|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۳
دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت ورئیس سازمان غذا و دارو
کد خبر: ۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
نگرانی برخی از تولید کالباس و سوسیس با استفاده از گوشت گربه بی‌مورد است. باید گفت در تولید این محصولات در ایران لااقل چنین چیزی وجود ندارد و این موضوع امری غیر منطقی به نظر می‌رسد.
طرح تولید کالباس و سوسیس با گوشت گربه در برخی رسانه‌ها باعث نگرانی مردم شده است؛ این در حالی است که این موضوع صحت نداشته، بلکه تولید‌کنندگان کالباس و سوسیس در کشور با نظارت و مجوز وزارت بهداشت با استفاده از گوشت بهداشتی اقدام به تولید می‌کنند.



نگرانی برخی از تولید کالباس و سوسیس با استفاده از گوشت گربه بی‌مورد است. باید گفت در تولید این محصولات در ایران لااقل چنین چیزی وجود ندارد و این موضوع امری غیر منطقی به نظر می‌رسد.

علاوه برآن فکر کنید تولید محصولی با گوشت حیوانی مانند گربه تا چه حد کار دشوار و سختی خواهد بود و بی‌شک تولید‌کننده‌ای که تحت نظارت‌ها فعالیت دارد به هیچ عنوان دست به چنین کاری نخواهد زد.

متاسفانه نگرانی اصلی در تولید این محصولات که با عنوان فست فود شناخته می‌شوند، استفاده برخی از تولیدکنندگان از ضایعات گوشت کشتارگاه‌ها و ضایعات‌گوشت مرغ است که از این مواد اولیه کالباس و سوسیس تولید می‌کنند.

این اتفاق در بین تولید‌کنندگان کالباس و سوسیس مرسوم است و اگرنه استفاده از گوشت گربه غیر منطقی و نشدنی است و یا حداقل در کشور ما این موضوع منتفی است.

البته این ادعای ما در ارتباط با تولیدکنندگانی است که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت دارند واگرنه در ارتباط باتولید کنندگانی که غیر‌قانونی فعالیت دارند، نمی‌توان حدس و گمانی زد.

استفاده از ضایعات گوشت رایج‌ترین تقلبی است که در بخش تولید کالباس و سوسیس رخ می‌دهد که بی‌تردید برنامه‌های نظارتی دائمی در این بخش وجود دارد اما به هر تقدیر کار دشواری است.

به این دلیل است که معمولاً وزارت بهداشت استفاده از غذاهای طبیعی را توصیه می‌کند و درباره غذاهای غیر طبیعی بر این اعتقاد است که استفاده از آنها صحیح نیست.

این موضوع هم از جنبه تغذیه سالم و نیز از جنبه‌ایمنی و سلامت مورد اهمیت قرار گرفته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم به غذاهای سریع از جمله سوسیس و کالباس رو نیاورند.

به هر حال این نوع تغذیه آماده با این‌که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و درست نیست اما متاسفانه زندگی ماشینی و صنعتی جدید این سبک تغذیه را به همراه خود آورده است و نمی‌توان تولید آن را منع کرد. اما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم در بخش تولید غذاهای آماده از جمله غذاهای فست فودی و کنسرو‌ها نظارت‌ها به‌طور جدی‌تر صورت گیرد، تا به شکل مناسب به دست مردم برسد.

توصیه ما به مردم این است که در استفاده از غذاهای سریع و فست‌فودی زیاده روی نکنند.

براین اساس متخصصان نیز معتقدند با توجه به این‌که جوانان تمایل بیشتری نسبت به مصرف غذاهای پرچرب به ویژه فست فودها از خود نشان می‌دهند، این امر موجب افزایش میزان چربی خون و در پی آن ظهور بیماری قلبی در آنان می‌شود.


منبع :شبکه ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین