|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
رئیس اتاق بازرگانی ایران از خطوط اعتباری ده‌ها میلیارد دلاری تأمین اعتبار پروژه‌های اقتصادی خبر داد.
محمد نهاوندیان در بیست‌وهفتمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: یکی از نخستین موضوعاتی که لازم است در این جلسه به آن اشاره کنم آثار تحرک دیپلماتیک اخیر ایران بر روی اقتصاد کشور است و این نکته شایسته تاکید هر چه بیشتر است زیرا اینکه عزت‌مندانه از همه حقوق مردم ایران پاسداری کنیم یک اصل مهم است و همچنین در کنار آن از حقوق هسته‌ای و به رسمیت شناختن آن در سطح بین‌المللی و همچنین از سوی دیگر از حق پیشرفت اقتصادی ایران باید حراست شود و در راستای تحرکات جدیدی که انجام شده امیدواریم موانع حضور ایران در اقتصاد برطرف شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به ابتکاراتی که در این مدت انجام شده، امیدبخش توفیق در مسیر بین‌المللی اقتصاد کشور است و آثار مثبت این مسائل در اقتصاد برای هر ناظر منصفی قابل مشاهده است. همچنین هنوز گام‌های نخست در بهود جایگاه ایران در سطح بین‌المللی انجام شده و اگر عملیاتی شود حتما آثار مثبت آن بیشتر ملموس خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حضور در جلسه شورای فدراسیون‌های اتاق های بازرگانی جهان خاطرنشان کرد: نحوه برخورد افرادی که در این جلسه حضور داشتند با گذشته قابل قیاس نیست زیرا آنها علاوه بر ابراز اشتیاق به کسب اطلاعات بیشتر از رویکرد دیپلماسی ایران کشورهای عضو نسبت به برقراری تبادل هیئت‌ها و همکاری دوجانبه از سوی کشورهای اروپایی نیز ابراز علاقه کردند.

نهاوندیان با بیان اینکه در این جلسه بر خلاف اینکه برنامه‌ریزی برای سخنرانی نماینده ایران پیش‌بینی نشده بود، خاطرنشان کرد: رئیس جلسه از نماینده ایران درخواست ارائه گزارشی از اقتصاد ایران و رویکرد جدید کشور در مناسبات بین‌المللی شد. این رویکرد جدید ایران در مناسبات بین‌المللی ایران باید یکی از دستاوردهای آن کاهش موانع ایران در اقتصاد جهانی باشد تا حق دسترسی فعالین اقتصادی به بازار جهانی فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های صداقت طرف مقابل ایران باید این باشد که به صورت مرحله‌ای زمینه‌های کاری اقتصاد را به صورت عملی و ملموس فراهم کند که اگر این اتفاق رخ دهد مسیر برد برد را خواهیم داشت و اعتمادسازی لازم رخ داده است. همچنین مقام معظم رهبری اعتماد و حمایت خود را نسبت به هیئت دیپلماتیک ایران اعلام کردیم و در مقابل نیز باید بگویم فعالان اقتصادی نیز در حمایت از این موضوع، انتظار جدی برای تامین مرحله دسترسی آنها به بازارهای جهانی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در آستانه روز ملی صادرات قرار داریم گفت: روز ملی صادرات باید فرصتی برای اهمیت صادرات در رشد اقتصادی کشور، اشتغال، کاهش گرانی و تورم باشد. وقتی به صورت واقعی می‌توان از روز ملی صادرات تجلیل کرد که فرصت برابر برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای فعالین اقتصادی کشور وجود داشته باشد و برخی از موانع سیاسی نباید مانع رقابت منصفانه تولیدکنندگان ایران با بازارهای جهانی باشد زیرا این موضوع یک ظلم و کاستی در سیاست‌گذاری اقتصادی است.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه باید صادرکنندگان به توزیع بهره‌ور اهمیت دهند ولی در مقابل این موضوع نیاز به بسیر مناسب بین‌المللی دارد، خاطرنشان کرد: باید به سیاست‌های خارجی متناسب  و مساعد صادرات تاکید کرد و انشاءالله امسال در روز ملی صادرات به این نکته تاکید کنیم که برای قوت قلب دادن به حرکت جدید کشور در سطح بین‌المللی، حمایت کند.

وی در مورد اجرای مصوبه 35 بندی اقتصادی دولت ادامه داد:‌رویکرد اصلی این مصوبه اصلاح فضای کسب و کار، کاهش موانع مقرراتی و تسهیل در دسترسی تولید به منابع است. ولی گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که در برخی از بخش‌ها، برخی از بندهای این مصوبه در اجرا با موانعی روبرو شده است که از جمله آن گشایش ال‌سی 30 درصدی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در مورد ال‌سی 30 درصدی برای واردات در برخی بندها که مربوط به گمرک و بانک مرکزی است هنوز اطمینان از اجرای کامل احساس نمی‌شود و در جلسه امروز هیئت دولت یکی از دستور جلسات ارائه گزارش توسط دستگاه‌ها نسبت به اجرای این مصوبه 35 بندی است.

نهاوندیان ادامه داد: هیچکس بهتر از بخش خصوصی نمی‌تواند نسبت به اجرای این مصوبه اظهارنظر کند و همچنین در جلسه هفته گذشته شورای گفت‌وگو این موضوعات مطرح و همچنین تصویب شد که اتاق‌ها و تشکل‌ها در دادن بازخورد نحوه اجرای این مصوبه 35 بندی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه توقع داریم دولت سیاست‌گذاری‌های صحیح و فعالان اقتصادی نیز ضامن و پیگیر نحوه اجرای این مصوبات باشند ادامه داد: اگر در زمینه عدم اجرای این مصوبه 35 بندی اقتصادی دولت مانعی وجود داشت فعالان می توانند آن را اعلام و در نهایت در صورت امکان اصلاح شود. بنابراین هر اقدامی که خلاف این مسیر باشد و نقیض پیام امید و احساس امنیت در بخش تولید از سوی برخی بانکها و یا نهادها انجام شود خلاف جهت‌گیری اقتصادی دولت است و اگر یک مدیر بانک خلاف این مسیر عمل کند خطا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: روز گذشته آقای بهرامن به بنده اعلام کرده مراجعاتی از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایرانی و یا حتی خارجی در داخل کشور را دارم که این مسئله یک موضوع مهم است و اینکه یک مدیر بانک در گوشه‌ای بخواهد این فضا را دچار آسیب کند خلاف است.

نهاوندیان با بیان اینکه با توجه به تصمیماتی که برای روابط بین‌المللی ایران اتخاذ شده و در صورت اجرا و عملیاتی شدن این موضوع یک حرکت پرنشاط را در کشور شاهد خواهیم بود، افزوذ: دولت در مصوبه 35 بندی خود در 2 الی 3 بند حمایت خود را از سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی  اعلام کرده و در جهت‌گیری که به این صندوق اعلام شده باید استقبال از حضور بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع صندوق توسعه ملی نباید به جز بخش خصوصی به جای دیگری برود و باید آمادگی لازم و پیشنهادات لازم را در این زمینه و برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه به زودی خبرهای خوشی با اتکا به ذخایر ارزی در راه است تا منابع فاینانس و تامین مالی از برخی کشورهای خارجی در حجم و درصد قابل توجهی تامین شود، گفت: مقدمات انجام این کار فراهم شده و به زودی خبر آغاز یک تامین اعتبار ده‌ها میلیارد دلاری برای پروژه‌های مختلف را خواهیم داشت که اجرای آن باید با بخش خصوصی باشد و همانند گذشته که اعلام می‌کردند بخش خصوصی خود وارد کار نشده، نباید اجازه دهیم چنین مسائلی مجدد مطرح شود و بخش دولتی و یا شبه‌دولتی از این منابع استفاده کنند.

نهاوندیان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر وقت آن شده که مطالعات امکان‌سنجی را از میزهای خود خارج کنیم و برای فرصت شغلی که منتظر آن بودیم و در جریان این حرکت محقق می‌شود گام برداریم و در جریان آن اقتصاد از افول اقتصادی به شرایط رشد و شکوفایی دست پیدا کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین