|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
روز دوشنبه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده بازی پرسپولیس و سپاهان در ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال برگزار شد که در پایان علیپور دبیر این ستاد در جمع خبرنگاران از محرومیت داور و کمک‌داور دوم بازی سپاهان و پرسپولیس خبر داد. برای بررسی رای صادره با احمدرضا براتی معاون حقوقی اتحاديه باشگاههای فوتبال گفت‌وگویی انجام دادیم و نظر وی را به عنوان کارشناس حقوقی فوتبال جویا شدیم‌. نکته اصلی این بحث عدم وجود کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال است‌.
روز دوشنبه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده بازی پرسپولیس و سپاهان در ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال برگزار شد که در پایان علیپور دبیر این ستاد در جمع خبرنگاران از محرومیت داور و کمک‌داور دوم بازی سپاهان و پرسپولیس خبر داد.

وی گفت: محسن قهرمانی داور وسط، کرمانشاهی، کمک داور دوم و ایلدروم از تیم داوری بازی سپاهان به غیر از کمک داور اول تا اطلاع ثانوی از کلیه فعالیت‌های داوری در فوتبال محروم شدند.

وی ادامه داد: محمدرضا مولایی و حاتم از پرسپولیس و منوچهر بادیه از باشگاه نفتون هم از کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند، دلیل عمده محرومیت این افراد صادقانه بیان نکردن مسائل بوده است! ظاهرا اظهارات دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال (!) به منزله رو به مختومه شدن ماجراهای دیدار سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه فولادشهر است اما این رای نکات حقوقی زیادی دارد و کم اشکال نیست‌.

 برای بررسی رای صادره با احمدرضا براتی معاون حقوقی اتحاديه باشگاههای فوتبال گفت‌وگویی انجام دادیم و نظر وی را به عنوان کارشناس حقوقی فوتبال جویا شدیم‌. نکته اصلی این بحث عدم وجود کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال است‌.

حتما رای ستاد رسیدگی به تخلفات اداری را در مورد دیدار سپاهان - پرسپولیس شنیده‌اید!

بله و باید در این مورد بگویم صدور حكم در خصوص بحث فساد تنها در اختيار كميته اخلاق است و اين دوستان نمی‌توانستند چنين حكمي را صادر كنند.

آیا کمیته انضباطی می‌تواند به این پرونده وارد شود؟

حتي كميته انضباطي هم نمی‌تواند اين راي را صادر كند و تنها كميته اخلاق می‌تواند اين حكم را صادر كند.

تفاوت کمیته اخلاق با ستاد رسیدگی به تخلفات اداری چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این دو عدم حضور هیات رئیسه و کارمندان فدراسیون و سازمان ليگ در کمیته اخلاق است‌. در واقع ساختار و مقررات كميته اخلاق مورد نظر فيفا كاملا متفاوت با اين ستادي است كه الان اينجا به طور خودجوش تشكيل شده است .

چرا کمیته اخلاق تا کنون تشکیل نشده است؟

این سوال را باید رئیس فدراسیون پاسخ دهد‌. دو سالی است که اساسنامه فدراسیون اصلاح شده ولی خبری از تشکیل کمیته اخلاق نیست‌. رسیدگی به مواردی از قبیل رشاء، ارتشاء، شرط بندی و به طور کلی فساد در فوتبال در صلاحیت انحصاری کمیته اخلاق است که جدیدترین مقررات آن از سال 2012 میلادی لازم‌الاجرا شده اما متاسفانه فدراسیون فوتبال با وجود تکلیفی که در این خصوص بر اساس اساسنامه فدراسیون و اساسنامه فیفا و کدهای اخلاقی فیفا برعهده داشته است به آن عمل نکرده است.

ولی آقای علیپور اعتقاد دارند فیفا مجوز کار ستاد رسیدگی به تخلفات اداری را به آنها داده است!

نه اصلا چنین چیزی نیست و خوشحال می‌شویم اگر مستنداتی در این زمینه هست منتشر شود. وقتی فیفا رای به اجرای موارد اینچنینی می‌دهد قطعا مجوز آن کتبی است و دوستان برای روشن شدن اذهان فوتبال دوستان آن را منتشر کنند .

آقای علیپور در صحبت هایشان در برنامه 90 اشاره به این موضوع داشتند که تحقیقات هنوز تکمیل نشده است !

یکی از اشکالات کار همین جاست‌. ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و کمیته انضباطی در حال موازی کاری هستند‌. در این ستاد رئیس کمیته انضباطی هم حضور دارد و از طرف ديگر ايشان قرار است مسئول صدور حكم نهايي هم باشد! در حالی که کمیته اخلاق که قبلا هم ذکر شد کمیته‌ای مستقل است که دارای اتاقهای تحقیق و قضایی است .

ولی اینکه تحقیقات تکمیل نشده و رای صادر شده آن هم با ذکر اسامی کار جالبی نیست!

دقیقا یکی دیگر از ایرادات این رای نیز همین است‌. وقتی از کمک داور این مسابقه خواسته نمی‌شود برای ادای توضیحات حاضر شود این مسائل نیز مطرح است هرچند اعلام کرده‌اند بحث فنی است و محرومیت آقای ایلدروم ربطی به پرونده تبانی ندارد و بر اساس اشتباه داوری که انجام شده ایشان محروم شده‌اند اما تا این کمک داور جوان بخواهد ثابت کند این مسائل عنوان شده به وی ربطی نداشته فشار خیلی زیادی را هم خود و هم خانواده‌اش باید تحمل کنند‌.

در جریان این پرونده دو تن از شاهدان نیز محروم شده‌اند!

در نبود كميته اخلاق چنين اتفاقاتي طبيعي است و ممكن است حق كسي هم از بين برود. چون علاوه بر عدم رعايت تشريفات قانوني دادرسي،افراد رسيدگي كننده هم متخصص نيستند

پیش از این نیز مسائلی داشتیم که نتیجه آن مشخص نیست. مثلا از آذرماه سال 1390تا حالا مشخص نشده سکه‌های اهدایی به داوران درون دیوان حافظ بوده یا ساک آنها و نتیجه‌اش چه‌شده؟!

اینها هم از آن مواردی است که کمیته اخلاق باید به آن رسیدگی کند‌. اگر چنین کمیته‌ای وجود داشت این مساله و موارد مشابه تا حالا معطل نمی‌ماند و پرونده آن با معرفی متخلفین بسته شده بود .

آیا نیروی انتظامی و دادگستری می‌توانند در این مسائل وارد شوند؟!

نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها این کار می‌تواند انجام شود و هیچ منعی هم ندارد. با این کار متخلفین معرفی و به مجازات می‌رسند .رسيدگي فدراسيون جنبه انضباطي دارد ولي دادگستري رسيدگي قضايي می‌كند .

در مورد اتاقهای کمیته اخلاق توضیح می‌دهید؟

طبق فصل ششم اساسنامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارکان قضایی فیفا عبارتند از کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته تجدید نظر و در تعریف کمیته اخلاق آمده است‌: عملکرد کمیته اخلاق تابع مقررات اخلاقی فیفا خواهد بود‌. این کمیته به دو اتاق تحقیق و قضاوت تقسیم می‌شود‌. اتاق قضاوت تنها در صورتی تصمیم‌گیری خواهد کرد که دست کم سه نفر از اعضای کمیته حضور داشته باشند. اتاق تحقیق تحقيقات مقدماتي و بررسي‌ها را انجام می‌دهد‌. این مقررات بر تمام مقامات رسمی و بازیکنان و همچنین کارگزاران رسمی مسابقات و بازیکنان، اعمال خواهد شد‌.

صحبت پایانی شما؟

باردیگر در مورد رای صادره طبق کدهای اخلاقی فیفا باید بگویم که قانونی نیست به دلیل اینکه کمیته اخلاق باید تشکیل شود آن هم مستقل نه اینکه مانند ستاد رسیدگی به تخلفات اداری اعضای هیات رئیسه و کارمندان فدراسیون و سازمان ليگ هم جزیی از آن باشند‌. ضمن اینکه کار این ستاد و کمیته انضباطی موازی کاری است‌. خودشان تحقیق می‌کنند و خودشان هم رای می‌دهند‌. مگر تشكيل كميته اخلاق چقدر زمان نياز داشت و عدم تشكيل اين كميته خودش يك ايراد است. آقاي كفاشيان می‌تواند به سرعت ستاد اخلاق را تشكيل دهد و افراد صالح به اين مساله رسيدگي كنند و حكم دهند.
منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین