|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
یک دندانپزشک معتقد است، جرم‌گیری هیچگونه اثر تخریبی بر دندان ندارد و باعث لق شدن دندان نمی‌شود.
دکتر شاهرخ رسولی‌تبار جرم را مجموعه‌ای از مواد غذایی، میکروب‌های موجود در دهان و یون کلسیم دانست که به شکل رسوب بر روی دندان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بدن جرم را به عنوان یک جسم خارجی تلقی می‌کند، ادامه داد: بدن بر اساس ویژگی‌های طبیعی خود سعی می‌کند با این جسم خارجی مقابله کند، اما چون توان از بین بردن آن را ندارد بافت‌های اطراف دندان جرم گرفته عقب کشیده و دچار تخریب می‌شوند.

به گفته این دندانپزشک هرچقدر جرم مدت زمان بیشتری بر روی دندان بماند، بافت‌های اطراف دندان بیشتر تخریب می‌شوند و دیگر امکان ترمیم برای آنها وجود ندارد و پس از مدتی دندان لق می‌شود.

رسولی‌تبار افزود: وقتی که فرد برای جرم گیری به دندانپزشک مراجعه می‌کند، بعد از جرم گیری لق شدگی دندان مشهود می‌شود و فرد گمان می‌کند جرم‌گیری باعث لق شدن دندان شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید وجود هرگونه جرم بر روی دندان به سرعت برطرف شود، یادآوری کرد: در مراحل اولیه می‌توان با رعایت بهداشت فردی و استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان از تشکیل پلاک بر روی دندان جلوگیری کرد، در غیر اینصورت مواد غذایی و پلاک‌ها روی دندان و در فاصله بین دندان‌ها تجمع و به مرور زمان جرم را ایجاد می‌کنند.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: سرعت تشکیل جرم در افراد مختلف بسته به ویژگی‌های فرد و رعایت بهداشت متفاوت است، اما توصیه می‌شود همه افراد هر پنج ماه یک بار برای انجام معاینه و در صورت لزوم جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه کنند، در غیر این صورت دندانی که جرم به صورت لایه‌ای روی آن را پوشانده از زیر دچار تخریب می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین