|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
بدون اغراق باید بگویم ما باید هر سه بازی را می‌بردیم. با این شرایطی که فوتبال پایه در ایران دارد اینکه تیم نوجوانان توانسته از گروه خودش بالا بیاید و بازی‌های خوبی انجام دهد یک معجزه است.
تیم‌ملی فوتبال نوجوانان ایران با ارایه بازی‌های قابل‌قبول موفق شد از گروه خود در جام‌جهانی زیر 17ساله‌ها صعود کند. این تیم که فردا یک بازی حساس در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل نیجریه دارد، یک چهره شناخته‌شده را کنار خودش می‌بیند.

مهدی مهدوی‌کیا چند ماهی است که یاور اصلی این تیم محسوب می‌شود. او پس از فراهم‌کردن اردوی این تیم در آلمان این روزها در کنار نوجوانان ایرانی و مربی سابقش «علی دوستی‌مهر» قرار دارد تا با مشاوره‌هایش به موفقیت این تیم کمک کند. مهدوی‌کیا در گفت‌وگویش با  خبرنگار ما امیدوارانه درباره بازی‌های بعدی تیم نوجوانان ایران صحبت کرده است.

‌شما هر سه بازی تیم‌ملی را از نزدیک تماشا کردید، نظرتان درباره عملکرد بچه‌ها در مرحله گروهی چیست؟


هر سه بازی خوب بود، بچه‌ها مقابل آرژانتین که یکی از تیم‌های مدعی در رده پایه است خیلی خوب و بدون ترس بازی کردند، حتی می‌توانستیم ببریم. درست است که بچه‌ها در بازی دوم کانادا را دست‌کم گرفتند، اما باز هم می‌توانستند با اختلاف دو، سه گل حریف را شکست دهند. بازی آخر هم حتما باید می‌بردیم بچه‌ها در نیمه اول گل زدند و در نیمه دوم بازی را کنترل کردند. در کل بچه‌ها در هر سه بازی خوب بودند و این نتیجه دو، سه سال زحمتی است که برای این تیم کشیده شده.

‌خیلی‌ها می‌گویند حق بچه‌ها بیشتر از این پنج امتیاز بوده...


بدون اغراق باید بگویم ما باید هر سه بازی را می‌بردیم. با این شرایطی که فوتبال پایه در ایران دارد اینکه تیم نوجوانان توانسته از گروه خودش بالا بیاید و بازی‌های خوبی انجام دهد یک معجزه است.

‌چرا این صعود را معجزه می‌دانید؟


در فوتبال پایه همه‌چیز رها شده، اگر تلاش آقای دوستی نبود این تیم به اینجا نمی‌رسید.

‌به نظر می‌رسد نقطه قوت تیم نوجوانان شوت‌های از راه دور است و نقطه‌ ضعفشان از دست‌دادن موقعیت‌های گل. نظر شما در این‌باره چیست؟
نقطه قوت واقعی این تیم خلق موقعیت گل است.اینکه این تیم به این خوبی موقعیت خلق می‌کند جای تقدیر دارد، منتها باید در ضربات آخر دقت بیشتری کرد.

‌بازی بعدی تیم‌ملی مقابل نیجریه است. این تیم را چطور تیمی دیدید؟

من بازی‌های نیجریه را دیدم. از نظر فیزیکی تیم قدرتمندی است. این تیم در حمله خیلی قوی است و گل‌های زیادی دارد. اما در دفاع و ضدحمله مشکلات زیادی دارد. قطعا کادرفنی با آنالیز بازی‌های نیجریه می‌تواند از نقطه ضعف این تیم استفاده کند.

‌ایران می‌تواند نیجریه را شکست دهد؟

قطعا دور از دسترس نیست. در فوتبال رده پایه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

‌در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی درباره سن بازیکنان نیجریه شده، آیا واقعا بازیکنان این تیم صغرسن دارند؟

مسوولان فیفا قبل از شروع بازی‌ها از هر تیم چهار نفر را انتخاب کردند و از آنها آزمایش گرفتند. من نمی‌دانم این قانون وجود دارد که تیم‌ها بتوانند روی سن یک بازیکن خاص اعتراض کنند یا خیر؟ اما چند بازیکن نیجریه واقعا عجیب‌وغریب هستند. بازی را ببینید متوجه می‌شوید، قدشان بالای دومتر است.

‌شما قبول دارید به تیم‌ملی آنطوری که باید توجه نمی‌شود؟

متاسفانه این تیم مظلومانه وارد مسابقات شد. آنها خودشان خیلی تلاش کردند و به جام‌جهانی آمدند. این نوجوانان شایسته این هستند که بیشتر مورد توجه مسوولان و رسانه‌ها قرار بگیرند. متاسفانه در فوتبال ایران اکثرا دنبال حاشیه هستند.

‌برخورد ایرانی‌های مقیم امارات با تیم‌ملی نوجوانان چطور بود؟

من قبلا هم چند باری از ایرانی‌ها تشکر کرده بودم. در دو بازی که در دوبی بود که سنگ‌تمام گذاشته بودند جمعه هم در العین حمایت خوبی از تیم شد.

‌شما در این چند روز در امارات ارتباطتان با تیم چطور بوده؟ بیشتر به بچه‌ها چه نکاتی را گوشزد می‌کنید؟

من به‌صورت مداوم کنار تیم هستم منتها در حین بازی‌ها به جایگاه ویژه می‌روم. سعی می‌کنم از نظر روحی روانی با بچه‌ها کار کنم. در این رده سنی هر اتفاقی ممکن است و بچه‌ها باید بدانند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

‌شما سفیر فوتبال آسیا در فوتبال پایه هستید، این سمت چه مسوولیتی در این بازی‌ها برای شما ایجاد کرده؟

من سعی می‌کنم بیشتر بازی‌ها را ببینم تا متوجه شوم در فوتبال آسیا چه خبر است. علاوه بر اینکه تمامی بازی‌های خودمان را دیدم بازی سوئد - مکزیک را از نزدیک تماشا کردم. به‌دنبال این هستم که در مراحل بالاتر بیشتر بازی‌ها را ببینم.

‌به‌عنوان سفیر فوتبال آسیا عملکرد تیم‌های آسیایی حاضر در جام‌جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امارات و عراق که خیلی بد بودند و هر سه بازی خود را پرگل باختند. اما ژاپن عالی بوده، این تیم خیلی زیبا بازی می‌کند و مدعی قهرمانی است. ازبکستان هم به‌عنوان تیم اول گروه صعود کرد. در کل ایران، ازبکستان و ژاپن خیلی خوب بودند.

‌ایران را هم می‌توان مثل ژاپن مدعی قهرمانی دانست؟

ما اگر از سد نیجریه عبور کنیم مدعی خواهیم بود. بعد از این بازی با برنده اسلواکی - اروگوئه بازی داریم و می‌توانیم مدعی باشیم.

‌به غیر از خودتان آیا فوتبالیست مطرح دیگری در امارات حضور دارد؟

من کس خاصی را ندیدم یعنی چهره شناخته‌شده‌ای را ندیدم والا چند تا مربی که در آلمان مشغول به کارند و یکی از همبازی‌های سابقم در فرانکفورت در اینجا حضور داشتند.

‌استعدادیاب‌های تیم‌های اروپایی در کنار تیم‌ها حضور دارند؟

خیلی زیادند. این بازیکنان زیر 17 سال‌اند و می‌توانند آینده باشگاه‌ها را بسازند.

‌مهم‌ترین نکته‌ای که در امارات دیدید چه بود؟

نظم و انضباط برگزارکنندگان نکته قابل‌توجه این مسابقات است. کشوری که صاحب فوتبال نیست دارد با چه نظمی مسابقات برگزار می‌کند و امیدوارم یک روز ایران میزبان چنین رقابت‌هایی باشد.

‌ایران می‌تواند میزبان چنین مسابقاتی باشد؟


با این ورزشگاه‌ها و وضعیت چمن‌ها نه.

منبع:روزنامه شرق
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین