کد خبر: ۱۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۷
دبیرکل سازمان ملل با یادآوری این مطلب که حدود 15 درصد از جمعیت جهان از معلولیت جسمی رنج می برند، خواستار حقوق مساوی این افراد با سایر اقشار جامعه شد.
بان کی مون به مناسبت روز جهانی معلولین با انتشار بیانیه ای خواستار رفع موانعی که بیش از یک میلیارد معلول در جهان را از شان و احترام انسانی و مواهب اجتماعی محروم می کند، شد.


در این بیانیه آمده است بسیاری از این معلولین از حقوق اجتماعی و اقتصادی محروم هستند و قادر به شرکت موثر در روند توسعه جهانی نیستند.

این بیانیه می افزاید، دولت های جهان باید اطمینان حاصل کنند که خدمات و شالوده های اجتماعی شرایط لازم را برای حضور و برخورداری این افراد از امکانات پیشرفت های نوین فراهم شده است.

بان کی مون در بیانیه خود تاکید می کند که در زمان حاضر درصد بسیار زیادی از افراد معلول بگونه ای ناعادلانه از منابع مختلف تربیتی آموزشی، بهداشت، کار و حمایت های قانونی محروم هستند.

در ماه سپتامبر امسال نخستین نشست سران در سازمان ملل بمنظور بحث و بررسی پیرامون شرایط و حقوق افراد معلول برگزار شد.

در این نشست راهبرد های موثر و سازنده ای در راستای رسیدگی به وضعیت معلولین سراسر جهان مورد توافق کشور های شرکت کننده قرار گرفت.

جان اش رییس مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با اهداف این روزگفت که هدف مردم جهان در این روز باید در هم شکستن موانع و فراهم آوردن فرصت های مساوی برای همه انسان های جهان در راه رسیدن به سعادت و خرسندی باشد.

سازمان ملل متحد در نظر دارد روز چهارشنبه چهارم دسامبر مرکز تازه ای را بنام ˈ کانون دستیابیˈ بمنظور فراهم آوردن فرصت های مساوی برای افراد معلول در مقر این سازمان در نیویورک باز گشایی کند.

در این مرکز که با کمک های مالی و به اهتمام دولت کره جنوبی دائر می شود، پیشرفته ترین فن آوری ها و ابزار های یاری رسانی برای ناشنوایان و نابینایان به نمایش گذاشته خواهد شد.

در سال 2008 سازمان ملل متحد پیمانی را به تصویب رساند که در آن برحقوق افراد معلول در استفاده از امکانات آموزشی ، بهداشتی ، شرایط زیستی و برخورداری از امکان کار تاکید شده است و تا کنون 158 کشور جهان عضویت این پیمان را پذیرفته اند
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین