دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم،هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی هر کدام در پیام های تبریکی که به مناسبت سال تحصیلی داده اند به سیاستهای خود اشاره کرده اند.در جدول زیر این پیام ها آورده شده است:
نام و نام خانوادگی | مسئولیت | شرح موضوع |
جعفر توفیقی | سرپرست وزارت علوم |
-آغاز سال تحصیلی ۹۳ - ۱۳۹۲ در دولت تدبیر و امید را به جامعه بزرگ دانشگاهی کشور، مدیران و کارکنان ارجمند صف و ستاد، اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان مستعد و سرافراز بهویژه پذیرفته شدگان جدید تبریک و تهنیت میگویم . هم از سوی خود و هم به نمایندگی از دولت محترم، از تمامی دستاندرکاران حوزه علم و فناوری که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و به رغم همه کمبودها و محدودیتها با سختکوشی، امیدواری و تلاش خستگیناپذیر، موفقیتهای علمی کمنظیری را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زده و ملت بزرگ ایران را به شرف بالاترین درجه رشد مقالات علمی در جهان مفتخر و مباهی ساختهاند، سپاسگزاری میکنم. -البته تکلیف امروز ما را دشوارتر میسازد، زیرا علاوه بر ضرورت تسریع در اجرا و به بارنشاندن برنامههایی که پیش از این آغاز شده است انجام اقدامات اساسی جدید برای تداوم بخشیدن به توسعه علمی کشور و رسیدن به مرزهای دانش در همه زمینهها و سرآمدی در تولید علم نافع، به ویژه در عرصه گسترده و اثرگذار علوم انسانی و اجتماعی اجتنابناپذیر مینماید. -تردیدی نیست که نیل به این دستاوردها مستلزم فراهم آمدن عزم ملی و مشارکت، همراهی و همکاری همه ذینفعان، پژوهشگران و علمای حوزوی و دانشگاهی، فرهنگستانها، اعضای هیأت علمی و دانشجویان مستعد و علاقهمند در همه شاخههای علمی است، تنها در چنین صورتی است که ایجاد تمدن اسلامی و دستیابی به جامعهای پیشرفته از لحاظ مادی و معنوی - که از اهم مطالبات مقام معظم رهبری است - امکانپذیر خواهد بود. -در همین ارتباط نخستین گام، مشارکت فعالانه دانشگاهیان در کمک به خلق حماسه اقتصادی به دنبال حماسه سیاسی ۲۴ خرداد است، و این مهم ایجاب میکند که با تمسک به رویکرد اعتدال، که همه عناصر دانشگاهی از هر گروه و دسته تفکری و عقیدتی و صرف نظر از گرایشهای سیاسی با پرداختن بی وقفه به آموزش و پرورش هم رأی و هم فکر و مصممتر از گذشته به حل مشکلات اقتصادی جامعه کمک کنند، -با این توجه که بهرهگیری از رویکرد اعتدال تضمینی بر همافزائی نیروهای دانشگاهی است و اعتدال بنابر آنچه در بیانیه پایانی نشست اخیر رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و فناوری آمده است بدان معنی است که "ما در عمل به آنچه در برگیرنده و حافظ ارزشهاست، از روشهای نرم و یا پرهیز از تندروی و شتاب استفاده کنیم" -وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با پشتگرمی به حمایت بی حد و حصر مقام معظم رهبری از برنامه توسعه علمی کشور متعهد است با جلب مشارکت همه ذینفعان، برنامههای آموزشی مبتنی بر نیازسنجی، تطبیق برنامههای درسی دانشگاهی با نیاز بار کار، توسعه آموزش، پژوهش و فناوری مبتنی بر مزیتهای نسبی و امکانات استانی و منطقهای، اصلاح فرآیندها و روانسازی روابط اداری و اجرائی، بازبینی و تعجیل در اجرای آییننامهها و دستورالعملها، کوشش برای تقویت زیرساختها و تأمین منابع مالی مورد نیاز به انحای ممکن زمینه را برای تحقق اهداف پیشگفته فراهم آورد. -اینجانب موقع را مغتنم شمرده به روان پاک شهدای دانشگاهی درود می فرستم و اطمینان دارم که دانشگاهیان سرافراز میهن اسلامی راه این شهیدان همیشه شاهد را با جدیت ادامه خواهند داد. |
حمید میرزاده |
سرپرست دانشگاه آزاد |
-آدم از همانجا که با علم باریتعالی تعلیم یافت، شایسته سجده ملائک
شد. اصلاً تعلیم انسان اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش است. به
قول شهید ثانی، خداوند از آن جهت به وصف اکرمیت و نامحدود بودن کرامتش
توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشت. راستی هیچ مزیتی جز علم و
دانش، معیار فضیلت برای انسان به شمار نرفته است. -به راستی علم و دانش، چراغ پرفروغ دل انسانهاست و امروز میزان توانمندی و رفاه ملتها رابطه مستقیم با شاخص توسعه علمی آنها دارد، بنابراین دانشگاه، جایگاه مقدسی است که در آن، انسانهای با فضیلت رشد میکنند و جان و دل خود را با چراغ علم و دانش یعنی بهترین هدیه الهی به انسان، روشن میسازند و هم زمینه توانمندی و رفاه جامعه خود را فراهم میآورند. -واژه مهر برای ما ایرانیان معنایی دو گانه دارد؛ از یک سو به معنای مهربانی و همدلی است و از سوی دیگر بهاری است که شکوفههای آن حضور مجدد دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاههاست. -امروز با شتاب فراگیر تحولات علمی و تکنولوژیکی و رابطه مستقیم رفاه
اجتماعی با توسعه علم و فناوری، مشارکت در تولید علم و تبدیل آن به ثروت،
به یک مسابقه جهانی بین ملتها تبدیل شده است. اینجاست که مسوولیت دانش
آموزان، دانشجویان، اساتید و فرهیختگان، برای توسعه کشور دو چندان میشود. |
دکتر حسن هاشمی |
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | -جامعه پرشور ایرانی، فصل دلانگیز پاییز را به بهار دانشورزی گره زده
است. درست وقتی که طبیعت در پس رنگهای زیبا، فضایی دلنشین به انسان هدیه
میدهد، مدرسه و دانشگاه حیات خود را از سر میگیرند و بهار کسب علم و
معرفت آغاز میشود.
-اینک آغاز دوباره بهار کسب علم و معرفت را به شما داشجویان و دانشگاهیان عزیز علوم پزشکی کشور تبریک گفته و امیدوارم سالی شادمان و پراز امید در پیش داشته باشید. علم و جوانی دو سرمایه جاودانه هستی است که به مدد هم زندگی را به پیش میرانند و دانشگاه با چنین پشتوانهای، منشاء تحولات ارزندهای در جامعه خواهد بود. -گفتمان جدید حاکم بر جامعه، دست کم از دو منظر با دانشگاه ارتباط مستقیم دارد: اول آنکه دانشگاه منبع امیدآفرینی در جامعه است. دانشگاه با داشتن موتور محرکهای به نام «شور و ایمان» دارای چنین جایگاهی است و دانشجو و دانشگاهی برای خلق حماسههای سیاسی و اقتصادی همواره مهیا است و این را بارها و بارها با شایستگی اثبات کرده است. -دوم آنکه جاده عقلانیت و تدبیر از مسیر دانشگاه میگذرد و هیچ گفتمانی بدون پیوند با دانشگاه در جامعه نهادینه نمیشود. عقلانیت وقتی در جامعه نهادینه میشود که دانشگاه بتواند اندیشمندانی شایسته، توانمند و مسئول تربیت کند. از این رو بیش از پیش وظیفه داریم فضای دانشگاه را از معرفت و دانشاندوزی پر کرده و بر افزایش نشاط دانشگاهها بیافزاییم. -اکنون که با لطف خداوند، شاهد حضور حداکثری مردم و جوانان و دانشگاهیان در انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری بودهایم، قدردان آنان بوده و در عزم جدی دولت بر افزایش نشاط در دانشگاهها، از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد و در راه توسعه فعالیتهای فرهنگی و علمی گامهای اساسی برداشته خواهد شد. 0امروز خوشبختانه، دانش علوم پزشکی کشور از جایگاه ممتازی برخوردار است. برای ما باعث افتخار است که امروز، سال تحصیلی را با حضور بیش از 160 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش از 13 هزار نفر عضو هیأت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، آغاز میکنیم. -در کشور ما، تربیت دانشجو در بالاترین مدارج علمی و پزشکی و در رشتههای متعدد تخصصی و فوقتخصصی و در شرایط مطلوب فراهم است و این نه تنها ما را از اعزام دانشجو به خارج از کشور بینیاز کرده است، بلکه دانشجویانی نیز از خارج از کشور در دانشگاههای ما مشغول به تحصیل شدهاند. -علاوه بر این، به منظور ارتقای کیفیت آموزش پزشکی، نسبت به حفظ استقلال دانشگاهها، برقراری عدالت در آموزش پزشکی، تحول کلان در نظام آموزش پزشکی و توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش و تحقیقات پزشکی توجه شده است و همه اینها، پتانسیل آموزش پزشکی کشور را ارتقا داده است. -در چشمانداز 20 ساله، جمهوری اسلامی ایران کشوری است برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فنّاوری با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه. افق آینده دانشگاههای علوم پزشکی و آموزش پزشکی، حرکت در این مسیر است. «نقشه جامعِ علمیِ سلامت»، در راستای تحقق اهداف چشمانداز 20 ساله با الگوی ایرانی- اسلامی ترسیم شده و برنامههای مهمی در این خصوص در نظر گرفته شده است. اولویت دادن به علم و فناوری پاسخگو به نیازهای سلامت جامعه، حضور موثر در عرصه بینالملل، تکمیل چرخه نوآوری سلامت، صیانت از منابع، شفافیت و پاسخگویی، تحول نظام آموزش سلامت و تبدیل گفتمان علمی به گفتمان مسلط جامعه از جهتگیریهای کلی ما در این زمینه است. -به طور قطع توسعه عِلمی سلامت و رسیدن به این جایگاه، بدون استفاده از «خرد جمعی» و مشارکت فردفرد شما عزیران دانشگاهی ممکن نیست. از این رو لازم است تلاشهای علمی و پژوهشی شما دانشگاهیان عزیز، برای تولید علم و فناوریهای پزشکی گسترش یافته و مشارکت شما در تحقق استفاده کاربردی از آنها در سلامت جامعه، مضاعف شود. -بدون تردید در کنار توسعه علم و پژوهش، توجه بیش از پیش به فرهنگ، اخلاق و ارزشهای معنوی و نشاط در دانشگاهها نیز ضروری است، به ویژه از دانشجویان عزیز انتظار دارم همچون گذشته در کنار تحصیل علم، با روحیهای شاداب و پرنشاط، تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را پیگیری کرده و با روشنبینی و روشنگری خود، پیشتاز دفاع از کیان و منافع ملی کشور عزیزمان باشند. -اینجانب ضمن قدردانی از خدمات و تلاشهای اساتید، پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان علوم پزشکی کشور، لازم میدانم در هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره ایثارگریها و رشادت های این گروه عزیز را در دوران «دفاع مقدس» گرامی داشته و از مقام والای شهدای عرصه سلامت و آموزش پزشکی کشور تجلیل کنم. از خداوند متعال میخواهم، به همه ما توفیق خدمت بیشتر ارزانی دارد. -امیدوارم این سال تحصیلی، با حضور پرنشاط و پر از انگیزه استادان و دانشجویان آغاز شده و با موفقیتها و پیشرفتهای علمی فراوان سپری شود و فصل تازهای از خدمت نهاد علم به توسعه گفتمان «امید و تدبیر» در جامعه ایران اسلامی باشد. |