|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
»
خاتمی مسئول ترورها در آینده؟!
کد خبر: ۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
بعد از سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی در مورد خطر «جریان‌های تخریبی» و احتمال ختم شدن آن به «ترور»، وی متهم شد که به دنبال انجام ترور در کشور است.
بعد از سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی در مورد خطر «جریان‌های تخریبی» و احتمال ختم شدن آن به «ترور»، وی متهم شد که به دنبال انجام ترور در کشور است حتی مهدی کوچک‌زاده گفته «احتمالا خاتمی از فعالیت‌های تروریست‌ها مطلع است.» پیش‌تر نیز احمد سالک، نماینده اصفهان گفته بود: «اگر تروری در کشور رخ دهد مسئولیتش با محمد خاتمی است.» همزمان برخی افراد از نهادهای امنیتی خواسته‌اند که اظهارات رئیس‌جمهور اسبق ایران را پیگیری کنند و خواستار ارائه مستندات او در این خصوص شوند. البته این رفتارها دارای پیشینه بوده و نمونه بارز این اتهامات ادعای ارتباط خاتمی با جورج سوروس است که همچنان بدون ارائه مدرک و سند روی آن تاکید می‌شود. سید محمد خاتمی هفته گذشته در گفت‌وگویی این اتهامات را شدیدا رد کرده بود.

کوچک‌زاده: حجاریان را اصلاح‌طلبان ترور کردند

هفته گذشته سید محمد خاتمی در واکنش به اتفاقات فرودگاه مهرآباد در جریان بازگشت حسن روحانی به کشور گفته بود: «اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل اینطور بود و بالاخره منجر به ترور شد.» رئیس دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به حمله عده‌ای به علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه(س) گفت که معتقد است این‌گروه‌ها «خودسر» نیستند و از جایی سازماندهی می‌شوند. همین سخنان کافی بود تا سیل هجمه‌ها به سیدمحمد خاتمی شروع شود. در یکی از این موارد مهدی کوچک‌زاده با بیان اینکه پیش‌بینی ترور توسط خاتمی احتمالا ناشی از اطلاع از فعالیت تروریست‌هاست، گفت: «آقایان، حجاریان را ترور کردند و بعدها مشخص شد شلیک کننده از دوستان خودشان بوده است.» این در حالی است که تاکنون هیچ دادگاه و حتی نهاد امنیتی اظهارنظری مشابه اظهارنظر مهدی کوچک‌زاده نداشته است. نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ادعای اخیر خاتمی مبنی بر سازماندهی تجمع مخالفان در زمان بازگشت رئیس‌جمهور از نیویورک در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: احتمالا آقای خاتمی از حرکات تروریست‌ها اطلاع دارد، چرا که در گذشته وقتی آن آقا به آقای حجاریان شلیک کرد ابتدا دیگران را متهم کردند و بعدها مشخص شد فردی که شلیک کرده بود از وابستگان مجموعه خودشان بوده است. این عضو سرشناس جبهه پایداری در حالی ترور سعید حجاریان را به نزدیکان اصلاحات نسبت می‌دهد که اکنون مجموعه سیاسی متبوعش در مقام متهم ردیف اول حادثه روز 22بهمن قم قرار دارد. این نماینده مجلس که حتی از سوی اصولگرایان نیز به عنوان یک چهره تندرو شناخته می‌شود، اصلاح‌طلبان را «متخصص جنگ روانی و برنامه‌ریزی برای بحران‌آفرینی» خوانده و مدعی شده که آنها می‌خواهند «جریان انقلابی را متهم به تشنج کنند.» در همین حال وحید غریبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس نیز به رئیس دولت اصلاحات توصیه کرده است «به جای پرداختن به این موضوعات به واکاوی علل شکل‌گیری ترور و قتل‌های زنجیره‌ای در دوران اصلاحات بپردازد و از تحریک جامعه با تروریست خواندن جامعه دانشجویی به شدت پرهیز کند.»

بحران‌سازی برای دولت

علاوه بر این، برخی عنوان می‌کنند که اظهارات خاتمی می‌تواند به ضرر دولت روحانی تمام شود. مهدی کوچک‌زاده گفته این دست اظهارات می‌تواند برای دولت «دردسرساز» شود. پیش از این نیز احمد سالک از «تضعیف دولت یازدهم» در اثر سخنان خاتمی سخن گفته بود. او گفته بود: «با توجه به اظهارات خاتمی، از این پس هر اتفاق ضدامنیتی در قالب ترور رخ دهد، مسئولیت آن متوجه خاتمی خواهد بود.» کیومرث یزدان‌پناه مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران نیز در سخنانی مشابه از «ایجاد چالش» برای دولت روحانی صحبت کرده است. از این دست اظهارنظرها طی چند روز گذشته زیاد بوده ولی این افراد به روشنی توضیح نداده‌اند چه دلیلی دارد که خاتمی و اصلاح‌طلبان به دنبال ایجاد بحران برای دولتی باشند که خود عامل به قدرت رسیدن آن بوده‌اند؛ دولتی که به گواه بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب تا کنون فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. صحبت از بحران‌آفرینی خاتمی برای دولت در حالی مطرح شده که او ضمن اظهار نگرانی از تقابل نیروهای تندرو با سیاست‌های دولت یازدهم گفته بود «ما نمی‌گوییم اینها نباشند بلکه می‌گوییم قدرت از آنها گرفته شود، مصونیت نداشته باشند و وادار بشوند منطقی بشوند. تریبون و روزنامه و سایت که دارند بروند آنجا حرفشان را بزنند به شرط اینکه جوسازی‌نکنند، دروغ نگویند و تهمت نزنند.»

درخواست برای محاکمه خاتمی

در چنین شرایطی اصلا عجیب نیست که منتقدان سید محمد خاتمی از دستگاه‌های قضایی و امنیتی بخواهند تا او مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد. این درخواست البته پیش‌تر بارها و بارها اعلام شده است. بخصوص بعد از سال 88، یعنی زمانی که به اعتقاد قاسم روانبخش او و آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی به دلیل رافت نظام مورد برخورد جدی قرار نگرفتند. هر چند که به نظر نمی‌رسد این صحبت‌ها جنبه اجرایی به خود بگیرد اما طرح همین مساله هم می‌تواند بار دیگر فشارها بر رئیس دولت اصلاحات را تشدید کند. چه آنکه بعد از 24خرداد به نظر می‌رسید فضا برای فعالیت و اظهارنظر او و چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات فراهم‌تر شده است؛ فضایی که مشخصا مورد علاقه برخی اصولگرایان نیست. به همین دلیل است که کسانی چون احمد سالک از دستگاه‌های امنیتی درخواست کرده‌اند تا «از خاتمی توضیح بخواهند.» او گفته است: «خاتمی باید اسناد اظهاراتش را در اختیار دستگاه‌های امنیتی قرار دهد در غیر این صورت خود وی متهم خواهد بود.» همزمان جواد کریمی قدوسی نیز که از نزدیکان جبهه پایداری و هواداران آیت‌ا... مصباح یزدی محسوب می‌شود از شورای عالی امنیت ملی خواسته که «اظهارات خاتمی را پیگیری کند.» این در حالی است که این افراد یا شاید همفکرانشان تاکنون هیچ درخواستی برای پیگیری پرتاب لنگ کفش به سمت رئیس‌جمهور هنگام بازگشت به ایران مطرح نکرده‌اند؛ موضوعی که مورد انتقاد خاتمی واقع شد. کریمی قدوسی البته پای دولت را نیز به این مساله باز کرده و دستگاه اجرایی را نیز در مقام متهم قرار داده و گفته است: «مسائل امنیتی کشور به دولت ارتباط دارد، زیرا نهادهایی مانند وزارت اطلاعات تحت مدیریت دولت است به همین دلیل موضع آقای خاتمی پای دولت نوشته می‌شود.» همچنین مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران نیز از قوه قضائیه درخواست کرده که سید محمد خاتمی را به دلیل این اظهارات به سرعت محاکمه کند.
منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین