|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۳
»
کد خبر: ۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴
حجت الاسلام و المسلمين «سيد محمد خاتمي» رييس جمهوري اسبق كشورمان از حوادث پيش آمده در حاشيه استقبال از دكتر «حسن روحاني» رييس‌جمهوري در فرودگاه مهرآباد به شدت انتقاد كرد و گفت: اين جريانات تخريبي را سازماندهي شده است و نه خودسر.
سید محمد خاتمی در ديدار با جمعي از ايثارگران و جانبازان و آزادگان كه به مناسبت هفته دفاع مقدس انجام شد، تصريح كرد: «مطمئنم رهبري راضي به اين كارها نيستند». 

وي تاكيد كرد: امروز خوشحاليم كه آقاي رييس جمهور به سازمان ملل مي‌رود و نداي صلح مي‌دهد آن هم نه از موضع ذلت كه از موضع عزت. ما نمي‌خواهيم با دنيا جنگ كنيم، ما نمي‌خواهيم با دنيا تنش داشته باشيم، حقوقي داريم روي آن مي‌ايستيم. ملت، منافعي دارد كه از آن كوتاه نيامده و نمي‌آييم.اما آيا روش تشديد دشمني‌ها درست است ؟ آيا روش نشان دادن چهره خشن و بهانه دادن به دست آنها كه فشار را بيشتر كنند، تنگنا را زيادتر كنند، تشديد كنند و به اسلام هراسي و ايران هراسي دامن بزنند، درست است؟ 

وي با بيان اينكه «با نشان دادن چهره صلح آميز و انساني اسلام است كه مي شود خيلي از دشمني‌هاي غرب را افشا كرد و جلوي آنها را گرفت»، تصريح كرد: امروز ما خشنوديم كه اين رويكرد، يعني رويكرد اصلاح امور و تدبير امور و رويكرد حرمت مردم، رعايت حقوق مردم و رعايت آزادي‌هاي مردم در داخل و هم تنش زدايي و صلح خواهي در خارج با تكيه بر مصالح و منافعي كه مملكت ما در حال غالب شدن است. 

رييس‌جمهوري اسبق كشورمان تاكيد كرد: چرا بايد اين طور حساب كنيم كه منطقي رفتاركردن يعني گذشتن از حقوق ملت؟ خير اينگونه نيست، آنچه مهم است تامين حقوق ملت است و اگر خشونت گرايي و جنگ گرايي سبب شود اين حقوق ضايع شود، اين ضد انقلاب و غير انقلابي است. 
خاتمي ادامه داد: خوشحاليم در داخل و خارج اين اميد ايجاد شده و اميدوارم به لطف خداوند به حرمت همه مقدسات و خون شهيدان عزيز ما، اين دفعه غرب كمتر اشتباه بكند و ازاين موقعيت استفاده درست بكند. اين موقعيت‌ها كم پيش مي‌آيد كه يك نوع وحدت براي حل مسائل به شيوه منطقي و مدبرانه وجود داشته باشد، از رهبري گرفته تا رييس جمهور تا همه تشكيلاتي كه بايد اين كار را بكند اين رويكرد را دارند، غرب بايد از اين امر استفاده بكند. 

وي افزود: غرب بايد ستمي را كه به اين ملت شده است بپذيرد و حاضر باشد از آن دست بردارد و حقوق ايران را بشناسد، البته كه ايران هم بايد نهايت تلاشش را براي ايجاد اعتماد بيشتر و گسترش اين اعتماد بكند، غرب هم عملا رسيده است به اينكه ايران نمي‌خواهد بمب بسازد.
 
رييس جمهوري اسبق كشورمان تصريح كرد: «بنده به عنوان كسي كه توسعه فناوري هسته‌اي در زمان ما بود، اعلام مي‌كنم متهم كردن ايران به اينكه قصد دارد سلاح اتمي بسازد نارواست، اگر حقوق قانوني ما طبق قوانين بين الملل شناخته شود، اين طرف هم بهانه دست آنها ندهيم كه الحمدالله اين دولت در اين مسير حركت مي كند، مي‌توان اميدوار بود كه بتوان گامي در جهت حل مسائل برداريم و كشور را از اين مشكلاتي كه در داخل و خارج دارد اندك اندك نجات دهيم.» 

وي با بيان اينكه «حتما شما مي دانيد با تلاش هايي كه دولت مي كند نمي توان يك شبه همه مسائل را حل كرد، مهم جهت و رويكرد به حل مشكلات است»، اظهار داشت:«درست است ما نمي‌خواهيم هيچ كس در زندان باشد، ولي وقتي اين رويكرد را مي‌بينيم كه اندك اندك حركت به سوي آزاد كردن است، احساس مي كنيم رويكرد كل نظام اين هست و بايد تقدير كرد و خوشحال بود و بخواهيم كه اين رويكرد سريعتر و همه جانبه تر عملي شود.
 
خاتمي با تاكيد بر اينكه «نقد» باعث حيات و پيشرفت جامعه است، گفت: مطمئنم همچنان كه در دولت ما اين چنين بود، دولت آقاي روحاني هم از نقد استقبال مي‌كند و بايد بكند و بايد فضاي نقد و فضاي گفتگو و فضاي بحث آزاد در جامعه ما باز بشود. 

وي يادآور شد: يكي از بهترين خاطرات من سال ۸۳ بود كه در دانشگاه تهران به عنوان رييس جمهور و رييس شوراي عالي امنيت ملي و دومين مقام كشور صحبت مي كردم و دانشجويان اعتراض‌هاي تندي كردند و من مطمئن بودم جواني كه بلند شده و اعتراض مي كند ذره‌اي نگران نيست كه با او برخورد خواهد شد؛ اين فضا بايد گسترده‌تر شود. 

رييس جمهوري اسبق كشورمان با بيان اينكه آقاي دكترروحاني در شعارهايي كه داده و كارهايي كه شده از جمله همين فضاي باز و نقد و آزادي است، هشدار داد:« اما نقد با تخريب متفاوت است.اگر جلوي جريانات تخريبي گرفته نشود مثل زمان اصلاحات مي‌شود كه اوايل اين طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.» 
وي ادامه داد:«اين جريان خشونت گراي بي‌منطق نقد نمي‌كند، تخريب مي كند، اين جريان درموقعيتي كه رييس جمهور رفته و از ملت و عزت آن دفاع مي‌كند و مورد تاييد رهبري است، به روش هايي كه به شدت مورد نقد مقام معظم رهبري است به تخريب دولت دست زده‌اند، نمونه اش در قم بود، اينجا دوباره اين مسائل تكرار مي شود كه قابل قبول نيست ، فعلا كاري ندارم به اينكه نيت‌ها چيست؟ ممكن است خير بوده باشد گرچه اينها را خودسر نمي‌دانم بلكه آنرا سازماندهي شده مي‌دانم.» 

خاتمي با بيان اينكه «وزارت اطلاعات و قوه قضاييه مسئول است كه اين امر را پيگيري كنند»، تصريح كرد:« من از آقاي روحاني دفاع نمي‌كنم بلكه از حق ملت، مصلحت و امنيت ملت دفاع مي كنم، اين جريانات،امنيت ملت را به هم مي‌زنند تعداد اقدام كنندگان كم است ولي زور شان زياد است!» 

وي تاكيد كرد:« شايد كسي با آنها برخورد نمي‌كند، شكايت هم مي شود كسي گوش نمي‌كند؛ اينها قدرت دارند ما نمي‌گوييم اينها نباشند بلكه مي‌گوييم قدرت از آنها گرفته شود، مصونيت نداشته باشند و وادار بشوند منطقي بشوند.تريبون و روزنامه و سايت كه دارند، بروند آنجا حرفشان را بزنند به شرط اينكه جو سازي نكنند، دروغ نگويند و تهمت نزنند.» 

رييس جمهوري اسبق كشورمان ادامه داد:«وجود اين جريانات طالباني و خشن، نشانه آزادي بيان و آزادي فكر نيست، نشانه تخريب و دهن كجي به آراي ملت و تصميمات رهبري و فضايي است كه در جامعه ما ايجاد شده است.» 
وي همچنين اظهار داشت:« اميدوارم اقليتي كه آن كارها را كردند به خود بيايند، بدانند دوران اين كارها گذشته است و مسئولان ذيربط با آن برخورد كنند و نگذارند گسترش پيدا بكند.» 
سيد محمد خاتمي خاطر نشان كرد:« اين رفتارها با بينش و روش و منش ايثارگراني كه فداكاري كردند، سنخيتي ندارد، اينها به زيان كشور؛ نظام و انقلاب هست و مطمئنم رهبري راضي به اين كارها نيستند واينها را نمي‌خواهند و دستگاههاي ذيربط بايد با آن‌ها برخورد كنند .» 

رييس دولت اصلاحات با گراميداشت ياد و خاطره دفاع مقدس و همه شهيدان و عزيزاني كه جان گرانقدر خود را براي اسلام و ايران و سربلندي ملت فدا كردند، گفت: ايثارگري يعني از خود گذشتن براي اينكه ملت ما اسير، عقب افتاده و توسري خور نباشد؛ بنابراين ايثارگري فقط در جبهه جنگ نيست بلكه تلاش براي توسعه توام با عدالت جامعه است؛ ايثارگري يعني اينكه كساني كه مي خواهند آزادي ملت ما را بگيرند، در مقابلشان بايستيم حتي اگر به قيمت دادن جانمان باشد. 

خاتمي افزود: ايثارگري در بطن جامعه يعني بسط آزادي هاي اساسي در جامعه به صورتي كه هر انساني احساس هويت و شخصيت بكند، بداند كه حقي دارد و بتواند حق خود را در جامعه اعمال بكند؛ اين ايثارگري است و ادامه راه ايثارگران واقعي. 

رييس دولت اصلاحات ادامه داد: جنگ خيلي خسارت براي ما داشت اما سبب انسجام و وحدت شد، يعني همه جامعه ما براي دفاع از اصل انقلاب و تماميت ارضي و ميهن متحد شد، از روستاها شهرها؛ متاسفانه بعد از جنگ با دو مساله روبرو بوديم يكي آشفتگي ها و ويراني‌هايي كه جنگ ايجاد كرده بود. 

وي تصريح كرد: درست در موقعي كه دولت ما انقلاب و جامعه ما بايستي بسازد و آن ناروايي‌هايي را كه در قبل بود جبران كند، آشفتگي‌هايي كه بصورت طبيعي در دوران انقلاب پيش مي آيد جمع و جور بكند، مديريت كشور از هم پاشيده را شكل و جهت بدهد، جنگ رخ داد و ويراني هايي بيشتر، مشكلات بيشتر پديد آورد، جامعه ما ناچار شد كه همه امكاناتش را درمسير آن اولويت خاص كه دفع تجاوز بود، بكار ببرد. 

منبع: ایرنا
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
درود بر خاتمی !
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین