» اجتماعی
با انتقاد از عملكرد دولت هاي نهم و دهم:
نابساماني و فقدان هماهنگي اجزاي نظام سلامت كه از كمبود اعتبارات و بودجه هاي لازم بيشترين آسيب را ديده و مجموعه يي از تصميمات و تسويه حساب هاي عقيدتي با مديراني كه بايد چرخ نظام سلامت را مي چرخاندند اما با قدم هاي دولت دهم يا مجبور به ترك گود شدند يا با شيوه هاي غيرمحترمانه كنار گذاشته شدند نتايج دردناكي داشته است.
سيزدهمين وزير بهداشت جمهوري اسلامي ايران، سيد حسن
قاضي زاده هاشمي در طول 50 روز گذشته مانند همتايان خود در دولت، زمان را
به بررسي چالش ها و چاله ها اختصاص داد و حالابه نتايج دردآوري دست يافته
است. نابساماني و فقدان هماهنگي اجزاي نظام سلامت كه از كمبود اعتبارات و
بودجه هاي لازم بيشترين آسيب را ديده و مجموعه يي از تصميمات و تسويه حساب
هاي عقيدتي با مديراني كه بايد چرخ نظام سلامت را مي چرخاندند اما با قدم
هاي دولت دهم يا مجبور به ترك گود شدند يا با شيوه هاي غيرمحترمانه كنار
گذاشته شدند نتايج دردناكي داشته است.
وزير بهداشت حالاو در همين نخستين روزهاي كار با تغييراتي كه در ساختار و بدنه وزارت بهداشت ايجاد كرده البته نشان داده كه بي تمايل به بازگشت مديران مغضوب احمدي نژاد نيست و حداقل، صندلي هايي را براي حضور آنها در نظر گرفته كه تا امروز هم مي توان به اسامي چهره هاي فراموش شده دولت نهم و دهم همچون دكتر ايرج فاضل و دكتر رضا ملك زاده و دكتر محمد رضا ظفرقندي اشاره كرد. وزير بهداشت يك چهره رسانه يي است. برخي سوالات او را به لبخند كمرنگي وا مي دارد كه معلوم نيست از طرح سوال است يا از جوابي كه در ذهن وزير متولد مي شود. بايد از اين وزير رسانه يي در فرصت هاي مغتنم سوالاتي غير از توضيح درباره آخرين وضعيت وبا و انحلال معاونت پرستاري پرسيد. با اين وزير چهار سال كار داريم.
صحبت بر سر اين است كه وزارت بهداشت با حدود 6 هزار ميليارد تومان كسري اعتبارات مواجه است. مي توانيد بگوييد اين كسورات متوجه چه چيزهايي است و كدام بخش ها، بيشتر دچار كسري بودجه هستند؟
وزارت بهداشت شايد بيشتر از اين رقم هم با كسري اعتبار مواجه است كه اين كسورات هم از يك سال و نيم قبل شروع شده است.
يعني تا پيش از سال 91 وزارت بهداشت كسري بودجه نداشت؟
مشكلات جدي در طول يك سال و نيم گذشته ايجاد شد و هنوز مصاحبه هاي وزير بهداشت، خانم دكتر دستجردي را خاطرمان هست و مشكلات در دوره دكتر طريقت منفرد هم وجود داشت و برداشت من اين است كه مشكلات در اين مدت تشديد شد و ما امروز، تقريبا وارث تصميمات گذشته هستيم. ماه به ماه هم به كسري اعتبارات و بدهي هايمان افزوده مي شود اما مطمئن هستم كه وزراي اقتصادي دولت شايد بعد از كالاهاي اساسي اولين اولويت خود را مساله بهداشت و درمان قرار داده اند. البته امروز واقعا گرفتار مساله پرداخت ماهانه يارانه ها هستند و مي دانيم و بر كسي پوشيده نيست كه دولت در پايان ماه با مشكل فراواني براي تامين رقم يارانه ها مواجه است. در چنين شرايطي زبان ما هم در مقابل دولت از مطالبه بيشتر الكن مي شود. اما فكر مي كنم كه تا پايان سال با تمام سختي ها و گرفتاري ها كار را پيش ببريم و به بودجه 93 اميدوار باشيم. البته در اين مدت هم سازمان مديريت و برنامه ريزي به ما كمك كرده است اما حتي با وجود اين كمك ها، امروز و در هفتمين ماه سال دريافتي ما براي بودجه عمراني يك رقمي است و از بودجه ستادي هم حدود 19 درصد را دريافت كرده ايم در حالي كه ستاد وزارتخانه مغز است و بايد كل مجموعه را در سطح كشور هدايت كند. دريافتي ما در بودجه دانشگاه هاي علوم پزشكي هم حدود 40 درصد از مجموع اعتبار اختصاص يافته است. به اين كسورات بايد كسري يك هزار ميليارد توماني حق جذب را هم بيفزاييد كه دانشگاه هاي علوم پزشكي بايد به پرسنل خود پرداخت كنند در حالي اين رقم نه تنها در اعتبارات بودجه سال 92 از سوي مجلس ديده نشده بلكه معاونت نظارت و برنامه ريزي رييس جمهوري هم اين رقم را قبول ندارد.
نمايندگان مجلس در زمان بررسي راي اعتماد به شما، مخالفت هاي اندك داشتند مبني بر اينكه شما از بخش درمان خصوصي به وزارت بهداشت مي آييد. امروز و پس از حدود 50 روز فعاليت در مسند وزارت، تعامل مجلس با تركيب جديد وزارت بهداشت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
من هرچه ديدم حاكي از حمايت و اظهار محبت است. اميدواريم در عمل و البته در قالب بودجه هم همين حمايت را شاهد باشيم زيرا بودجه براي ما خيلي مهم است. البته نمايندگان مجلس ايراد درستي به ما دارند و اينكه بايد مديريت هايمان را هم بهينه كنيم كه ما هم اين ايراد را پذيرفتيم و حالابا حضور همكاراني كه به تازگي وارد وزارتخانه شدند درصدد بهره وري بيشتر و اصلاح مديريت هستيم و قطعا ثمرات آن را خواهيم ديد. اما لطف نمايندگان مجلس هم كمك مي كند كه مديران جديد با علاقه مندي و دلگرمي بيشتر بتوانند آن جراحي هاي بزرگ را در مجموعه وزارت بهداشت انجام دهند زيرا كه اين قدم ها لازم و ملزوم يكديگر است. ما هم برخي اشكالات را قبول داريم و درصدد رفع آن بر مي آييم و قطعا در آن مسير قبلي حركت نخواهيم كرد. اما مستلزم اين است كه اگر انتظار اتفاق قابل توجهي براي مردم داريم، به نظر مي رسد كه حتما بايد به ترميم وضعيت اعتبارات هم توجه كنيم. اميدوارم كه حمايت كلامي نمايندگان مجلس با عمل همراه شده و در زمان تصويب بودجه سال 93 و همچنين اصلاحيه بودجه 92، حمايت از بخش بهداشت و درمان را شاهد باشيم.
رييس جمهوري پيش از آغاز فعاليت دولت، از كمك به جمعيتي كه بر اثر هزينه هاي درمان زير خط فقر مي روند صحبت مي كرد. شما اخيرا اعلام كرديد كه 7 درصد از جمعيتي كه بيمار مي شوند بر اثر پرداخت هزينه هاي درمان به زير خط فقر مي روند. امروز، وعده هاي رييس جمهوري را چگونه ارزيابي مي كنيد و ايشان چه تصميمي براي كمك به وزارت بهداشت و نظام سلامت دارد ؟
فكر مي كنم كه مردم و كساني كه به ايشان راي دادند بايد درباره رييس جمهوري قضاوت كنند. برداشت من از جو عمومي جامعه اين است كه در همين مدت كوتاهي كه مديريت كشور در اختيار رييس جمهوري بوده رضايتمندي ايجاد شده علاوه بر اينكه آقاي روحاني هم به اين مساله عنايت داشته كه آرامش در جامعه ايجاد شود. امروز را با 6 ماه قبل مقايسه كنيد. موانع كسب و كار به تدريج در حال رفع شدن است. تورم و نرخ ارز كنترل شده و رو به كاهش است. در عرصه سياست هم طي چند هفته گذشته همراهي همسايگان و قدرت هاي بين المللي را با دولت جديد و ابتكاراتي كه تيم سياسي دولت و در راس آنها، وزارت امور خارجه دنبال مي كند شاهد بوديم. آمدن مذاكرات هسته يي به وزارت امور خارجه و برگزاري نشست 1+5 با حضور مسوولان ارشد يك نشانه قابل توجه است در حالي كه خاطرمان هست در نشست هاي سابق، در رديف مدير كل و شايد كمتر حضور پيدا مي كردند. اين اتفاقات بدون ترديد به معيشت مردم كمك مي كند. در حوزه بهداشت و درمان هم شاهد حمايت هاي رييس جمهوري بوده ايم چنانكه اقدامات صورت گرفته براي تامين دارو و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز براي داروهاي بيماران صعب العلاج و بازگشت به نرخ قبلي متوجه حمايت هاي رييس جمهوري بوده است و اين اقدامات نشان مي دهد كه ايشان به وعده هاي خود وفادار است.
چطور مي خواهند از بابت بودجه به وزارت بهداشت كمك كنند؟
ايشان قصد كمك دارد اما مشكل عمده، فقدان آمار و اطلاعات است. به عنوان نمونه رييس جمهوري مدت هاست كه تيمي را براي استخراج دهك هاي تحت پوشش يارانه مامور كرده اما باور كنيد كه هنوز افراد يارانه بگير خارج از كشور فهرست مشخصي ندارند و استخراج تعداد افراد متمكن و بي نياز به يارانه هم بسيار دشوار است. اين كمك ها نيازمند در اختيار داشتن آمار و اطلاعات است كه اميدواريم به آن برسند.
شما فرد سياسي نيستيد و اتفاقا يكي از اعتراضات مجلس اين بود كه ايشان چهره سياسي نيست و ممكن است در مقابل هجمه هاي سياسي كم بياورد. اما تغييراتي كه در وزارت بهداشت اتفاق افتاده كاملارنگ سياسي دارد و از نگاه من، غير از رييس سازمان غذا و دارو كه احتمالابه خاطر قابليت به جمع شما آمده، بقيه تغييرات منجر به حضور اصلاح طلبان شده كه البته اتفاق خوبي است زيرا تركيب، يكدست مي شود. آيا قصد از اين تغييرات، واگذاري سهم به اصلاح طلبان بود يا تمركز بر تجميع قابليت ها؟
صادقانه مي گويم كه ما در اين دولت به دو چيز بايد فكر كنيم. معيشت مردم و كاهش وابستگي از مسيرافزايش توليد علم و تحقيقات. خدا را شاهد مي گيرم كه غير از اين هدف، هيچ چيز ديگري نيست و نبايد باشد و اين نگرش در كل هيات دولت، هدف جمعي است و اگر شما سياسي نكنيد، انتخاب هاي ما سياسي نيست. البته شما اولين كسي هستيد كه چنين نسبتي مي دهيد. دكتر دانش جعفري، وزير دوره دولت نهم بوده، دكتر زارع نژاد، همين پست را در دولت نهم داشته، دكتر قانعي حالامسووليت بسيار سنگيني بر دوش دارد، دكتر امامي رضوي ارتقاي مسووليت پيدا كرده و قائم مقام من در امور دانشگاه هاي علوم پزشكي شده است. دكتر ملك زاده هم استاد ممتاز دانشگاه تهران و مورد احترام جامعه محققان كشور است و تحقيقات بي شماري در رشته خود در سطح جهاني دارد و دستاوردهاي پژوهشي ايشان بي نظير است. دكتر ملك زاده، صرف نظر از هر باور سياسي كه دارد، در عرصه پزشكي و غير پزشكي يك فرصت براي وزارت بهداشت است.
مطمئن باشيد كه ما در اين وزارتخانه با قصد كار سياسي گرد هم نيامده ايم. اين حوزه به هيچ وجه سياسي نيست و حوزه خدمات است و آمده ايم كه به كشور خدمت كنيم. به نظر مي رسد كه تجربه دو دهه گذشته، قبل و بعد از اصلاحات اين تكليف را براي همه ما ايجاد كرده كه سراغ افراد توانمندي برويم كه دغدغه اصلي آنها مردم و دردهاي مردم است و در پي استفاده از قدرت به عنوان ابزار سياسي نباشيم. انتخاب هاي من هم در وزارت بهداشت، فكر مي كنم همين گونه بوده و جمعي هستيم كه به كارمان آشنا و مجربيم علاوه بر آنكه دغدغه اصلي مان هم مردم و استقلال كشور است كه اميدوارم موفق باشيم.
منبع:روزنامه اعتماد
وزير بهداشت حالاو در همين نخستين روزهاي كار با تغييراتي كه در ساختار و بدنه وزارت بهداشت ايجاد كرده البته نشان داده كه بي تمايل به بازگشت مديران مغضوب احمدي نژاد نيست و حداقل، صندلي هايي را براي حضور آنها در نظر گرفته كه تا امروز هم مي توان به اسامي چهره هاي فراموش شده دولت نهم و دهم همچون دكتر ايرج فاضل و دكتر رضا ملك زاده و دكتر محمد رضا ظفرقندي اشاره كرد. وزير بهداشت يك چهره رسانه يي است. برخي سوالات او را به لبخند كمرنگي وا مي دارد كه معلوم نيست از طرح سوال است يا از جوابي كه در ذهن وزير متولد مي شود. بايد از اين وزير رسانه يي در فرصت هاي مغتنم سوالاتي غير از توضيح درباره آخرين وضعيت وبا و انحلال معاونت پرستاري پرسيد. با اين وزير چهار سال كار داريم.
صحبت بر سر اين است كه وزارت بهداشت با حدود 6 هزار ميليارد تومان كسري اعتبارات مواجه است. مي توانيد بگوييد اين كسورات متوجه چه چيزهايي است و كدام بخش ها، بيشتر دچار كسري بودجه هستند؟
وزارت بهداشت شايد بيشتر از اين رقم هم با كسري اعتبار مواجه است كه اين كسورات هم از يك سال و نيم قبل شروع شده است.
يعني تا پيش از سال 91 وزارت بهداشت كسري بودجه نداشت؟
مشكلات جدي در طول يك سال و نيم گذشته ايجاد شد و هنوز مصاحبه هاي وزير بهداشت، خانم دكتر دستجردي را خاطرمان هست و مشكلات در دوره دكتر طريقت منفرد هم وجود داشت و برداشت من اين است كه مشكلات در اين مدت تشديد شد و ما امروز، تقريبا وارث تصميمات گذشته هستيم. ماه به ماه هم به كسري اعتبارات و بدهي هايمان افزوده مي شود اما مطمئن هستم كه وزراي اقتصادي دولت شايد بعد از كالاهاي اساسي اولين اولويت خود را مساله بهداشت و درمان قرار داده اند. البته امروز واقعا گرفتار مساله پرداخت ماهانه يارانه ها هستند و مي دانيم و بر كسي پوشيده نيست كه دولت در پايان ماه با مشكل فراواني براي تامين رقم يارانه ها مواجه است. در چنين شرايطي زبان ما هم در مقابل دولت از مطالبه بيشتر الكن مي شود. اما فكر مي كنم كه تا پايان سال با تمام سختي ها و گرفتاري ها كار را پيش ببريم و به بودجه 93 اميدوار باشيم. البته در اين مدت هم سازمان مديريت و برنامه ريزي به ما كمك كرده است اما حتي با وجود اين كمك ها، امروز و در هفتمين ماه سال دريافتي ما براي بودجه عمراني يك رقمي است و از بودجه ستادي هم حدود 19 درصد را دريافت كرده ايم در حالي كه ستاد وزارتخانه مغز است و بايد كل مجموعه را در سطح كشور هدايت كند. دريافتي ما در بودجه دانشگاه هاي علوم پزشكي هم حدود 40 درصد از مجموع اعتبار اختصاص يافته است. به اين كسورات بايد كسري يك هزار ميليارد توماني حق جذب را هم بيفزاييد كه دانشگاه هاي علوم پزشكي بايد به پرسنل خود پرداخت كنند در حالي اين رقم نه تنها در اعتبارات بودجه سال 92 از سوي مجلس ديده نشده بلكه معاونت نظارت و برنامه ريزي رييس جمهوري هم اين رقم را قبول ندارد.
نمايندگان مجلس در زمان بررسي راي اعتماد به شما، مخالفت هاي اندك داشتند مبني بر اينكه شما از بخش درمان خصوصي به وزارت بهداشت مي آييد. امروز و پس از حدود 50 روز فعاليت در مسند وزارت، تعامل مجلس با تركيب جديد وزارت بهداشت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
من هرچه ديدم حاكي از حمايت و اظهار محبت است. اميدواريم در عمل و البته در قالب بودجه هم همين حمايت را شاهد باشيم زيرا بودجه براي ما خيلي مهم است. البته نمايندگان مجلس ايراد درستي به ما دارند و اينكه بايد مديريت هايمان را هم بهينه كنيم كه ما هم اين ايراد را پذيرفتيم و حالابا حضور همكاراني كه به تازگي وارد وزارتخانه شدند درصدد بهره وري بيشتر و اصلاح مديريت هستيم و قطعا ثمرات آن را خواهيم ديد. اما لطف نمايندگان مجلس هم كمك مي كند كه مديران جديد با علاقه مندي و دلگرمي بيشتر بتوانند آن جراحي هاي بزرگ را در مجموعه وزارت بهداشت انجام دهند زيرا كه اين قدم ها لازم و ملزوم يكديگر است. ما هم برخي اشكالات را قبول داريم و درصدد رفع آن بر مي آييم و قطعا در آن مسير قبلي حركت نخواهيم كرد. اما مستلزم اين است كه اگر انتظار اتفاق قابل توجهي براي مردم داريم، به نظر مي رسد كه حتما بايد به ترميم وضعيت اعتبارات هم توجه كنيم. اميدوارم كه حمايت كلامي نمايندگان مجلس با عمل همراه شده و در زمان تصويب بودجه سال 93 و همچنين اصلاحيه بودجه 92، حمايت از بخش بهداشت و درمان را شاهد باشيم.
رييس جمهوري پيش از آغاز فعاليت دولت، از كمك به جمعيتي كه بر اثر هزينه هاي درمان زير خط فقر مي روند صحبت مي كرد. شما اخيرا اعلام كرديد كه 7 درصد از جمعيتي كه بيمار مي شوند بر اثر پرداخت هزينه هاي درمان به زير خط فقر مي روند. امروز، وعده هاي رييس جمهوري را چگونه ارزيابي مي كنيد و ايشان چه تصميمي براي كمك به وزارت بهداشت و نظام سلامت دارد ؟
فكر مي كنم كه مردم و كساني كه به ايشان راي دادند بايد درباره رييس جمهوري قضاوت كنند. برداشت من از جو عمومي جامعه اين است كه در همين مدت كوتاهي كه مديريت كشور در اختيار رييس جمهوري بوده رضايتمندي ايجاد شده علاوه بر اينكه آقاي روحاني هم به اين مساله عنايت داشته كه آرامش در جامعه ايجاد شود. امروز را با 6 ماه قبل مقايسه كنيد. موانع كسب و كار به تدريج در حال رفع شدن است. تورم و نرخ ارز كنترل شده و رو به كاهش است. در عرصه سياست هم طي چند هفته گذشته همراهي همسايگان و قدرت هاي بين المللي را با دولت جديد و ابتكاراتي كه تيم سياسي دولت و در راس آنها، وزارت امور خارجه دنبال مي كند شاهد بوديم. آمدن مذاكرات هسته يي به وزارت امور خارجه و برگزاري نشست 1+5 با حضور مسوولان ارشد يك نشانه قابل توجه است در حالي كه خاطرمان هست در نشست هاي سابق، در رديف مدير كل و شايد كمتر حضور پيدا مي كردند. اين اتفاقات بدون ترديد به معيشت مردم كمك مي كند. در حوزه بهداشت و درمان هم شاهد حمايت هاي رييس جمهوري بوده ايم چنانكه اقدامات صورت گرفته براي تامين دارو و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز براي داروهاي بيماران صعب العلاج و بازگشت به نرخ قبلي متوجه حمايت هاي رييس جمهوري بوده است و اين اقدامات نشان مي دهد كه ايشان به وعده هاي خود وفادار است.
چطور مي خواهند از بابت بودجه به وزارت بهداشت كمك كنند؟
ايشان قصد كمك دارد اما مشكل عمده، فقدان آمار و اطلاعات است. به عنوان نمونه رييس جمهوري مدت هاست كه تيمي را براي استخراج دهك هاي تحت پوشش يارانه مامور كرده اما باور كنيد كه هنوز افراد يارانه بگير خارج از كشور فهرست مشخصي ندارند و استخراج تعداد افراد متمكن و بي نياز به يارانه هم بسيار دشوار است. اين كمك ها نيازمند در اختيار داشتن آمار و اطلاعات است كه اميدواريم به آن برسند.
شما فرد سياسي نيستيد و اتفاقا يكي از اعتراضات مجلس اين بود كه ايشان چهره سياسي نيست و ممكن است در مقابل هجمه هاي سياسي كم بياورد. اما تغييراتي كه در وزارت بهداشت اتفاق افتاده كاملارنگ سياسي دارد و از نگاه من، غير از رييس سازمان غذا و دارو كه احتمالابه خاطر قابليت به جمع شما آمده، بقيه تغييرات منجر به حضور اصلاح طلبان شده كه البته اتفاق خوبي است زيرا تركيب، يكدست مي شود. آيا قصد از اين تغييرات، واگذاري سهم به اصلاح طلبان بود يا تمركز بر تجميع قابليت ها؟
صادقانه مي گويم كه ما در اين دولت به دو چيز بايد فكر كنيم. معيشت مردم و كاهش وابستگي از مسيرافزايش توليد علم و تحقيقات. خدا را شاهد مي گيرم كه غير از اين هدف، هيچ چيز ديگري نيست و نبايد باشد و اين نگرش در كل هيات دولت، هدف جمعي است و اگر شما سياسي نكنيد، انتخاب هاي ما سياسي نيست. البته شما اولين كسي هستيد كه چنين نسبتي مي دهيد. دكتر دانش جعفري، وزير دوره دولت نهم بوده، دكتر زارع نژاد، همين پست را در دولت نهم داشته، دكتر قانعي حالامسووليت بسيار سنگيني بر دوش دارد، دكتر امامي رضوي ارتقاي مسووليت پيدا كرده و قائم مقام من در امور دانشگاه هاي علوم پزشكي شده است. دكتر ملك زاده هم استاد ممتاز دانشگاه تهران و مورد احترام جامعه محققان كشور است و تحقيقات بي شماري در رشته خود در سطح جهاني دارد و دستاوردهاي پژوهشي ايشان بي نظير است. دكتر ملك زاده، صرف نظر از هر باور سياسي كه دارد، در عرصه پزشكي و غير پزشكي يك فرصت براي وزارت بهداشت است.
مطمئن باشيد كه ما در اين وزارتخانه با قصد كار سياسي گرد هم نيامده ايم. اين حوزه به هيچ وجه سياسي نيست و حوزه خدمات است و آمده ايم كه به كشور خدمت كنيم. به نظر مي رسد كه تجربه دو دهه گذشته، قبل و بعد از اصلاحات اين تكليف را براي همه ما ايجاد كرده كه سراغ افراد توانمندي برويم كه دغدغه اصلي آنها مردم و دردهاي مردم است و در پي استفاده از قدرت به عنوان ابزار سياسي نباشيم. انتخاب هاي من هم در وزارت بهداشت، فكر مي كنم همين گونه بوده و جمعي هستيم كه به كارمان آشنا و مجربيم علاوه بر آنكه دغدغه اصلي مان هم مردم و استقلال كشور است كه اميدوارم موفق باشيم.
منبع:روزنامه اعتماد
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
| در حال بررسی: ۰
| انتشار یافته: ۱
سازمان بیمه سلامت را دریابید
ارسال نظر