|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
دکتر علي طيب نيا گفت: تصور رفع مشكلات با برداشته شدن تحريم ها غلط است.
وزیر اقتصاد گفت: تصور غلطی است که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلاتمان حل می‌شود؛ مادامی که نتوانیم در داخل مشکلات را حل کنیم از مذاکرات سیاسی نباید انتظار داشته باشیم.

وی ادامه داد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و مذاکرات نیز انجام شود آسیب‌های درآمدی ناشی از سرازیر شدن درآمد نفتی به کشور مشکل‌ساز خواهد بود به همین دلیل باید به منابع داخلی متوسل شد.

طیب‌نیا صراحتا اعلام کرد: اگر امید ببندیم تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته می‌شود خیالی باطل است زیرا رفع تحریم‌ها امری بلندمدت است. اگر مذاکرات گشایش شود و درآمدهای نفتی به سمت کشور سرازیر شود بازهم با آسیب‌هایی مواجه هستیم.

تحریم ها در ایجاد مشکلات اقتصادی نقش داشته است


دکتر احمد میرمطهری اقتصاددان در گفتگو با فرارو گفت: «روند مذاکرات سیاسی با توجه به تحولات بعدی، آنطور که تصور می شد ادامه پیدا نکرد. با تحولات روی داده می توان اینطور تلقی کرد که دولت مردان به اینکه تحریم ها به زودی لغو و آثار لغو آنها بلافاصله در اقتصاد پدیدار شود خوشبین نیستند.»

وی ادامه داد: «لذا اکنون ما با یکسری مشکلات در کشور مواجه هستیم و این مشکلات باید از طریق مدیریت در داخل حل و فصل شود.»

وی خاطرنشان کرد: «البته از دولتی که تازه 60 روز است زمام امور را در دست گرفته و با میراث سنگینی از مشکلات نیز مواجه است نباید انتظار داشت به سرعت همه مشکلات را حل کند.»

این اقتصاددان اظهار کرد: «اما یک مسئله باید در تیم اقتصادی کشور جا بیفتد و آن اینکه انسجام و هدایت تیم اقتصادی به سمت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بر عهده چه کسی است؟ آیا بر عهده وزیر اقتصاد و دارایی است یا بر عهده معاونت مدیریت برنامه ریزی است و آیا یک توافق و تفاهم دسته جمعی میان تیم اقتصادی دولت وجود دارد یا خیر؟»

وی ادامه داد: «برای خروج از وضعیت فعلی نیاز به برنامه گذار است که در این برنامه گذار ممکن است اهداف و ابزارهایی به کار رود که در یک برنامه بلند مدت به کار نرود.»

وی افزود: «به نظر من انسجامی که اکنون کمابیش در حوزه سیاست خارجی کشور وجود دارد در حوزه اقتصاد فقط گاهی اوقات و آن هم در زمان تودیع و معارفه یک مسئول در حوزه اقتصادی دیده می شود.»

میرمطهری گفت: «به نظر من بیان این صحبت از سوی آقای طیب نیا به این دلیل است که ایشان امکان لغو تحریم ها را در کوتاه مدت متصور نیستند.»

وی ادامه داد: «اما به هر حال اگر تحریم های بانک مرکزی و تحریم های نفتی لغو شود ما می باید از این امکانات برای خروج کشور از شرایط اقتصادی فعلی استفاده کنیم.»

وی افزود: «آن موقع نمی توانیم بگوییم اگر بیش از این از نفت در بودجه استفاده شود اتکای ما به نفت بیشتر خواهد شد. این حرف ها برای خروج کشور از شرایط اقتصادی فعلی مسموع نیست.»

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: «اما به نظر می رسد چون وزیر اقتصاد فعلا لغو تحریم ها را دور از دسترس می بیند چنین صحبتی را مطرح کرده است.»

دبیرکل پیشین بورس گفت: «مسلما تحریم ها در ایجاد مشکلات اقتصادی نقش داشته است و اگر چنین نبود که خارجی ها اقدام به چنین کاری نمی کردند.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد: «البته بنده حداکثر 40 درصد مشکلات فعلی اقتصاد کشور را ناشی از تحریم ها می دانم و مابقی مربوط به مسائل داخلی است.»
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین