|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
»
روزنامه سوئیسی بررسی کرد؛
کد خبر: ۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
باسلر سايتونگ چاپ سوئيس در مطلبي نوشت: دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت جدید ایران روز گذشته در ژنو به پایان رسید. در این مذاکرات، نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک که متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هستند و نمایندگان ایران در سر میز مذاکره قرار گرفتند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت جدید ایران روز گذشته در ژنو به پایان رسید. در این مذاکرات، نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک که متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هستند و نمایندگان ایران در سر میز مذاکره قرار گرفتند.

 بخاطر جو جدیدی که بدلیل انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در ایران بوجود آمده، زمینه امروز برای توافق در مذاکرات از هر زمان دیگری بهتر است. دو چهره سرنوشت ساز در مذاکرات ژنو که از سوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی می شود، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن سرپرست هیئت آمریکا هستند. حال ظریف و شرمن چه کسانی هستند؟

شرمن که متولد سال 1949 می باشد، آنگونه که مجله فارین پالسی زمانی نوشته بود یک دیپلمات با احترام و دارای تجربه بسیار بالای دیپلماتی است که بسیار موضع گیری می کند. وی در ژنو بسیار صریح روشن نمود که چه انتظاراتی از ایرانی ها وجود دارد و چه تدابیری برای آنها در نظر گرفته شده که نظارت بر اجرای آنها نیز بطور جدی باید صورت گیرد.

وی همزمان تاکید کرد که اگر ایرانی ها حاضر به سازش های جدی نباشند، آمریکا تحریم های جدیدی را علیه آنها اعمال خواهد کرد. گروه پنج بعلاوه یک اخیرا خواهان آن شده بود که ایران فرایند غنی سازی اورانیوم در خلوص 20 درصد را متوقف سازد، بخشی از اورانیوم غنی سازی شده در این غلظت را از کشور خارج سازد و مرکز غنی سازی فردو را تعطیل نماید. 

شرمن تاکید کرد که اگر ایرانی ها در این زمینه حاضر به همکاری باشند آنوقت تسهیل در تحریم ها امکان پذیر است. بنابراین شرمن از « هویچ و شلاق» صحبت می کند.

شرمن که امروز نفر سوم در وزارت امورخارجه آمریکا است، بگونه عجیبی توانست پلکان ترقی را بپیماید. او در مریلند در رشته جامعه شناسی تحصیل کرده و در زمان دانشجوئی برای دمکرات ها اعانه جمع آوری می نمود. او در ابتدای زندگی شغلی خود در سازمان های امدادی بعنوان مدد کار اجتماعی انجام وظیفه می کرد.

خانم آلبرایت در سال 1997 نامبرده را بعنوان مشاور خود در وزارت امور خارجه بر گزید در حالیکه در زمان کریستفر وزیر خارجه پیشین سمت معاون نامبرده را بعهده داشت. شرمن فعالیت های زیادی کرده و موضوعات مهم همیشه به وی واگذار می شده است. وی در اواخر دهه نود جزء هیئتی بود که با کیم یونگ ایل، دیکتاتور سابق کره شمالی در زمینه هسته ای مذاکره می کرد. به همین خاطر می توان گفت که نامبرده تجربه لازم در زمینه اتمی نیز دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

در تیم مذاکره کننده ایران در ژنو نیر دیپلماتهای برجسته ای وجود دارند که در راس آنها محمد جواد ظریف قرار دارد که در آمریکا تحصیل کرده و در اواخر دهه هشتاد در ایجاد آتش بس با عراق نقش کلیدی داشت.

ظریف که از سال 2002 تا 2007 سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک بود یک تکنوکرات میانه رو است که بطور غیر رسمی نیز تماس هایی با دیپلماتهای بلندپایه آمریکا داشته است. ظریف در کنار حسن روحانی رئیس جمهور، نقش مهمی در سیاست نزدیکی با غرب داشته است. از زمانیکه که این دیپلمات 53 ساله به سمت وزیر امور خارجه در اوائل ماه اوت گذشته انتخاب شده مرتبا اظهارات آشتی جویانه ای می کند و از وسائل ارتباط جمعی مدرن نیز بهره می گیرد. او اولین مقام بلندپایه کشورش است که در توییتر حضور دارد. وی در ماه سپتامبر گذشته با پیام تبریک سال نو به یهودیان جهان و همچنین ذکر این جمله که ایران هرگز هولوکاست را کتمان نمی کند، باعث شگفتی همگان شد. او در توییتر نوشت که ایران جنایات رژیم نازی آلمان علیه یهودیان و همچنین جنایات صهیونیست ها علیه ملت فلسطین را محکوم می کند.

ظریف امروز در زمینه مذاکرات هسته ای با غرب نقش اصلی را بعهده دارد. تا پیش از آن سعید جلیلی یکی از افراطی ترین افراد در هرم قدرت در ایران سرپرستی مذاکرات هسته ای را بعهده داشت که همه مسائل را از دید ایدئولوژیکی می دید و به همین دلیل هم حاضر به هیچگونه سازشی نبود.

برداشتن جلیلی از این سمت حتی از سوی بسیاری از کشورهای درگیر در زمینه مشاجره هسته ای مورد استقبال قرار گرفت. البته این موضوع که ظریف امروز هدایت مذاکرات هسته ای را بعهده دارد به آن معنا نیست که به زودی توافقی با غرب بوجود خواهد آمد. ولی شواهد همه حکایت از آن دارند که دولت ایران امروز بطور جدی به دیپلماسی برای حل مشکلات اعتقاد دارد. پس از هشت سال سیاست سخت از سوی دولت قبلی اینک حسن روحانی سکان اداره ایران را بعهده گرفته و سیاست اعتدال را در پیش گرفته است. به همین خاطر باید امیدوار بود که پس از ده سال اینک راه حل مناسبی برای این مشاجره پیدا شود.

در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
0
0
بسیار خب ...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین