|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
در طول سال های گذشته، با شدت گرفتن آلودگی هوا علاوه بر جو روانی جامعه همزمان با شایعات مربوط به آلودگی بنزین، سلامت مردم نیز به شدت به خطر افتاد. و از قضا در طول یک سال اخیر با بالا رفتن استاندارد بنزین توزیعی و بهبود محسوس کیفیت هوا، جو روانی منفی ذکرشده کاملا تغییر کرده است.
اظهارات روز گذشته محمدباقر نوبخت درباره بنزین تولید داخل، تندروهای فرصت طلب را به تحرک واداشت تا با یک اشتباه عمدی(!) در برداشت از این سخنان، حمله به دولت تدبیر و امید را این بار از دریچه بنزین از سر بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدباقر نوبخت روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره کیفیت بنزین داخلی گفت: "دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند."

به وضوح منظور نوبخت بنزینی است که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود و نه بنزینی که از آن با عنوان بنزین پتروشیمی یاد می شود و در یک سال اخیر به تدریج تولید آن متوقف شده است.

با این وجود، برخی تندروها با سیاسی کردن موضوعی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، پس از ماه ها، این فرصت را یافتند تا در خصوص بنزین های سرطانزای پتروشیمی، - که آنها مدعی پاک بودن آن هستند - به زعم خود از دولت اعتراف بگیرند.

این در حالی است که مهدی موسوی‌نژاد یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به سخنان سخنگوی دولت، پا را یک گام فراتر نهاده و در خصوص اصل و صحت  واردات بنزین یورو 4 به کشور ابراز تردید کرده است. او تهیه و تولید بنزین یورو 4 را در برخی از کشورها با هدف تامین سوخت مورد نیاز همان کشور برشمرد و گفت: چگونه کشوری حاضر است دائما بنزین یورو 4  خود را  به ایران صادر کند. این نماینده مجلس تاکید کرد که خرید بنزین یورو 4 به سختی امکان پذیر بوده و کمیسیون انرژی دنبال آن خواهد بود تا ببیند آیا بنزین وارداتی واقعا از نوع  یورو 4 است؟

وی سپس از آنچه "ایجاد نا امنی روانی در جامعه با طرح موضوع سرطانزابودن بنزین پتروشیمی ها" خوانده انتقاد کرد. این در حالی است که در حال حاضر بنزین پتروشیمی از رده خارج شده و دلیل بهبود کیفیت هوا نیز همین موضوع است.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون بهداشت مجلس و آقای نوبخت از سوی دولت مطرح کردند که بنزین پتروشیمی و بنزین داخلی سرطان‌زا نیست آیا شما در این خصوص واکنشی دارید، گفت: تنها یک نفر از کمیسیون بهداشت در این خصوص صحبت کرده است که باید بگویم ما گزارش کامل را در زمینه بنزین پتروشیمی ارائه دادیم و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است و جای شک و شبهه‌ای نیست.
    
او گفت: وزارت نفت و وزارت بهداشت نظرش مانند ماست؛ سازمان محیط زیست به عنوان متولی گزارش و اطلاعات را به مجلس ارائه داده و به سوالات در مجلس شورای اسلامی پاسخ داده و در مجلس حضور یافته است و اگر باز هم نیاز باشد و بخواهند در مجلس حضور پیدا می‌کنیم و توضیحات را ارائه می‌دهیم.

ابتکار به توزیع بنزین در 5 شهر پرجمعیت و در معرض آلودگی کشور اشاره کرد و گفت: "بنزین پتروشیمی از رده خارج شده است که امروز کیفیت هوا بهتر شده است. در 5 شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌شود که شامل تهران، تبریز، کرج ، اراک و اصفهان است. در واقع اکنون در این 5 شهر بنزین یورو4 توزیع می‌شود."

به این ترتیب، بالا رفتن کیفیت هوای  5 کلانشهر کشور به وضوح به قطع توزیع بنزین پتروشیمی ها که حاوی ماده سرطانزا بودند باز می گردد.

ماجرای بنزین سرطانزا چیست؟

در زمان دولت سابق و اوج گیری تحریم های بین المللی علیه ایران، وزارت نفت از فرمولی خطرناک برای تولید بنزین بهره گرفته است. یکی از وکلای شاکی وزیر سابق نفت در این باره می‌گوید: "خرداد یا اردیبهشت ماه سال جاری بود، مطالعاتی در مورد بنزین پتروشیمی، مواد اولیه و اطلاعات عمومی داشتم. اطلاعات این نوع بنزین همین الان در سایت ها به ویژه سایت شرکت ملی پتروشیمی ایران موجود است که این نوع بنزین تولید همین شرکت است. توضیح اینکه یک نفر در سال ۱۳۸۴ آمده و فرمولی اختراع کرده که محصول آن را وقتی در باک بنزین بریزید، همان کاری انجام می دهد که بنزین معمولی انجام می داد. آن شخص این فرمول را به شرکت صنایع پتروشیمی ارائه کرده و طریقه ساخت آن را به نیز به آنها داده است و در انتها و در ادامه توضیحات، آن فرد نیز توضیح داده است که این ماده دارای عناصر سرطان زاست و خطرناک است و مواد آن باعث لوسمی و بیماری های کلیه و بیماری های چشمی می شود. آنها هم این مطالب را می نویسند و قبول می کنند اما در بایگانی می گذارند تا به سال ۱۳۸۸ می رسیم که ایران در تحریم قرار می گیرد. مدیران نفتی کشور بررسی می کنند و آن فرمول را از بایگانی بیرون می کشند و به دنبال ماده ای می روند که آن فرد اختراع کرده بود تا ماده ای شبیه بنزین را به تولید انبوه برسانند. زمانی که به تولید انبوه می رسد، آقای میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت اعلام می کنند نه تنها به خودکفایی رسیده ایم بلکه حال می توانیم بنزین را هم صادر کنیم.
این خودباری ملی آقای وزیر به آنجا رسید که تا آن حد تولید این ماده خطرناک و سرطان زا بالا رفت و استفاده آن زیاد شد که به موجب گزارش سازمان محیط زیست در اثنای سال ۱۳۸۸ تا ۹۲ میزان آمار بچه های سرطانی به شیوه تصاعدی بالا رفته بود. آمارهای دیگری در خود محیط زیست وجود دارد که من نمی توانم آنها را علنی بکنم اما حقیقتا به نحوی خطرناک است که از فکر کردن به آن هم هراس دارم. این گزارش ها، پاسخ ۱۶ صفحه ای سازمان محیط زیست به مقام قضایی در خصوص این ماده آلوده است. در سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی سرطان، این ماده را در دسته و لیست مواد شماره ۱ سرطان زا اعلام کرده است. بند دیگر این گزارش این بود که علت بسیاری از بیماری ها در کشور را وجود این ماده ذکر کرده است.
مسئله اینجاست که این ماده خودبخود به وجود نمی آید و از زیر زمین یا از آسمان ناگاه بیرون آورده نمی شود. این ماده باید تولید شود. آلودگی ناشی از ماده حاصل احتراق این سوخت یعنی همان بنزین پتروشیمی در شهرهای مختلف بوده است. آماری هم به دست آمده بود که میزان بنزن موجود در سوخت بنزینی حدود ۴۰ درصد بالاتر از میزان استاندارد سازمان محیط زیست بوده است. در حالیکه میزان مدنظر سازمان محیط زیست، رقم ۱درصد بوده است."

خلط مبحث و سیاسی کردن موضوع توسط منتقدان دولت

عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اردیبهشت ماه امسال گفته بود: تلاش وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها ارتقای کیفیت هوا در سطح کلانشهرهای کشور است. به گفته او، از بهمن ماه سال گذشته بنزین پتروشیمی‌ها در سطح شهر تهران و کرج توزیع نشده است.

در حالی که تندروهای منتقد دولت با استفاده سیاسی از این موضوع، تلاش کرده اند تا القا کنند دولت مخالف تولید بنزین در داخل است این مقام مسئول واردات بنزین را "موقتی" عنوان و خاطرنشان کرده بود: "تا اوایل سال آینده و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین ادامه دارد."

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، صورت مسئله کاملا واضح است. قطع توزیع بنزین پتروشیمی ها در 5 شهر تهران، کرج، تبریز، اراک و اصفهان باعث بهبود کیفیت هوای ین شهرها شده است. از طرفی، به وضوح منظور سخنگوی دولت از اینکه "دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند" با سرطانزا بودن "بنزین پتروشیمی ها" متفاوت است.

از سوی دیگر منتقدان دولت بارها از اینکه جو روانی جامعه با طرح موضوع سرطانزا بودن بنزین های پتروشیمی به هم ریخته ابراز نگرانی کرده اند. این در حالی است که در طول سال های گذشته، با شدت گرفتن آلودگی هوا که در تهران و چند شهردیگر کشور منجر به تعطیلی چندروزه ادارات و پس از آن کاهش ساعات کاری شد، علاوه بر جو روانی جامعه همزمان با شایعات مربوط به آلودگی بنزین، سلامت مردم نیز به شدت به خطر افتاد. و از قضا در طول یک سال اخیر با بالا رفتن استاندارد بنزین توزیعی و بهبود محسوس کیفیت هوا، جو روانی منفی ذکرشده کاملا تغییر کرده است. اما ظاهرا این موضوعات از چشم تندروها پنهان مانده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
0
2
راست میگن ایشون، نگران نباشید وقتیکه آمار سرطان بخاطر بنزین با اکتان پایین رفت بالا اونوقت کی میتونه ثابت کنه که بخاطر بنزینه!
دولت تدبیر و امیده دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین