کد خبر: ۲۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
 وزیر نفت گفت: برای تعیین قیمت خوراک با توجه به جلساتی که با تولیدکنندگان پتروشیمی داشته‌ایم به توافق می‌رسیم.

بیژن نامدار زنگنه در نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست خاطرنشان کرد: طی شب‌های گذشته با تولیدکنندگان پتروشیمی جلسه داشته ایم که اگر مثل دفعه‌های قبل دبه نکنند، برای تعیین قیمت خوراک به قیمت معقول می‌رسیم.

زنگنه در ادامه با بیان این‌که تعیین قیمت خوراک پتروشیمی باید توسط دولت انجام شود، تصریح کرد: کار مجلس قیمت گذاری نیست و اگر طی یک سال به دلیل مسائل این موضوع انجام شده فقط برای همان یک سال بوده است.

وی در ادامه گفت: حاضریم قیمت خوراک پتروشیمی را براساس فرمولی دراز مدت برای هر خانواده به طوری که به قیمت فروش محصولات وابسته باشد، تعیین کنیم تا تولیدکننده داخلی در مقابل نوسانات قیمتی ایمن باشد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: معتقدیم در هر صنعتی اگر قیمت رقابتی نباشد سرانجام آن مانند پیکان خواهد بود که برای توقف تولید آن جشن بگیریم.

زنگنه در ادامه با اشاره به این که امیدوارم روزی برسد که برای توقف تولید خودروی نیسان 2000 جشن بگیریم، گفت: این مدل کار کردن صنعت ما را جهانی نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که سودی که نصیب افراد می‌شود، باید حاصل زحمت و عاقلانه باشد، خاطرنشان کرد: با رانت به شدت مخالف هستم.

وزیر نفت با بیان این‌که 25 درصد سود را برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می پذیریم، گفت: پس از توافق با تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی قیمت خوراک برای تا سال 1404-1405 طی 20 روز آینده تعیین می شود.

زنگنه به اظهارات برخی مبنی بر این که در منطقه برای خوراک محصولات پتروشیمی رقیب وجود دارد اشاره و خاطرنشان کرد: در منطقه هیچ رقیبی برای خوراک محصولات پتروشیمی وجود ندارد و اگر کسی موردی را سراغ دارد من خودم از خریداران هستم.

وی قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی وارداتی از ترکمنستان را 36 سنت اعلام کرد.

ارزش تولیدات پتروشیمی در سال جاری، 22 میلیارد دلار

وزیر نفت ضمن تشکر از وزیر صنعت و همکاران وی به دلیل جهش ایجاد شده در صنعت پتروشیمی، گفت: در سال 1376 ارزش محصولات پتروشیمی ما به زور به یک میلیارد دلار می رسید، اما در سال جاری امید داریم که ارزش تولیدات به 22 میلیارد دلار برسد.

زنگنه در ادامه با اشاره به این‌که این روند رشد باید ادامه داشته باشد تا بتوانیم به ظرفیت تولید 70 میلیارد دلار در افق 1404 برسیم، تاکید کرد:‌ دستیابی به این ظرفیت تولید به سرمایه‌گذاری به همین میزان نیاز دارد که اگر انجام شود جهشی عظیم را در صنعت پتروشیمی رقم خواهد زد.

طرح‌های تولید خوراک پتروشیمی با قوت ادامه دارد

وزیر نفت با تاکید بر این‌که طرح‌های تولید خوراک پتروشیمی با قوت پیگیری می‌شود، گفت:‌در سال جاری 4 فاز پارس جنوبی با ظرفیت صد میلیون متر مکعب را به بهره برداری می رسانیم که این طرح علاوه بر این که عقب ماندگی‌های موجود در زمینه تولید گاز طبیعی را جبران می کند، خوراک برای پتروشیمی‌ها نیز تولید خواهد کرد.

زنگنه در ادامه به نیاز صنعت پتروشیمی به متان و اتان اشاره و تصریح کرد: در این زمینه مازاد وجود دارد، اما برنامه ریزی برای احداث واحدهای جدید تولیدکننده خوراک پتروشیمی صورت گرفته است.

وی به احداث واحد بازیافت اتان، سی توپلاس فاز 12 پارس جنوبی، واحد بازیافت اتان و سی توپلاس پارسیان، بیدبلند، دهلران واحد ان جی ال 3200 در غرب کارون و ‌واحد ان جی ال 1800 گازهای همراه آغاجری به عنوان واحدهای جدید تولید خوراک پتروشیمی اشاره و خاطرنشان کرد: این واحدها میلیون‌ها تن خوراک برای واحدهای پتروشیمی تولید خواهند کرد.

وزیر نفت با اشاره به این‌که عزم ما این است که در سال جاری هر چه می توانیم خوراک بیشتری برای پتروشیمی‌ها تولید کنیم، گفت: چرا که وقتی که فشار زیاد باشد، تامین گاز برای شبکه عمومی در اولویت قرار می گیرد، اما خوشبختانه امسال وضع بهتر است.

زنگنه با اشاره به این‌که همکاران را مامور کرده‌ایم که برای واحدهای جداکننده اتان در فازهای17 گانه نقش بیشتری را به پتروشیمی اختصاص دهند، گفت: با به مدار آمدن واحدهای استحصال سی توپلاس از پارس جنوبی تامین خوراک پتروشیمی‌ها تسریع می‌شود.

نقش پتروشیمی باز تعریف شود

وی با بیان این‌که باید نقش پتروشیمی را باز تعریف کنیم تصریح کرد: صنعت پتروشیمی باید نقش جدیدی داشته باشد که بخشی از این نقش را متوجه توسعه صنعت پایین دستی می دانم چرا که واحدهای پایین دستی در توسعه متعادل کشور نقش متعادلی داشته و نمی توانیم در همه کشور واحدهای بالادستی ایجاد کنیم.

ضرورت ایجاد 80 واحد تبدیل گاز طبیعی به اتیلن و پروپیلن

وزیر نفت با تاکید بر این‌که توسعه تکنولوژی ما را قادر کرده که از گاز طبیعی برای تولید پلی اتیلن‌ها و پلیمرها استفاده کنیم، افزود: 15 سال پیش چنین توانی را نداشتیم، اما اکنون تبدیل متانول به اتیلن و پروپیلن انقلابی بزرگ است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

زنگنه به لزوم ایجاد 70 الی 80 واحد تبدیل گاز طبیعی به اتیلن و پروپیلن اشاره و خاطرنشان کرد:‌این امر انقلاب بزرگی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این‌که این امر به توسعه صنعتی ایجاد خواهد شد،‌گفت: پیگیری برای ایجاد این واحدها را از وظایف دولت می‌دانم.

ایجاد صندوق‌هایی برای تامین منابع مالی بخش پتروشیمی

وزیر نفت در پایان گفت: لازم است صندوق‌هایی برای پتروشیمی ایجاد شود که منابع مالی مورد نیاز این صنعت را تامین کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین