»
کد خبر: ۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
دكتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه با بيان اينكه فشارها بر اوباما به ويژه از سوي صهيونيست‌ها قابل پيش‌بيني بود، گفت: نمايندگان كنگره آمريكا تمايل به ديپلماسي پارلماني با ايران دارند و از طرف ايران بايد با اذن مقام معظم رهبري اقدام صورت گيرد.
 رييس دستگاه ديپلماسي كه در جلسه عصر يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حضور يافته بود، افزود: در حوزه نخبگان آمريكا نيز چنين تمايلي وجود دارد. 

دكتر ظريف با يادآوري مجموعه تلاش‌هاي انجام شده عليه جمهوري اسلامي ايران، در آستانه سفر به نيويورك افزود: دولت و كنگره آمريكا در پي تهيه طرح تحريم‌هاي جديد عليه ايران بودند و اسراييلي‌ها نيز ادامه منزوي سازي ايران و ترك اجلاس هنگام سخنراني رييس جمهوري را دنبال مي‌كردند كه هيات ايراني در خنثي‌سازي هر دو توطئه موفق بود. 

وي تاكيد كرد: در اجلاس سازمان ملل نه تنها جمهوري اسلامي ايران منزوي نشد بلكه با درخواست‌هاي متعدد و ملاقات‌هايي بسياري روبه رو شد كه به دليل حجم بالاي تقاضاها نمي‌توانست به همه آنها پاسخگو باشد و در اين ميان، اين اسراييلي‌ها بودند كه در انزوا قرار گرفته بودند. 

وزير امور خارجه تاكيد كرد حداقل اثر سفر به نيويورك اين بود كه قبل از سفر ۴۵ درصد مردم آمريكا به راه‌حل نظامي عليه ايران اعتقاد داشتند اما امروز ۷۵ درصد مردم ايالات متحده به راه‌حل سياسي روابط آمريكا با ايران معتقدند. 

به گفته ظريف در داخل آمريكا، يك صدا و يك گرايش وجود ندارد بلكه صداها و گرايشات مختلفي وجود دارد كه اين اختلافات در داخل دولت آمريكا نيز به چشم مي‌خورد و بايد از اين اختلافات بهره‌برداري شود. 

وزير امور خارجه توضيح داد: چنين اختلافي در مورد ملاقات يا گفت‌وگو با مقامات ايراني وجود داشت به طوري كه برخي جريانات مخالف ملاقات يا گفت‌وگوي اوباما بودند و برخي ديگر موافق. 
دكتر ظريف تصريح كرد: فكر مي‌كرديم گفت‌وگوها و مكالمه‌ها درست است و اشكالي ندارد. اما فعاليت ها و تحرك ديپلماسي و دستاوردهاي آن در مجموع مثبت بود و حجم ملاقات‌ها و محتواي گفت‌وگوها در راستاي منافع ملي كشور موثر و مفيد بوده است. 

رييس دستگاه ديپلماسي خاطر نشان كرد: فشارها بر اوباما به خصوص از سوي صهيونيست‌ها قابل پيش‌بيني بود و مي‌دانستيم كه نتانياهو‌، اوباما را تحت فشار قرار خواهد داد. 

به گفته نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، پس از توضيحات دكتر ظريف، سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سوالاتي را مطرح كردند كه وزير امور خارجه به سوالات آنان پاسخ داد و تاكيد كرد دستگاه ديپلماسي از نقد منصفانه استقبال مي‌كند. 

وزير امور خارجه اظهار داشت: منافع ملي كشور، محور فعاليت دستگاه ديپلماسي است و دشمن را دشمن مي دانيم . 

ظريف با تاكيد بر اينكه اعتقاد داريم نبايد بگذاريم صهيونيست ها مظلوم نمايي كنند، گفت: ما اعتقاد داريم آمريكا ابرقدرت نيست و مي‌توانيم آنها را در ميدان ديپلماسي شكست دهيم. 

رييس دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: بايد توان‌، قدرت‌ و ظرفيت‌هاي انقلاب، نظام و كشور را باور داشته باشيم چون آمريكا و صهيونيست‌ها مي‌خواهند نشان دهند ايران جايي براي بازي ندارد ولي ما هم قدرت و هم ظرفيت داريم و هم قواعد را داريم و بهترين بازي را انجام خواهيم داد. 

وزير امور خارجه همچنين گفت: نمايندگان كنگره آمريكا تمايل به ديپلماسي پارلماني با ايران دارند و از طرف ايران بايد با اذن مقام معظم رهبري اقدام صورت گيرد. 

به گفته ظريف، در حوزه نخبگان همچنين تمايلي در نخبگان آمريكا وجود دارد. 

در ابتداي جلسه عصر يكشنبه كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي، علاءالدين بروجردي رييس اين كميسيون با يادآوري بيانات رهبر معظم انقلاب در مورد حمايت از تحرك ديپلماسي دولت و اينكه برخي اقدامات در اين سفر به جا نبود، پيرامون ديدار وزيران امور خارجه ايران و آمريكا و نيز تماس تلفني رييسان جمهوري دو كشور سوال كرد و از دكتر ظريف خواست گزارش جامعي از روند مذاكرات ارائه كند. 


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین