|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
»
کد خبر: ۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه که در سیاست خارجی دولت یازدهم تحت هدایت محمد جواد ظریف به هیچ وجه «وادادگی» مشاهده نشده است تاکید کرد که هر آنچه تاکنون دستگاه سیاست خارجی دولت به نمایش گذاشته است مبتنی بر آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی و دفاع مقتدرانه از نظام و انقلاب بوده است.
در میان سایر حوزه‌های عملکردی دولت یازدهم، وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ظرف دوماه گذشت نمود بیشتری داشته است. بخش عمده نمود عملکردی این وزارت خانه گره خوردن سیاست داخلی به خصوص در حوزه اقتصاد با سیاست خارجی است که بیش از پیش آثار بر زندگی و سفره‌های مردم نمایان شده است. بر همین اساس هر نوع تحرک در این حوزه با حساسیت بیشتری رصد می‌شود.

از این رو شاید تنها در ایران است که حوزه‌ای که نقد و بررسی آن نیاز به تخصص کافی و وافی دارد تا این حد مورد توجه است و سادگی در کوی و برزن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در این میان به دلیل وجود همین حساسیت و نیاز مخاطبان رسانه‌ها تلاش می‌کنند تحلیل‌هایی ارایه دهند که ذهن مخاطبان را آنچنان که خود می‌پسندند، هدایت کنند.

بر همین اساس رسانه‌هایی که عمدتا وابستگی حزبی و جناحی دارند با سیاست خارجی همانگونه برخورد می‌کنند که با سیاست داخلی مواجه می‌شوند بدون آنکه متوجه عواقب این نوع رویکردهای خود باشند.

این رویکرد سبب شد تا صدای وزیر خارجه هم بلند شود. محمد جواد ظریف در تازه‌ترین گزارش خود که در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک منتشر شد ضمن اشاره به حضورش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شنیدن انتقادات نمایندگان که آن‌ها را از سر دلسوزی معرفی کرد به نوع رویکرد مغرضانه رسانه‌ها و برخی سایت‌ها به سیاست خارجی اشاره کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد.

ظریف نوشت: در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها، انتقادات شکل دیگری به خود می‌گیرند. فکر می‌کنم باید در اظهارنظرهای عمومی بین نقد و تخریب تفاوت قائل شد. مخصوصاً وقتی تخریب برخاسته از ملاحظات جناحی باشد و هدف آن (خواسته یا ناخواسته) نه یک شخص و گروه، بلکه سیاست خارجی کشور. فکر نمی‌کنم اگر در رسانه‌ها سیاست خارجی عزتمند کشور را واداده معرفی کنند، خدمتی به کشور یا نظام کرده‌اند. زمانی که دنیا در برابرعظمت مردم ایران و منطق قوی و همراه با اعتماد به نفس و خودباوری نمایندگان این ملت در صحنه جهانی با احترام برخورد می‌کند، چرا باید این سیاست خارجی را واداده معرفی کرد؟

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها که هنوز در حال و هوای انتخابات به سر می‌برند و نتوانستند شکست خود را در این رقابت هضم کنند و بپذیرنند مردم انتخابی غیر از آنچه که آن‌ها ظرف هشت سال گذشته از آن حمایت می‌کردند دارند، انتقاداتی را به برخی موضع گیری‌های وزیر خارجه وارد کردند. از جمله اینکه چرا ظریف در گفتگوهای خود با رسانه‌های آمریکایی در نیویورک هولوکاست را افسانه نخواند. از این رو این موضع گیری وزیر خارجه وادادگی خوانده شد.
 
این در حالی است که نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است تاکنون در سیاست خارجی دولت یازدهم تحت هدایت محمد جواد ظریف به هیچ وجه «وادادگی» مشاهده نشده است.

منصور حقیقت‌پور، با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو با اشاره به حضور محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت و ارایه گزارش سفر خود به نیویورک گفت: آقای ظریف به همراه معاون امور بین الملل وزارت خارجه آقای عراقچی، عصر یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور پیدا کردند تا گزارشی از عملکرد خود و هیات همراه در نیویورک ارایه کنند.

وی افزود: گزارش ارایه شده گزارش بسیار خوب و قابل توجه‌ای بود. ایشان رایزنی‌ها و گفتگوهای گسترده‌ای به منظور اصلاح دیدگاه طرف‌های خارجی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشتند که تا حدود زیادی این رایزنی‌ها همراه با موفقیت بودند و توانستند دستاورهای قابل توجه‌ای را کسب کنند.

حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه دستگاه سیاست خارجی یک پروسه سنگینی پیش رو دارد گفت: به هر حال در طی این پروسه همانطور که مقام معظم رهری هم اشاره کردند ممکن است یک یا دو اشتباه هم رخ داده باشد که طبیعی است و نمی‌تواند کل دستاورهای کسب شده را زیر سوال ببرد.

وی با انتقاد از آنچه که وادادگی در سیاست خارجی توسط دستگاه تحت هدایت ظریف خوانده شده است گفت: وقتی طرف آمریکایی التماس می‌کند که یک تماس کوتاه با ما داشته باشد این معنایش وادادگی می‌شود؟ وقتی که با تمام قدرت و قوت از حقوق ملت ایران در جریان رایزنی‌ها و گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه دفاع شده است این معنایش وادادگی است؟ اینکه در عرصه سیاست خارجی از افراط‌گرایی پرهیز می‌شود و آرمان‌گرایی را با فحاشی و حمله به دیگران دنبال نمی‌کنند معنایش وادادگی نیست. بر این اساس چنین ادعاهایی به هیچ وجه واقعیت ندارد.
 
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه تا همین حالا وزارت خارجه تحت مدیریت ظریف نمره قبولی کسب کرده است گفت: بنده از ۲۰ نمره به وزارت خارجه دولت یازدهم نمره ۱۸ تا ۱۹ می‌دهم چرا که کوچک‌ترین عدولی از مواضع و سیاست‌های اصولی کشور مشاهده نشده است.

حقیقت‌پور افزود: درباره اینکه چرا نمره ۲۰به وزارت خارجه نمی‌دهد گفت: بالاخره بهتر بود که آن تماس میان روسای جمهور ایران و آمریکا گرفته نمی‌شد چرا که انجام این تماس نیاز به طی مقدماتی بود که آن مقدمات انجام نگرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آن مقدمات چه بود گفت: بالاخره در بدو امر لازم است که آمریکا برای بیش از ۶۰ سال دشمنی با مردم ایران رسما عذرخواهی کند و دست از زورگویی‌های خود تحت عنوان تحریم بردارد، شاید آن وقت بشود به تلفن آن‌ها جواب داد. ما هنوز نسبت به آمریکایی‌ها بی‌اعتمادیم و نمی‌توانیم به دست چدنی با پوشش مخملی که به روی ما دراز شده است اعتماد کنیم.

منبع: فرارو
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین