|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۲۵۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم. ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین المللی باید در همه امور رعایت شود.

 وزیران امور خارجه ایران و ترکیه پس از دو دور برگزاری نشست مشترک با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج گفت‌وگوهای خود پرداختند .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در این نشست وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم و مجازات مردم ایران از طریق تحریم‌ها را نمی‌پذیریم.

چاووش‌اوغلو همچنین با بیان اینکه در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مطلق وجود ندارد گفت: اگر در دوره افول روابط، نیروهای مسلح یک کشور را در لیست تروریسم قرار دهید، موجب هرج‌ومرج می‌شوید.

در این نشست مطبوعاتی محمد جواد ظریف نیز گفت: دولت آمریکا در مسئله فلسطین و برجام قواعد بین‌المللی را نادیده گرفته است.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم. ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین المللی باید در همه امور رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ظریف با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش با مقامات سوریه در دمشق گفت: اطلاعاتی در خصوص دیدارهایم در سوریه و مقامات این کشور به آقای چاووش‌اوغلو انتقال دادم. این اطلاعات و موارد را به آقای اردوغان نیز منتقل خواهم کرد. همچنین در خصوص تحولات اخیر در آفریقا نیز با مقامات ترکیه بحث کرده و به گفتگوهای‌مان ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه به همراه دوستان‌مان در ترکیه و روسیه تلاش برای گسترش صلح و ثبات در سوریه را ادامه خواهیم داد، ادامه داد: این تلاش با تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از روند صلح ادامه خواهد یافت.

محمد جواد ظریف، در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان این که  همکاری‌های  ایران با ترکیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد، افزود : امروز در خصوص همکاری‌های دو جانبه و ارتقای آن به تبادل نظر پرداختیم. هر چند با هدف 30 میلیارد دلار فاصله داریم ولی تلاش ها همچنان ادامه دارد. همچنین درخصوص ایجاد مکانیزم های جدید و مختلف برای رفع تحریم های آمریکا و گسترش تجارت بین دو کشور رایزنی کردیم .

ظریف در مورد حل بحران سیاسی  سوریه نیز افزود : گفت‌وگوی طولانی با اسد داشتم. گزارشی از این گفت‌وگو را به آقای اردوغان منتقل می‌کنم. ما دوست داریم که تمامی کشورهای منطقه روابط خوب و رو به جلو داشته باشند.

 وی افزود : امیدواریم که در زمینه شورای کمیته قانون اساسی سوریه دو مورد حل و فصل بشود. نخست ترکیب این کمیته و دوم اصول کلی حاکم بر کار کمیسیون است. البته جزئیات آن باید توسط مردم سوریه مشخص شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد: در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ما به همراه روسیه و ترکیه گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته ایم و همین‌گونه گفت‌وگوهای خوبی با سازمان ملل داشته ایم. طرف سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور داشته است . 

ظریف در مورد روند تلاش‌ها برای حل بحران سوریه اعلام کرد : جلسه آینده روند آستانه در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که با همکاری دوستان ترک، روس و سازمان ملل و همچنین مشارکت طرف‌های سوری این روند را یک مرحله دیگر جلوتر ببریم.

ظریف در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان این که  تحریم های آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است ، گفت : راه‌های فراوانی برای ادامه  همکاری‌های‌مان با دیگر کشورها وجود دارد و مکانیزم  اینستکس یکی از این راه‌ها است.

وزیر امور خارجه  با تاکید بر این که  به آمریکا اجازه نمی دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد ، اظهار کرد : کل جهان مخالف اقدامات غیر قانونی آمریکا است. این اقدامات مخالف قطعنامه های شورای امنیت است و حتما باید جلوی این اقدامات بایستیم.

  به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه  این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بخشی دیگر از صحبت های خود در این نشست مطبوعاتی ، تصریح کرد : شاید برای خیلی ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرده است اما آمریکایی ها همچنان به فروششان به ایران ادامه داده اند. این نشان دهنده سیاست منافقانه آمریکا است. ما مشکلی برای تجارت با کشورها نداریم اما به آمریکا هم اجازه نمی دهیم که تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین