|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کمیته اخلاق مقررات خاص خودش را دارد مانند اینکه مستقل باشد و هیچ یک از ارکان اجرایی فدراسیون در آن عضو نباشند بنابراین اعتقادم این است کسانی که در حال حاضر تحت نام کمیته اخلاق در فدراسیون دور هم جمع شده‌اند و تصمیماتی می‌گیرند وجاهت قانونی ندارند.
عبدالرحمن شاه‌حسینی رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است که علاقه‌مندان به فوتبال قضاوت‌ها و احکام صادره توسط وی را به خوبی به یاد دارند. رئيس كميته انضباطي و مشاور رئيس هيات فوتبال استان تهران، عضو كميته انضباطي، مشاور حقوقي، مشاور عالي رئيس فدراسيون فوتبال، عضو هيات‌رئيسه سازمان ليگ برتر، رئيس هيات منصفه سازمان ليگ برتر، رئيس كميته استيناف فدراسيون فوتبال و عضو كميته تدوين آيين نامه انضباطي فدراسيون فوتبال از جمله پست‌های قبلی شاه حسینی است. او در حال حاضر عضو هیات رئیسه فدراسیون بیلیارد و بولینگ است. صحبت‌های اخبر مبنی بر فساد در فوتبال، نوع رفتار متناقض کمیته انضباطی و ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال بهانه‌ای شد تا با وی گفت‌وگویی انجام دهیم.

هنوز جرم‌ها مشخص نشده اسامی بعضی اشخاص اعلام شد و شما انتقادات زیادی به این مساله داشتید.

بله ولی من از خودم صحبت نکردم بلکه بر اساس مواد قانونی این انتقادات شکل گرفت. قانون اساسی مادر سایر قوانین است. تمام کسانی که در حوزه جغرافیایی ایران هستند زیر مجموعه و تابع قانون اساسی کشورمان هستند. در ماده 37 قانون اساسی آمده است که اصل بر برائت است مگر اینکه افراد در دادگاه صالحه محاکمه و محکوم شوند.

هر متهمی محکوم نیست بر اساس نتیجه دادگاه است که فرد متهم تبدیل به محکوم شده یا برائت داده می‌شود. در قوانین داخلی بر حفظ آبروی افراد نیز تاکید شده و آبرو به مثابه خون است. دین و قانون به ما می‌گویند که حرمت افراد باید حفظ شود. در پرونده سه هزار میلیاردی تا زمانی که کسی محکوم نشد نامی به میان نیامد در اینکه باید با مفاسد فوتبالی که وجود دارد برخورد شود شکی نیست ولی نحوه برخورد این نیست.

فدراسیون فوتبال در این زمینه مماشات کرده، دانه درشت‌ها را یک طرف و دانه ریزها را طرف دیگر قرار داده است. باید بدانیم که جرم فقط در دادگستری محرز می‌شود و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال از حیث انضباطی می‌توانند حکم صادر کنند. این اتهاماتی که این روز‌ها متاسفانه شنیده می‌شود عنوان مجرمانه دارند. ضابطین دادگستری با ورود به این مساله و بررسی دقیق، نتیجه را به دادگستری اعلام می‌کنند و برای دادگستری هم دانه ریز و دانه درشت تفاوتی ندارد و حکم صادر می‌کند و بعد از آن نوبت فدراسیون فوتبال است.

پس ابعاد ماجرا بیش از اینهاست!

اعتقاد دارم و دلایلی زیادی هست که اگر این پرونده درست و حسابی رسیدگی شود نشان می‌دهد ابعاد این ماجرا خیلی گسترده و بزرگتر از فدراسیون فوتبال است. فراتر از بحث‌هایی که به عنوان ردگم کنی این روزها مطرح است و پای یقه سفید‌ها هم گیر است.

یقه سفید‌ها؟

بله اینها افرادی هستند که برخی ارتباط با آدمهای سیاسی دارند. آدم‌های سیاسی که روی افراد صاحب مسند فوتبال نفوذ دارند و به واسطه این ارتباطات بعضی افراد مصونیت یافته‌اند. مراجع ذیصلاح قدرتمند باید مستند و مستدل با یقه سفید‌ها برخورد جدی داشته و آنها را از فوتبال حذف کند.

مطلب دیگری که در این مورد باید ذکر شود این است که یکی از دلایل رشد ناهنجاری‌ها در فوتبال ما که الان شاهد بحث تبانی، دستکاری نتایج و فساد هستیم، نزاع رسانه‌ای بیش از 55 مدیر و مربی فوتبال است. متاسفانه خیلی از مدیران فدراسیون هم جزو این عده هستند. مطلبی که در این بین فراموش شده این است که باید از کسانی که مظلوم هستند و سالم زندگی می‌کنند و پیشکسوت‌ها عذر خواهی شود.

متاسفانه کسانی که در ورزش منصب دارند و تا قبل از مرداد 92 از هر جهت به دولت قبلی چسبیده بودند در کمال تعجب با گردش 180درجه‌ای به دولت تدبیر و امید رو آورده‌اند که تنها دلیل آن حفظ پست و مقام بوده است. اینجاست که باید به رئیس‌جمهور محترم آگاه و حقوقدان و سرپرست وزارت ورزش و جوانان که امیدوارم رای بیاورند بگویم مراقب این افراد ابن الوقت باشند.

به نظر شما یکی از مشکلات فوتبال به این مساله بر نمی‌گردد که در فدراسیون کمیته اخلاق نداریم؟

دقیقا ! سوال خوبی پرسیدید. در مقررات فیفا کمیته اخلاق وجود دارد و مقررات خاص خودش را دارد .

ولی دوستان در فدراسیون فوتبال ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال را تشکیل داده‌اند !

ببینید همانطور که گفتم کمیته اخلاق مقررات خاص خودش را دارد مانند اینکه مستقل باشد و هیچ یک از ارکان اجرایی فدراسیون در آن عضو نباشند بنابراین اعتقادم این است کسانی که در حال حاضر تحت نام کمیته اخلاق در فدراسیون دور هم جمع شده‌اند و تصمیماتی می‌گیرند وجاهت قانونی ندارند. باید کمیته اخلاق واقعی تشکیل شود و آئین نامه اش هم به تایید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برسد.

سوال آخر اینکه چرا رویه کمیته انضباطی متناقض است. برخی پرونده‌ها داخل کشو‌ها خاک می‌خورد و در عرض چند روز تکلیف پرونده سنگینی مشخص می‌شود !

وقتی در قله مدیریت فوتبال مان دچار مشکل هستیم چه توقعی از زیر مجموعه‌ها داریم؟! ارکان قضایی فدراسیون راه اصلی را گم کرده و در سنگلاخ و جاده خاکی حرکت می‌کند دلیل آن هم این است که بی‌عدالتی جای عدالت، تبعیض جای مساوات و ترس جای شهامت را گرفته است. اگر با اجرای قانون، عدالت را در اولویت قرار دهند آن موقع است که نشان می‌دهند نگران پست و مقام هم نیستند ولی اگر منصب و مقام را دوست داشته باشند ممکن است قربانی هم داشته باشند که قانون و عدالت هم از جمله قربانیان خواهند بود.

منبع:روزنامه آرمان
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین