|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۵۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
متاسفانه میزان نفوذ نتانیاهو و کسانی که به نتانیاهو برای حضور در جامعه سیاسی آمریکا متوسل شده‌اند، آن قدر زیاد شده است که نه تنها منافع و پول مردم آمریکا ،‌ بلکه تصمیم کنگره نیز به خاطر یک قدرت خارجی وابسته به میزان زیر سوال می‌رود.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج سفر خود به ترکیه، گفت: در جریان ملاقات با مقامات ترکیه توافق کردیم که در پنج حوزه همکاری‌ بین دو کشور را به صورت ویژه‌ دنبال کنیم.

به‌ گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز پنجشنبه‌ پیش از ترک آنکارا به مقصد تهران به تشریح نتایج سفر خود به ترکیه و گفت‌وگوی‌های صورت گرفته شده با مقامات این کشور پرداخت و در این‌باره اظهار کرد: در جریان سفر به ترکیه با رییس جمهور ، رییس مجلس ، وزیر امور خارجه و سایر مقامات این کشور همسایه در مورد موضوعات دو جانبه ، مسائل منطقه‌ای و جهانی صحبت کردیم. در جریان این دیدارها در مورد بحث سوریه لازنی کردیم. از جمله در رابطه با موضوع ادلب ، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و همچنین در مورد روند حل سیاسی بحران این کشور و اقداماتی که باید در این رابطه صورت بگیرد، رایزنی کردیم.

وی همچنین با اشاره به این که موضوع ونزوئلا و مداخلات غیر قانونی آمریکا در امور این کشور و تحولات صورت گرفته در شمال آفریقا و نگرانی‌هایی که  در این منطقه در مورد احتمال استفاده از نیروهای نظامی وجود دارد از دیگر موضوعاتی بود که در جریان این رایزنی‌ها در مورد آن  بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گفت‌وگوهای صورت گرفته با مقامات ترکیه در مورد روابط دو جانبه تهران ــ آنکارا ، خاطر نشان کرد: دولت ترکیه همواره مخالفت‌های خود را با تحریم ها و اقدامات غیر قانونی آمریکا علیه ایرا ن و همچنین علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است و این موجب تقدیر و تشکر ما بوده و است. ما در جریان این سفر در مورد روش های ادامه‌ همکاری ها بین دو کشور علی‌رغم وجود تحریم ها صحبت کرده‌ایم و توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه‌ کار را دنبال کنیم. از جمله در مورد تعرفه ترجیحی، همکاری ها در حوزه انرژی، همکاری ها در حوزه بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور ، ایجاد ساز و کار اینستکس در روابط دو جانبه دنیال می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان  ادامه‌ داد: توافق شد من و وزیر امور خارجه ترکیه این موضوعات را به صورت ویژه‌ دنبال کنیم و مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور نیز به سهم خود این مسائل را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران، یادآور شد: من احساس می‌کنم که در طرف ترکیه ای علاقه‌مندی به همکاری جدی با ایران در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی ، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و شاید مشابه روابطی که در حال‌ حاضر بین این کشور و ایران وجود دارد در طول چند دهه گذشته وجود نداشته است. خوشحال هستم که ما روابط مشابهی را با سایر همسایگانمان داریم. از جمله با آذربایجان ، عراق، افغانستان ، پاکستان و سایر همسایگان در آسیای میانه ، قفقاز .

ظریف با اعتقاد بر این که سیاست دولت دوازدهم در عرصه سیاست خارجی مبنی بر این که همسایگان در اولویت ما قرار دارند با موفقیت در حال پیش رفتن است، در این باره خاطر نشان کرد: امیدواریم که به لطف خدا اقداماتی در این حوزه انجام دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که شما طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود شب گذشته (چهارشنبه) به ایران برگردید، ولی سفرتان به ترکیه چند ساعتی تمدید شد و علت این امر چه بود؟ گفت‌:  یکی از مقامات که قرار بود من با آن ملاقاتی داشته باشم در آنکارا حضور نداشتند و دیرتر وارد شدند. البته قرار بود که امروز (پنجشنبه‌) وارد شود ولی به خاطر انجام این  دیدار دیشب زودتر وارد شدند و من نیز کمی صبر کردم که بتوانم با ایشان ملاقاتی داشته باشم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ظریف نامی از فردی که با او ملاقات کرده است در این گفت‌وگو نبرد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در  مورد نامه‌ اخیرش به دیگر همتایانش در دیگر نقاط مختلف جهان در رابطه با ا قدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران،  توضیح داد: بعد از اقدام غیر قانونی آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران من نامه‌ای را در این زمینه  به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوشتم و خطرات این اقدام را متذکر شدم. بعد از این که این تصمیم آمریکایی‌ها در پانزدهم آوریل به ظن خود آنها عملیاتی شد من نامه‌ای را برای وزاری امور خارجه سایر کشورها ارسال کردم و تبعات این موضوع را از نظر حقوقی ، سیاسی و خطری که به دنبال دارد متذاکر شدم و این موضوع را به عنوان یک سابقه بسیار خطر ناک و نگران کننده برای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل تذکر دادم و تاکید کردم که باید اقدام مشترکی علیه این گونه قانون شکنی‌های آمریکا انجام شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بخش پایانی از اظهاراتش همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تصمیم اخیر دولت آمریکا و وتو کردن مصوبه کنگره این کشور در رابطه با قطع ادامه‌ مداخله آمریکا در جنگ یمن ، گفت‌: متاسفانه میزان نفوذ نتانیاهو و کسانی که به نتانیاهو برای حضور در جامعه سیاسی آمریکا متوسل شده‌اند، آن قدر زیاد شده است که نه تنها منافع و پول مردم آمریکا ،‌ بلکه تصمیم کنگره نیز به خاطر یک قدرت خارجی وابسته به میزان زیر سوال می‌رود. این برای  روابط بین‌المللی  یک نشانه جدی از میزان تاثیرگذاری لابی رژیم صهیونیستی و کسانی که با این لابی کار می‌کنند در امور داخلی آمریکا است.

وزیر امور خارجه در روز سه‌شنبه صبح تهران را به مقصد دمشق ترک کرد و در جریان سفر یک روزه خود به سوریه با تعدادی از مقامات عالی رتبه سوریه از جمله رییس جمهور ، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور عربی دیدار و رایزنی کرد. پس از آن سوریه را به مقصد آنکارا ترک کرد و در آن جا با  وزیر امور خارجه ، رییس جمهور، رییس مجلس و چند تن از دیگر مقامات ترکیه رایزنی و گفت‌وگو کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین