»
کد خبر: ۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
کاترین اشتون مسئول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا گفت:تلاش کردیم در مذاکرات ژنو تمام سوء تفاهم ها با ایران را حل کنیم. خانم کاترین اشتون پس از پایان چهار دور مذاکره در کنفرانس خبری با خبرنگاران ، دور جدید مذاکرات هسته‌ای را واقعی خواند.
به گزارش اسکای نیوز: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان گفتگوهای دوروزه ژنو به همراه مایکل مان سخنگوی خود در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و نتایج این گفتگوها را تشریح کرد.

وی گفت: ملاقات اخیر فشرده و به نظرمن، بسیار مهم بود. در دو روز گذشته ما در قالبهای مختلف با محمد جوادظریف وزیر امورخارجه ایران و تیم او ملاقات کردیم. من می خواهم از آنها به علت تلاشها و تعهدشان در پاسخ دادن به برخی از پرسشهایی که ما مطرح کرده بودیم تشکر کنیم. من می خواهم به گروه سه کشور اروپایی بعلاوه سه که برخی از مقامات آنها در اینجا حضور دارم نیز به علت کارها و تعاملی که این هفته داشته اند ادای احترام کنم. پس از چند جلسه کاری ، ما موافقت کردیم برای نخستین بار ، بیانیه ای مشترک منتشر کنیم که پیش از پاسخ دادن به برخی از سوالات شما، متن آن را می خوانم. این بیانیه ای مشترک از جانب من به عنوان نماینده عالی (گروه پنج بعلاوه یک) و ظریف وزیر امورخارجه ایران است.

"کاترین اشتون" مسئول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا گفت:تلاش کردیم در مذارکات ژنو تمام سوء تفاهم ها با ایران را حل کنیم و قدرت های بزرگ پیشنهاد ایران را به دقت بررسی خواهند کرد.

اشتون در بخش دیگری از سخنان خود گفت:دور مذاکرات بعدی با ایران در تاریخ 7و8 نوامبر برگزار خواهد شد،اما قبل از این گفتگوها یک نشست میان کارشناسان برگزار خواهد شد.

اشتون با تاکید براینکه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم بود گفت:دو طرف تصمیم گرفتند تا جزئیات این مذاکرات را فاش نکند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:ما در ابن مذاکرات در خصوص برخی از موضوعات مواضع خود را مشخص کردیم و با مذاکره کنندگان ایرانی در مورد بسیاری از مسائل بیش از گذشته گفتگو کردیم.

کاترین اشتون در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا در مذاکرات اخیر صحبتی در باره توقف غنی سازی 20 درصد از سوی ایران شده یا خیر ؟ گفت : توافق کردیم اصلا درباره جزییات صحبت نکنیم.

وی افزود : این مذاکرات بسیار مهم است و نباید در این مرحله صحبتی کنیم.

اشتون در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر که پرسید ایران تاکنون گام های اعتماد سازی بسیاری برداشته است برنامه گروه 1+5 برای اعتماد سازی چیست ؟ گفت : سه سال است که در مذاکرات با ایران حضور دارم ، همیشه سعی کرده ایم ایده های اعمتادسازی را ارائه دهیم تا نشان دهیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

اشتون افزود: همواره تلاش کردیم راهکاری برای اعتماد سازی پیدا کنیم.

خبرنگار دیگری پرسید برای خیلی ها مذاکرات انجام شده مبهم است به عنوان مسائل ، طرح آقای ظریف چیست ؟‌ می توانید بگویید چقدر درباره جزییات بحث کردید ؟‌

مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا هم پاسخ داد : هیچ وقت نمی خواهیم ابهام داشته باشیم.

اشتون افزود : باید تلاش کنیم گام اول را که اعتماد سازی است ، برداریم.

وی گفت : همیشه چارچوب ما این بوده است که در گام نخست اعتماد سازی کنیم و این نیت ما خیلی خوب  نشان می دهد که رویکرد ما چیست ؟

اشتون در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید چقدر مذاکرات این دوره با دوره های قبل فرق داشته است ، گفت : این تیم مذاکره کننده ایران جدید بود و فرصت داشتیم با تفصیل  بیشتری صحبت کنیم و به سوالات همدیگر پاسخ دهیم.

اشتون بار دیگر با بیان اینکه ما وارد جزییات نخواهیم شد ، افزود : ما موضع خود را درباره خیلی از مسائل گفته ایم و وقت دهید در این چارچوب جلو برویم.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید آیا تحریم های آمریکا علیه ایران کاهش می یابد آیا این قبل از  اعتماد سازی است یا بعد از آن ؟ گفت : درباره جزییات که گفتم حرف نمی زنم منظورم همین بود.

اشتون افزود :‌ اگر ما بتوانیم جلو برویم ،  آمریکا هم جزو تیم ما و کاری است که ما انجام می دهیم.

وی گفت : من می گویم 3+ 3 باهم کار می کند و در آمریکا می گویند 1+5  که به هر حال جمع آن  6 می شود و ما رویکردمان را باهم پیش می بریم.

وی افزود: نخستین بار درباره یک بیانیه مشترک توافق کردیم.

اشتون اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روزهای 16 و 17 آبان برگزار خواهد شد و تا آن زمان ،  کارشناسان هسته‌ای و تحریم‌ها دیدار می کنند.

اشتون اظهار داشت : دو طرف در مذاکرات اخیر می‌دانستند که باید به دنبال برداشتن نخستین گام باشند و باید مشخص شود  نتیجه نهایی مذاکرات چیست.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین