کد خبر: ۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
رييس سابق كميته داوران معتقد است که در سبد سيب داوران ايران سيب كرمو هم هست! رضا غياثي از جمله اولين كارشناس‌هايي بود كه اعلام كرد محسن قهرماني در بازي با سپاهان اشتباه كرده است.
از رييس سابق كميته داوران كه سال‌ها با داوراني از جمله محسن قهرماني سر و كار داشته، در مورد سابقه اين داور مشهدي سوال كرديم كه او به گذشته قهرماني مهر تاييد مي‌زند اما معتقد است تا پرونده به نتيجه نرسيده، نمي‌شود در مورد اين اتفاق اظهارنظر درستي داشت.
* شايعات و گزارش‌هاي نگران‌كننده‌اي در مورد وجود فساد و رشوه‌گيري در جامعه داوري مطرح است. اگر ادعاهايي كه از سوي برخي افراد مطرح مي‌شود، درست باشد يعني بيشتر داوران ما درگير چنين مسايلي هستند. به نظر شما جامعه داوري ما تا اين اندازه فاسد شده است؟
- من هنوز به حرف دكتر سيار پايبندم و آن را قبول دارم كه مي‌گفت جامعه داوري ما يك سبد پر از سيب سالم و خوشبو است كه دو، سه تا سيب گنديده و فاسد و كرمو هم در آن وجود دارد. من همچنان به اين موضوع ايمان دارم. بيشتر داوران ما سالم و پاك هستند اما ميان آنها چند تايي كه بسيار هم كم هستند، مشكل دارند كه بايد آنها را از ميان داوران سالم جدا كرد و دور انداخت.
* در زمان شما هم از اين مشكلات وجود داشت؟
- در زمان رياست من هم ‌گزارش‌هايي رسيد كه ما بررسي كرديم و برخوردهاي لازم را انجام داديم.
* پس شما هم قبول داريد كه در جامعه داوري ما مشكلاتي وجود دارد؟
- مشكل جاي ديگري است. مشكل اين است كه خيلي از‌ دلال‌ها در همه جاي فوتبال ما از مدير و ناظر، مدرس، داور تا خبرنگار و گزارشگر نفوذ كردند. دلال‌ها يا آدم‌هاي آنها خودشان را به عنوان داور يا نماينده او جا مي‌زنند و از مديران پول مي‌گيرند. در حالي كه داور بنده خدا روح‌اش هم از اين موضوع خبر ندارد! مشكل ديگر اين است كه بيشتر مديران ما فوتبالي نيستند و شناخت و اطلاعات چنداني هم از فوتبال و اشخاص ندارند. فوتبال ما فوتبال نتيجه‌گراست و عمر يك مدير يا مربي و بقاي او روي ميز يا نيمكت به يك برد و يك باخت بستگي دارد. فلان مدير كه تا ديروز كارمند معمولي اداره بوده و حقوق‌اش ماهانه به يك ميليون تومان هم نمي‌رسيده، حالا شده مديرعامل فلان باشگاه و ماهانه 15- 10 ميليون تومان هم حقوق مي‌گيرد. اين مدير براي آنكه ببرد و بماند، حاضر است دست به هر كاري بزند. امثال اين مديران هستند كه داوران را به راه كج مي‌كشند و خراب مي‌كنند. اين مديران هستند كه به دلال‌ها ميدان و اجازه ورود به فوتبال را مي‌دهند. مديران ناكارآمد كه از ناكجاآباد آمدند، دلال‌پرور هستند و جامعه فوتبال ازجمله داوران را به فساد مي‌كشند و خراب مي‌كنند تا 2 بازي را ببرند و حقوق چند ميليوني ماهانه و ديگر پول‌هاي بادآورده را به جيب بزنند. همين مديران به شهرت هم مي‌رسند و در برنامه نود عادل فردوسي‌پور براي‌شان ميكروفن باز مي‌كند، فلان روزنامه عكس و پوسترش را چاپ مي‌كند و مصاحبه يك صفحه‌اي از او كار مي‌كند و حرف‌اش را تيتر يك مي‌كند. مشكلات فوتبال ما از اين مديران شروع مي‌شود و سرچشمه مي‌گيرد و به جاهاي ديگر ازجمله داوران مي‌رسد. بيشتر مديران كه به آنها پيشنهاداتي مي‌شود هم از اعلام آن به مسئولان خودداري مي‌كنند. حالا يا مي‌ترسند يا خودشان هم در گذشته به نوعي پاي‌شان در اين ماجراها گير است يا به هر دليل ديگري سكوت مي‌كنند و اين موضوع حاشيه امنيت دلال‌ها و افراد فاسد را بيشتر مي‌كند.
* در سال‌هايي كه به عنوان رييس كميته داوران يا سمت‌هاي ديگر فعال بوديد، هيچ‌وقت گزارش يا شكايتي عليه محسن قهرماني به‌دست شما رسيد؟
- خدا را شاهد مي‌گيرم تا زماني كه من در كميته داوران بودم، هيچ گزارش منفي و شكايتي از محسن قهرماني دست ما نيامد.
* شايعه يا حرف و حديثي هم پشت‌سر قهرماني مطرح نبود؟
- فرقي ندارد، وقتي مي‌گويم هيچ نكته منفي نبود، منظورم اين است كه هيچ گزارشي در مورد تخلف او به گوش ما نرسيد و كسي شكايتي هم نداشت اما خود قهرماني چند بار گزارش‌هايي به ما داد كه حسابي تعجب كرديم و شگفت‌زده شديم!
* چه گزارش‌هايي؟
- براي مثال يك بار آمد و گفت يكي از روساي كميته داوران از او خواسته در بازي ملوان و استقلال هر طور شده بايد استقلال بازي را ببرد! اما هيچ‌وقت گزارش منفي در مورد خود قهرماني نشنيدم و هيچ مدير و باشگاهي از او شكايتي نداشت.
* علي دايي مدعي است امكان ندارد قهرماني صحنه خطا را نديده باشد و اشتباه او سهوي باشد!
- بنده و نصيرزاده و رودنيل اولين كساني بوديم كه بين دو نيمه بازي با يك خبرگزاري مصاحبه كرديم و گفتيم قهرماني روي اين صحنه اشتباه كرد. اصطلاح فن كمر كه حالا همه به كار مي‌برند را هم من براي اين صحنه به كار بردم. در اينكه قهرماني اشتباه كرد، ترديدي وجود ندارد اما اينكه صحنه را ديد يا نديد، من نمي‌دانم و نمي‌توانم در اين مورد اظهارنظري كنم.
* دايي مدعي است به لحاظ عقلي و منطقي امكان ندارد قهرماني آن صحنه را نديده باشد؟
- يك شعر قديمي و معروف است كه مي‌گويد «هرگز حديث حاضر و غايب شنيده‌اي، من در ميان جمع‌ام و دلم جاي ديگري است» شايد قهرماني هم در آن لحظه حواسش جاي ديگري بود. من نمي‌توانم در اين مورد نظر قطعي بدهم. آقاي دايي براي خودش دلايل و مداركي دارد كه اين دلايل و مدارك برايش ذهنيت ايجاد مي‌كند اما من و شما كه مدركي نداريم، نمي‌توانيم ذهنيتي هم داشته باشيم.
* ادعاهاي آقاي باديه مالك باشگاه نفتون را شنيديد. اين اتفاقات در زمان شما كه نبود؟
- نه، براي زماني است كه حسين عسگري همه‌كاره كميته داوران بود اما ادعاي او درست نيست. داوراني كه او در اين گزارش اسم آنها را آورد، از اين آقا شكايت كردند و آقاي باديه محكوم هم شدند. داوران از اين آقا شكايت كردند اما او جرات نكرد به جلسه برود. اين آقا يا نماينده‌اش به اين داوران پيشنهاد رشوه داده بود كه آنها زير بار نرفتند. يكي از داوران كه از جامعه داوري دور شده واسطه اين آقا بود. آقاي باديه از اين فرصت استفاده كرده و نبش قبر كردند در حالي كه در اين ماجرا خودش محكوم شد.
* علي دايي يا نماينده‌اش در مورد محسن قهرماني و براي مدرك جمع‌كردن عليه او سراغ شما هم آمدند؟
- نه علي دايي و نه هيچ‌كس از طرف او با من تماس نگرفت و سوالي نپرسيد. من با علي دايي هم ارتباطي ندارم.
* فكر مي‌كنيد اين پرونده به كجا برسد؟
- اگر مداركي كه علي دايي ادعا مي‌كند دارد و موثق است واقعي باشد، اين پرونده به سرانجام مي‌رسد و لطف بزرگي در حق فوتبال كرده است اما اگر نتواند ثابت كند بايد با او برخورد شود چون نمي‌شود بي‌دليل به كسي اتهام رشوه گرفتن و فساد و دزدي زد و بايد اين اتهام‌ها را ثابت كرد. دايي با قاطعيت مي‌گويد مدرك دارد و لابد مداركي هم دارد وگرنه سرش درد نمي‌كند كه براي خودش دردسر الكي درست كند. به خواست خدا اين پرونده به سرانجام مي‌رسد و حق به حقدار خواهد رسيد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین