»
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
کد خبر: ۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: توافق ايران و طرف هاي مذاكره كننده در ژنو براي تشكيل سه كميته هسته اي، تحريم و علمي اقدام بي سابقه اي بوده كه نشان مي دهد اين دوره از مذاكرات گامي به جلو بوده است.
«منصور حقيقت پور» با مثبت دانستن فضاي مذاكرات ژنو، اظهار داشت: اگرچه جزييات مذاكرات منتشر نشده، اما از شواهد مشخص است كه اين دوره از مذاكرات نسبت به گذشته، جدي تر و فني تر برگزار شده است. 

وي افزود: طرف هاي مذاكره كننده در ژنو اذعان كردند اين دوره از مذاكرات، به صورت فني تر انجام شده كه اين مساله نشان مي دهد اين مذاكرات، گامي به جلو بوده است. 

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: توافق ايران و طرف هاي مذاكره كننده براي تشكيل سه كميته هسته اي، تحريم و علمي اقدام بي سابقه اي بوده كه نشان مي دهد اين دور از مذاكرات روند روبه جلو داشته است. 

وي اضافه كرد: نكته مثبت ديگري كه در اين دور از مذاكرات وجود داشت تاكيد بر مديريت زمان و جلوگيري از هدردادن زمان بوده است. 

حقيقت پور با بيان آنكه تاكيد طرفين بر برگزاري سريعتر دور بعدي مذاكرات، دستاورد خوب اين دوره از گفت وگوها بود، اظهار داشت: در گذشته چندين ماه طول مي كشيد تا زمان دقيق مذاكرات جديد و محل آن مشخص شود اما در مذاكرات ژنو، هم زمان و هم مكان دور بعدي مذاكرات نيز تعيين شده است. 

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: جنبه هاي مثبت اين دوره از مذاكرات نشان دهنده اراده جدي طرفين براي حل موضوع است كه اميدواريم با پذيرفتن حق غني سازي ايران و رفع تحريم ها به نتيجه خوبي برسد. 

حقيقت پور گفت: در مجموع و براساس اخبار كلي منتشر شده، عملكرد تيم مذاكره كننده ايران را مي توان مثبت و خوب ارزيابي كرد هرچند كه نظر نهايي را بايد پس از بررسي جزييات مذاكرات اعلام كرد. 

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به انتشار اخباري مبني بر پذيرش پروتكل الحاقي، افزود: پذيرفتن پروتكل الحاقي، نياز به مصوبه مجلس دارد و دولت نمي تواند شخصا در اين خصوص تصميم گيري كند. 

وي با آرزوي موفقيت براي تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان خاطرنشان كرد: اگر مسايل مطرح شده در مذاكرات، مورد وفاق جمعي در داخل باشد، تيم مذاكره كننده موفقيت بيشتري خواهد داشت. 

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اضافه كرد: مجلس ضمن همكاري با دولت در روند مذاكرات، وظيفه نظارتي خود را نيز انجام خواهد داد. 

مذاكرات ايران با اعضاي گروه موسوم به ۱+۵ در روزهاي ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو برگزار شد. 

ايران در اين دور از مذاكرات، طرح پيشنهادي جديد خود را با عنوان «پاياني بر يك بحران غيرضروري؛ آغاز براي افق هاي جديد» به گروه ۱+۵ در قالب يك پاورپوينت ارائه كرد. 

كشورهاي آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان اعضاي گروه ۱+۵ در مذاكرات هسته اي با كشورمان هستند. دو طرف در اين دور از مذاكرات توافق كردند تا گفت و گوهاي خود را در روزهاي ۱۵ و ۱۶ آبان (هفتم و هشتم نوامبر) بار ديگر در ژنو از سر بگيرند. 

دكتر ظريف در اين سفر علاوه بر ديدار و گفت و گو با خانم كاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در نشست افتتاحيه و پاياني گفت و گوهاي ايران و گروه ۱+۵ نيز شركت كرد. 

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین