»
کد خبر: ۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه پیشنهاد جدید ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره «نحوه و شکل» همکاری ها است، گفت: هرگونه همکاری فراتر از تعهدات پادمانی باید در چارچوبی مشخص، روشن و مورد توافق، انجام شود.
معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه پیشنهاد جدید ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره «نحوه و شکل» همکاری ها است، گفت: هرگونه همکاری فراتر از تعهدات پادمانی باید در چارچوبی مشخص، روشن و مورد توافق، انجام شود.

دکتر «سید عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: پیشنهاد جدید جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره «نحوه و شکل» همکاری ها است تا «محتوا» یعنی همان سوالات قبلی آژانس از ایران در قالب این چارچوب بررسی شود.

تغییر رویکرد به معنای تغییر در مواضع و اصول نیست

 معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه پیشنهاد جدید ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره «نحوه و شکل» همکاری ها است، گفت: هرگونه همکاری فراتر از تعهدات پادمانی باید در چارچوبی مشخص، روشن و مورد توافق، انجام شود.

وی در عین حال تاکید کرد: تغییری که در رویکرد جدید تهران در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته به معنای تغییر در مواضع و اصول اساسی ایران نیست.

عراقچی درباره موضوع بازرسی از سایت نظامی پارچین گفت: پاسخ به برخی ابهام ها که درباره بحث هسته ای ایران ایجاد شده است و برخی درخواست ها، به همکاری فراتر از موافقت نامه جامع پادمان میان ایران با آژانس منوط می شود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که هرگونه همکاری فراتر از تعهداتش باید در چارچوبی مشخص و روشن و مورد توافق دو طرف صورت گیرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: با توجه به مقررات بین المللی، آژانس بین المللی انرژی اتمی مسوول راستی آزمایی و نشان دادن پایبندی کشورها به تعهداتشان بر اساس ان.پی.تی و معاهدات بین المللی است.

وی با بیان اینکه همه کشورها در چارچوب موافقت نامه پادمان جامع به طور دو جانبه با آژانس همکاری دارند، اظهار داشت: بین ایران و آژانس نیز موافقتنامه پادمان وجود دارد که روابط طرفین بر اساس آن تنظیم شده و چنانچه ابهامی نسبت به گذشته برنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد، در چارچوب این موافقتنامه پاسخ داده می شود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در آینده نیز نقش نظارتی خود را در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب این موافقتنامه و معاهده ان.پی.تی. انجام خواهد داد.

عراقچی یادآور شد: طی دو سال گذشته در چارچوب تفاهم بین ایران و آژانس، مذاکراتی برای همکاری با آژانس با عنوان «رویکرد ساختاری» انجام شد ولی طرفین در عمل نتوانستند پیشرفت چندانی به سمت تعیین چارچوب لازم برای حل و فصل مسایل باقیمانده به دست آورند.

پیشنهاد جدید ایران تصحیح رویکردهاست

وی تصریح کرد: پیشنهاد جدید ایران «تصحیح رویکردها» است و می تواند بن بست موجود میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی مانده را از بین ببرد.

به گفته وی، پیشنهاد جدید ایران چگونگی برخورد با مسائل مربوط به گذشته و آینده موضوع هسته ای را نیز در برمی گیرد.

پیشنهاد جدید ایران، ارائه چارچوب های منطقی تر برای خروج از بن بست

عراقچی اظهار داشت: ایران هما نطور که در مذاکرات با 1+5 در ژنو (23 و 24 مهر ماه) چارچوب جدیدی را در قالب یک پیشنهاد ارائه کرد، در وین نیز چارچوب جدیدی را برای همکاری پیشنهاد کرد.

عضو تیم مذاکره کننده هستهای افزود: هیات های مذاکره کننده بر روی اصول این رویکرد جدید توافق کردند و جزییاتش به مذاکره گذاشته شد و قرار است 20 آبان ماه جاری این مذاکرات در تهران ادامه یابد.

وی تاکید کرد: ایران در پیشنهاد جدید خود چارچوب های منطقی تری را به طرف مقابل پیشنهاد کرده است به شکلی که بتواند ما را از بن بست موجود عبور دهد، چرا که بن بست به وجود آمده در روابط ایران و آژانس به توقف همکاری ها و بروز سوءتفاهم های جدید منجر شده بود.

پیش از آغاز مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین المللی انرژی، عراقچی در با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرح پیشنهادی جدید ایران را برای حل و فصل مسائل باقی مانده میان طرفین ارائه کرد. 

تهران بر اساس این طرح، آمادگی خود را برای پاسخ به تمامی سوالات و ابهامات آژانس در یک دوره کوتاه زمانی، اعلام کرده است. 

پس از مذاکرات عراقچی با آمانو، مذاکرات هیات های فنی ایران و آژانس برای ورود به جزئیات طرح جدید ایران و دستیابی به یک چارچوب جدید عملیاتی به ریاست «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی و «ترو واریوراندتا» معاون امور پادمان های آژانس، آغاز شد.

طرفین پس از دو روز مذاکرات فنی بر سرچارچوب جدید پیشنهادی ایران به توافق رسیدند و اعلام کردند که مذاکرات خود را 20 آبان ماه در تهران ادامه می دهند.

مذاکرات کارشناسی محل تصمیم گیری نیست

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 که از امروز در وین آغاز می شود، درباره گام های متقابل تصمیم گیری خواهد شد؟ گفت: مذاکرات کارشناسی محل تصمیم گیری نیست بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دوطرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیق تر و گسترده تر است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: تصمیم های مهم در مذاکرات 16 و 17 آبان در ژنو به بحث گذاشته خواهد شد.

مسیر همکاری ها با آژانس و 1+5 بر یکدیگر تاثیر گذار است

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 درباره پیشنهاد جدید تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بحث خواهد شد؟ گفت: مسیر همکاری با آژانس از مسیر همکاری با 1+5 جدا است اما این دو مسیر بر یکدیگر تاثیر دارند چرا که پیشرفت در یک مسیر، به پیشرفت مسیر دیگر کمک خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین