|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
»
تحليلگر كريستين ساينس مانيتور:
کد خبر: ۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
اسكات پترسون تحليلگر روزنامه آمريكايي كريستين ساينس مانيتور در مقاله اي نوشته است: روابط ايران و آمريكا طي ۳۵ سال گذشته آميخته به بي‌اعتمادي و نگاه منفي متقابل بوده و دوراني كه هر از چند گاه با موج تازه‌اي از بدبيني‌ها رو به وخامت گراييده است.
تحليلگر آمريكايي افزوده است: اين در حالي است كه به دليل ارتباطات و پيوندهاي جامعه ايراني با جامعه آمريكايي، مي‌توان زمينه‌هاي خوبي را براي تعاملات تازه دو كشور به وجود آورد.

با روي كار آمدن حسن روحاني در ايران به عنوان رييس جمهوري كه معتقد است بايد ميانه‌روي و تعادل را در همه رويكردهاي داخلي و خارجي حاكم كرد، فضاي خوبي ميان تهران و غرب به وجود آمده است، بويژه در شرايطي كه چالش‌هاي موضوع هسته‌اي به نوعي ايران را روبه‌روي برخي كشورها قرار داده بود.

پترسون نوشته است: به باور من، گروه ديپلماتيك جديد ايران، بهترين تيمي است كه كشورهاي غربي و بين‌المللي مي‌توانند با آن گفت‌وگو كرده و به نتيجه برسند، بويژه اينكه روحاني درباره مسأله هسته‌اي سوابق قابل اعتنايي دارد و به مدت ۱۰ سال روي مسأله انرژي اتمي كار كرده و از منافع ايران و خواسته‌هاي طرف‌هاي مقابل در رابطه با اين موضوع آگاه است.

روحاني همچنين با انتخاب وزير خارجه خود به عنوان مسئول مذاكرات هسته‌اي، تصميم هوشمندانه‌اي اتخاذ كرد.

تحليلگر كريستين ساينس مانيتور ادامه داده است: محمدجواد ظريف، نيويورك و طرز فكر آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها را مي‌شناسد و تاكنون توان و خلاقيت ويژه اي در گفت‌وگوها و مذاكرات هسته‌اي از خود نشان داده است.

اين مسأله مي‌تواند امتياز ارزشمندي براي ايران باشد. بنابراين با تيمي كه فردي باتجربه را به عنوان مذاكره كننده ارشد برگزيده، مي‌توان گفت كه از سمت ايران شانس و فرصت تازه‌اي براي پيشبرد مذاكرات هسته‌اي به وجود آمده است.

پترسون نوشته است: طرف مقابل هم تيم اوباما، جان كري و حتي چاك هيگل (وزير دفاع) علي‌رغم وجود مشكلات زيادي كه در داخل آمريكا دارند، خواهان مصالحه و مذاكره هستند.

مقامات كاخ سفيد از فرصت‌هاي تازه‌اي كه در تهران به وجود آمده، استقبال كرده‌اند و مي‌خواهند موانع و دست‌اندازها را برطرف كنند، اما بايد گفت كار دشواري دارند، زيرا كنگره و برخي جريان‌هاي داخلي آمريكا خواهان سازش با تهران نيستند، اما اوباما تلاش مي‌كند با پشت سر گذاشتن مشكلات، از طريق ديپلماسي با ايران به نتيجه برسد تا به كنگره ثابت كند كه توانسته مشكل تهران و واشنگتن را از راهي جز جنگ حل كند.

پترسون نوشته است: هر چند به نظر مي‌رسد، روحاني هم درباره تعاملات تازه با غرب مشكلاتي در داخل دارد كه پس از سفر به نيويورك نيز آشكارتر شد، اما همين مشكلات براي دو رييس جمهوري مي‌تواند دليل خوبي باشد تا مسير تازه خود را با جديت بيشتري پيش ببرند و به نظر مي‌رسد كه پس از مذاكرات هسته‌اي ژنو، مسير ديپلماسي ميان دو طرف تا حدي هموارتر شده است.

تحليلگر كريستين ساينس مانيتور ادامه داده است: ايران و كشورهاي گروه ۱+۵ در حال و هواي ژنو با لحن بهتري با يكديگر حرف زدند و دو طرف پذيرفتند كه متوازن و كاملاً برابر تغييراتي را در مواضع خويش اعمال كنند.

نويسنده گزارش در تبيين لزوم لغو فوري تحريم هاي ضدايراني توسط آمريكا نوشته است: بر همين اساس واشنگتن هم پس از اجلاس ژنو، بايد نشان دهد كه چقدر در لغو تحريم‌هاي ايران از جمله حوزه نفت و پتروشيمي جدي است تا بتواند از فرصت پيش آمده، به خوبي استفاده كند. به هر حال مذاكرات ژنو اميدواري‌ها و چشم‌انداز مثبتي را براي هر دو طرف گشوده كه بايد از آن نهايت استفاده را برد.


منبع: روزنامه ایران
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین