‌تر در ۸سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: به خصوص طی چهارسال اخیر ماهیت شغلی هنرمندان از دست رفت و اوج توفیقات امروز به ضرر نکردن مالی بدل شده است. مجموعه این عوامل از بعضی فعالان حوزه تئا‌تر انسان‌هایی کم بنیه ساخته که دیگر رمقی برای تکرار مسائل و مشکلات خود ندارند.

او به برنامه‌های معاونت هنری وزارت ارشاد در دولت گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اتمسفر حاکم بر امروز تئا‌تر ایران باید به مسببین این امر نهیب زد که با طرح ریل‌گذاری فرهنگی و واژه‌های جعلی از این دست تصور می‌کردند وضعیت بهتر خواهد شد. امروز اگر تئا‌تر در جریان است قطعا قائل به عشق و انگیزه‌های افراد است و نه سیستم تصمیم‌گیری معاونت هنری وزارت ارشاد.

بازیگر نمایش «شب روی سنگفرش خیس» با بیان این نکته که مدیران اختصاص سالن نمایش به اجرای هنرمندان را سرویس دادن تلقی می‌کنند، گفت: هرگز نباید امکان اجرا و تخصیص دادن سالن برای اجرای نمایش را به عنوان عملکرد مثبت مدیران تلقی کرد، نکته‌ای آن‌ها تلاش داشتند چنین مطرح کنند.

آقاخانی همچنین خطاب به وزیر ارشاد جدید و مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی آینده که برنامه‌ریزی برای تئا‌تر کشور را در دست خواهد گرفت؛ بیان کرد: شما با خانواده‌ای طرف هستید که طی چهارسال گذشته زندگی سختی داشته و با این اوصاف رمقی برای مذاکره با وزیر جدید برایش باقی نمانده است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم آن چنان که در برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود عنوان کرده است بهره‌ای از هراس اندیشی‌های جزم اندیشانه در عرصه فرهنگ و هنر ندارد؛ باید قدم پیش بگذارد و شخصا وارد عمل شود. چون با جامعه‌ای طرف است که به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست ۴سال رژیم غذایی نادرست داشته و امروز رمق بلند شدن ندارد.

این هنرمند در انتها عنوان کرد: اگر هم بنای خود را به رویه مدیران سابق بگذارد که باکی نیست، چون ما بر این ویروس گوشه گزیده در تنمان عادت کرده‌ایم و می‌توانیم باز هم زندگی کنیم، اما‌ ای کاش صنف فعال و انگیزه‌های قوی داشتیم، در این صورت قطعا برای مذاکره به دفتر وزیر و معاون او می‌رفتیم و حتم دارم با پاسخ مورد نظر اهالی تئا‌تر از دفتر او بازمی‌گشتیم.

هوشمند هنرکار ضمن اشاره به اینکه حداقل انتظار هنرمندان این است که مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی توسط اهالی تئا‌تر انتخاب شود، بیان کرد: طی سال‌های گذشته بودجه تئا‌تر به شدت کاهش پیدا کرد که موجب شد از این ناحیه فشار زیادی را متحمل شویم و بعضی گروه‌ها واقعا بودجه‌های خجالت آوری دریافت می‌کنند که بسیار کمتر از قرارداد تیپ است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مدیریت جدید مرکزهنرهای نمایشی و معاونت هنری رانت‌های ویژه‌ برای افراد خاص را کنار بگذارد، اظهار کرد: از بعضی آثار نمایشی حمایت‌های ویژه خارج از جریانی اتفاق می‌افتد که اصلا حرفه‌ای نیست و ما انتظار داریم بنا به توان هنری افراد بودجه دریافت کنند.

این هنرمند در پایان با بیان اینکه نشست اعضای خانه تئا‌تر و علی جنتی هرچه زود‌تر برگزار شود، گفت: ما باید توقعات خود را جدی‌تر دنبال کنیم و خواسته‌هایمان را برای وزیر و معاون هنری شرح دهیم. حتی می‌توانیم دیداری با مسئول جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان تئا‌تر را در تالار وحدت ترتیب دهیم و طی آن ابتدا خواسته‌ها را به صورت کلی و سپس با برگزاری جلسه‌های تخصصی نیاز‌ها را طی روزهای بعد به صورت جزئی با او در میان بگذاریم.

بهرام شاه‌محمودلو(از اعضای خانه تئا‌تر) درباره لزوم برگزاری جلسه مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد جدید گفت: صحبت‌هایی در این رابطه مطرح شده بود که‌ ای کاش مصوب می‌شد اما به هر حال انجمن بازیگران هم می‌تواند برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته باشد، چون جمعیت این انجمن کم نیست.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بحث تخصصی است نیاز داریم فکر شده و با دقت درباره مسائل صحبت کنیم، اما به نظر من آن‌چه اولویت دارد و بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که باید نشست‌هایی برگزار کنیم تا طی آن اولویت رسیدگی به هنر تئا‌تر برای مسئولان جا بیفتد.

وحید آقاپور در همین ارتباط اظهار کرد: کم تحرکی اصلا برخورد درستی نیست و ما نباید موضع انفعالی داشته باشیم که این رویکرد قطعا با انتظارات اهالی تئا‌تر همخوانی ندارد. شاید ماجرایی که موجب می‌شود تئا‌تر در معادلات مدیران سهم کمتری داشته باشد این است که آن‌ها تصور تاثیرگذاری بیشتری از حوزه سینما دارند و اصولا هنرمندان سینما راه هموارتری نسبت به هنرمندان تئا‌تر پیش رو دارند.

وی ادامه داد: مظلومیت و انزوای هنر تئا‌تر در کشور که همواره درباره آن صحبت می‌شود، موجب شده این ذهنیت برای اهالی هنر نمایش به وجود بیاید که شاید نتوانند دست‌آرودی از این مذاکره داشته باشند که به نظر من اصلا درست نیست و ما باید خوشبینانه به مسائل نگاه کنیم.

این هنرمند در انتها گفت: انتظار دارم مدیرمرکزهنرهای نمایشی در دوره جدید با رایزنی هنرمندان انتخاب شود و معاونت هنری نظر فعالان تئا‌تر را در انتخاب مدیریت درنظر بگیرد.

بهزاد فراهانی(رئیس انجمن بازیگران خانه تئا‌تر) بیان کرد: قبل و بعد از برگزاری انتخابات بار‌ها خواسته‌های خود را مطرح کردیم، از طرفی چندی قبل حدود ۴۰ – ۵۰ تشکل مردمی خواسته‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند. ما هم بیانیه‌ای منتشر کردیم که به دست آقای جنتی رسیده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین