|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۱
وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" عنوان کرد
کد خبر: ۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در زمینه‌های متعددی از جمله پیشنهاد برای تخصیص یارانه ‌۴۵ هزار تومان به بیماری‌های صعب العلاج، صادرات پزشک، پزشک خانواده و هزینه‌های کمرشکن درمان پرداخت.
سید حسن هاشمی در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" در آغاز صحبت‌هایش با اشاره به گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: شهدایی مانند شهید رجایی و باهنر بسیار صادق بودند، عاشق مردم بودند و بر اساس اعتقاداتشان برای خدا گام بر می‌داشتند و آرزو داریم که ما نیز بتوانیم بر اساس راه و منش آنان گام برداریم.

وی در توضیح فعالیت‌های خود در چند روزه اخیر که مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده گرفته است، گفت: 10 روز از وزارت بنده می‌گذرد. مسلماً اطلاعاتم همچنان ناقص است. به هر حال وزارت بهداشت 400 هزار پرسنل دارد. 60 دانشگاه و 18 هزار خانه بهداشت را نیز پوشش می‌دهد. مسلماً این فرصت کوتاه بوده ولی قبل از رای اعتماد در مجلس نیز بنده برنامه‌های خود را در حوزه سلامت به نمایندگان ارائه دادم و بیشتر با کلیات وزارت بهداشت آشنایی دارم و می‌طلبد مطالعه بیشتری برای جزئیات وزارت بهداشت داشته باشم.

هاشمی ادامه داد: بهداشت و درمان کشور دارای مشکلات عدیده‌ای است که مهمترین آن اصلاح ساختار وزارت بهداشت است. زیرا باید دانشگاه‌ها به سمت استقلال پیش بروند. وزرای سابق نیز همه در این زمینه تلاش می‌کردند ولی گرفتار مسائل روزمره بهداشت و درمان شده بودند و این مسئله باعث شد که حوزه نظام سلامت که از 50 سال قبل ناکارآمد باشد و نتوانیم هنوز یک نظام سلامت ایجاد کنیم که مردم در آن احساس امنیت کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه 100 روزه برای وزارت بهداشت همانند اهداف دولت یازدهم ادامه داد: مهمترین اولویت برطرف کردن مشکل مردم امروز مسئله دارو است که در یک هفته اخیر نیز تصمیمات خوبی گرفتیم به هر حال دانشگاه‌ها و بیمارستانها با کسری بسیاری مواجه هستند و بیمه‌ها بدهی آنها را نمی‌پردازند. شورای عالی سلامت نیز هنوز پس از گذشت یکسال جلسه آن تشکیل نشده است. اورژانس‌های بیمارستانها نیز مشکل دارند و ما باید در این 100 روز به تمام این موارد بپردازیم.

هاشمی تصریح کرد: مسلماً پایان دولت دهم مانند پایان هر دولتی یک رخوت در بین مسئولان اجرایی رخ داده بود که طبیعی است و در این 100 روز نیز مسائل مختلفی از جمله شایعات برکناری‌ و عزل و نصب‌ها مطرح می‌شود.

وزیر بهداشت با تشریح مشکلات دارویی کشور گفت: یک بخشی از مشکلات دارو مربوط به داخل است زیرا شرکت‌های پخش نمی‌توانند به بیمارستانها و داروخانه‌ها دارو تحویل بدهند چون بیمارستانها و داروخانه‌ها که مطالبات بیمه‌های خود را نگرفته‌اند به این شرکت‌ها بدهکار هستند و در حال حاضر نیز 1900 میلیارد تومان بیمه‌ها بدهکار هستند به طوریکه در اواخر دولت دهم این نابسامانی به حدی رسید که در مقطعی حتی مواد اولیه دارویی به کشور وارد نشد.

وی تصریح کرد: یک مشکلی که شرکت‌های واردکننده دارو داشتند مسئله گشایش اعتبار بانکی بود که بانک‌ها عنوان کرده بودند باید 135 درصد ارزش واردات کالایی در بانک گذاشته بگذارند. خوشبختانه با رایزنی‌هایی که صورت پذیرفت 35 درصد از این رقم کاهش یافت تا مشکل نقدینگی شرکت‌های وارد کننده دارو و مواد اولیه کمتر شود و بانک‌های عامل نیز در این مقوله برای کمک به وزارت بهداشت قدم‌های خوبی برداشتند و امیدواریم تا 10 روز آینده تغییرات ملموسی در حوزه دارو رخ دهد.در مسئله دارو اقدامات دیگری نیز صورت پذیرفته است مثلاً دستور داده شده است تا ترخیص داروها در گمرک تسهیل شود تا در ماه‌های آینده ما شاهد آرامش دارویی در کشور باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" به چالش مهم بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: بیمه تامین اجتماعی در حدود 35 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد ولی متاسفانه این بیمه‌ها پس از افزایش قیمت دارو زیر بار نرفتند و این افزایش را نپذیرفتند بنابراین مردم مجبور شدند که این هزینه‌های افزایش دارو را بپردازند که امیدواریم با توجه به منصوب شدن آقای دیناروند به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو بتوانیم اقدامات موثری را در حوزه دارویی کشور شاهد باشیم.

هاشمی درباره پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج تصریح کرد: روش گذشته درباره پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج مناسب نبود و این مابه‌التفاوت به همه بیماران صعب‌العلاج نمی‌رسید. بنابراین ما تصمیم داریم تا این روش را اصلاح کنیم و بیشتر به سمت بیمه‌ها پیش برویم که این مسئله حداقل تا 10 روز دیگر باید کارهای مطالعاتی آن انجام و از 2 هفته آینده عملیاتی شود.

وی در تشریح شائبه‌های داروهای بی‌کیفیت در کشور گفت: باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد. مثلاً یکی از سازمان‌های دولتی درباره سرنگ‌های غیراستاندارد مطالبی عنوان کرده بود که به نظر بنده این مسائل یک بخش آن فضاسازی رقابتی است تا یک رقیب دیگر را حذف کند یا مثلاً درباره داروهای بیهوشی نیز مطالبی عنوان شده بود که کارشناسان ما پس از بررسی‌ها به خلاف آن رسیدند.

هاشمی درباره وضعیت تولید دارو نیز افزود: در حال حاضر 95 درصد داروی کشور را در داخل تولید می‌کنیم و 5 درصد آن وارداتی است البته باید این را در نظر بگیریم که 7 هزار مواد اولیه دارویی نیز وارداتی است و هنوز زمان طولانی باید بگذرانیم تا بتوانیم در این مسئله رشد قابل توجهی کنیم، پس از عبور از این بحران‌های کنونی دارویی برای تبیین اقتصاد مقاومتی باید در حوزه دارو گام برداریم که البته وزارت بهداشت در این مقوله بیشتر در بحث فناوری‌ها و تحقیقات می‌تواند مثمرثمر باشد که باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم.

وی درباره مسئله توریست‌درمانی در کشور بیان داشت: این یکی از فعالیت‌های سخت به حساب می‌آید زیرا باید بیمارستان‌های ما نیز سرویس‌های خوب و مناسبی ارائه دهند. به نظر بنده در گام نخست بخش‌های خصوصی و بیمارستان‌های دولتی درجه یک می‌توانند این کار را انجام دهند ولی باید مشکل زیرساخت‌های آنها حل شود، مثلاً یک بیماری که از خارج از کشور می‌آید به راحتی بتواند ویزا، بلیت، هتل و بقیه امور خود را تهیه کند که می‌طلبد تمام این مسائل در قالب یک بسته خدمتی با همکاری سازمان‌ها و نهادهایی چون وزارت امورخارجه، سازمان گردشگری و وزارت ارشاد صورت پذیرد که در گام نخست اتاق بازرگانی می‌تواند شروع‌کننده این امر باشد.

هاشمی ادامه داد: در این مقوله پیشنهاد ما آن است که بتوانیم پزشکان خود را به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همجوار صادر کنیم که این مسئله می‌تواند باعث افزایش ارز آوری، ارتباطات مؤثر و افزایش فعالیت‌های بشردوستانه شود. ما در گذشته به جای اینکه با بخش خصوصی رقابت کنیم مانع فعالیت آنها می‌شدیم و هنوز نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و تحقق این مسائل، یکی از آرزوهای بنده است.

وزیر بهداشت در تشریح هزینه‌های سنگین درمانی گفت: به واقع هزینه‌های درمان کمرشکن شده است. تا چند سال قبل پرداخت از جیب مردم 53 درصد بود امروز به بالای 65 درصد رسیده، در حالی که در قانون برنامه توسعه پنجم عنوان شده بود که این پرداخت از جیب مردم باید به 30 درصد برسد ولی پس از گذشت 2 سال از برنامه توسعه پنجم، معکوس حرکت کرده‌ایم و باید در کوتاه‌ مدت کل نظام و دولت؛ سلامت را مسئله اصلی خود ببینند.

هاشمی تصریح کرد:‌ سهم سلامت از تولید ملی در کشورهای دیگر بالغ بر 500 دلار است ولی در کشور ما فقط 5 دلار است. چه بهتر بود که درصدی از مبالغ هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت تخصیص می‌یافت که البته بر اساس قانون در سال گذشته و امسال مابه‌التفاوت هزینه 10 درصدی پرداخت درآمدهای هدفمندی‌ یارانه‌ها که باید به حوزه سلامت پرداخت می‌شد صورت نپذیرفت.

وزیر بهداشت به ضرورت فراگیر شدن یک بیمه جامع در کشور اشاره کرد و گفت: این بیمه باید پوشش عمیقی داشته باشد تا بتواند تمام خدمات را پوشش دهد ولی امروز ما شاهد آن هستیم که برخی سازمانها خودشان اقدام به تهیه بیمه‌های تکمیلی می‌کنند که نباید اینطور باشد. مردم هم باید از یک بیمه واحد و مناسب استفاده کنند. امروز دفترچه‌های بیمه چندان ارزشی ندارند و باید اعتراف کنیم اگر بخواهیم فقط یک کار در این دولت انجام دهیم آن هم ایجاد یک بیمه فراگیر است که حداقل 3 تا 4 برابر بیمه کنونی ارزش داشته باشد و اگر این کار را نکنیم یعنی هیچ کاری نکردیم.

وی به ارتباط مثبت وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی و تخصصی تاکید کرد و با اشاره به اینکه تصدی‌گری باید از وزارت بهداشت بیرون برود، درباره بخش خصوصی نیز عنوان کرد: یک زمانی به بخش خصوصی پرخاش می‌شددر حالی که باید ظرفیت‌های بیمارستان‌های دولتی را برای رقابت با بخش‌های خصوصی ارتقاء دهیم.

وزیر بهداشت درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی نیز افزود: تعرفه‌های پزشکی باید افزایش یابد ولی نه اینکه مردم پول آن را بپردازند یعنی باید اول بیمه‌ها قوی و پاسخگو شوند و آن زمان تعرفه‌ها افزایش یابد. مثلاً در حوزه دارو قیمت‌های دارو افزایش یافت ولی بیمه‌ها زیربار نرفتند. اگر ما نتوانیم تعرفه‌ها را افزایش دهیم همچنان باید شاهد معضل زیرمیزی باشیم. حداقل می‌توانستیم این تعرفه‌ها را توسط سازمان نظام پزشکی در بخش‌های خصوصی تبیین کنیم البته آنها نیز باید نظارت بسیار مناسبی داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که با وجود بیمه‌های ضعیف چگونه می‌توان این مسائل را به سرانجام رساند، گفت: بیمه‌ها در واقع صندوق هستند که باید به بهترین نحو از سرمایه‌های مردم استفاده کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در کوتاه مدت باید انجمن‌های علمی و تخصصی و سازمان نظام پزشکی بر امور تعرفه‌ها نظارت کنند. ویزیت‌ها باید اصلاح شود زیرا این جراح است که درآمدش بالاست در حالی که پزشک عمومی امروز در مناطق محروم فعالیت می‌کند و کمتر از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد و آن حقوق را نیز ما نمی‌توانیم بعد از 15 ماه به او پرداخت کنیم و امروز دغدغه ما پزشکان عمومی هستند.

هاشمی با صحه گذاشتن بر خدمات نامناسب در بیمارستان‌های دولتی افزود: تا تعرفه‌ها تغییر نکند امکان تحول وجود ندارد و مناسب است در مرحله دوم اجرای شدن هدفمندی یارانه‌ها مبحث سلامت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و می‌توان این 45 هزار تومانی که به افراد داده می‌شود به بیماران صعب‌العلاج اختصاص یابد و دهک‌ها را کم کنیم تا بتوانیم سهم سلامت را از تولید ناخالص ملی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی فقط برای ثروتمندان نیست بلکه کسانی هم که بیمه تکمیلی دارند از این بیمارستانها بهره‌مند می‌شوند به هر حال همه جای دنیا اینطور است ولی ما باید آنقدر بیمارستاهای دولتی خود را ارتقا دهیم که بتوانند با بخش‌های خصوصی رقابت کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال چه پول باشد یا نباشد حداقل بنده وظیفه دارم از موجودی امروز وزارت بهداشت بهترین بهره‌وری را ایجاد کنم و امروز هر دولتی را بخواهند بسنجند می‌بینند که وضعیت سلامت آن کشور به چه صورت است. ما از نظر آموزشی به صورت کمی وضعیت خوبی داریم و در زمینه پژوهش نیز از برنامه جلو هستیم ولی از نظر کیفی مشکلاتی داریم. مثلاً مشکل در توزیع نیروهای انسانی در مناطق محروم. به طور مثال روش "طرح" را ایجاد کرده‌ایم در حالی که هیچکدام از مردم، نمایندگان مجلس و پزشکان از این مسئله راضی نیستند که پزشک به مناطق محروم اعزام شود، پیشنهاد ما این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم خارج از ظرفیت نیرو تربیت کنند.

وی درباره طرح پزشک خانواده نیز خاطرنشان کرد: طرح پزشک خانواده به صورت همه‌جانبه به آن نگاه نشد. زیرا پزشک خانواده هدف نیست بلکه هدف ارتقاء بهداشت و درمان در شهرها و روستاها است که در 2 سال اخیر بیشتریی اشکالی که به این طرح وارد شد آن است که بیشتر شعاری عمل شد. اجرای مناسب طرح پزشک خانواده 10 تا 15 سال طول می‌کشد و اینطور نیست که بگوییم یکساله یا دوساله آن را اجرا خواهیم کرد. طبق قانون باید از شهرهای کوچک شروع کنیم. پزشک خانواده بهترین روش برای پیشگیری از بیماریها است.

منبع: تسنیم
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین