»
کد خبر: ۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در کنفرانسی در شهر ویلنیوس گردهم خواهند آمد و در خصوص چالش‌های جدید در حوزه امنیت اروپا، گفتگو خواهند کرد.
وزرای دفاع 20 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است در کنفرانسی دو روزه در لیتوانی شرکت کنند. لیتوانی در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

چالش‌های امنیتی در حوزه اتحادیه اروپا، تحکیم روابط نظامی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین ایجاد همکاری با شرکای ناتو و اتحادیه اروپا محورهای مذاکرات امروز وزرای دفاع را تشکیل خواهند داد.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو و کاترین اشتون مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست لیتوانی شرکت خواهند داشت.

یوزاس اولکاس وزیر دفاع لیتوانی و میزبان این کنفرانس اعلام کرد اتحادیه اروپا باید به کارگیری الگویی تاثیرگذار برای واکنش به شرایط حساس را بررسی کند.

وی گفت: «از آنجایی که اسناد مربوط به راهبردهای امنیتی حدود 10 سال پیش تدوین شده‌اند، قصد داریم آغاز مذاکرات در خصوص رهنمودهای جدید در راهبرد امنیتی اتحادیه اروپا را پیشنهاد کنیم. از آن زمان، چالش‌ها و تهدیدهای جدیدی در جهان به وجود آمده‌اند.»

اولکاس افزود اتحادیه اروپا باید از گروه‌های نظامی بین‌المللی خود به صورت تاثیرگذار استفاده کند و باید روابط خود را با ناتو و با شرکا در شرق، گسترش دهد.

وی تصریح کرد: «ناتو و اتحادیه اروپا می‌توانند فعالیت‌های یکدیگر را در زمینه امنیتی تکمیل کنند.»
اولکاس همچنین با اشاره به برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا که کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، گرجستان، اوکراین و مولداوی را در بر می‌گیرد، گفت: «همچنین لازم است شرکای خود را در شرق به تلاش‌ها در زمینه امنیتی جذب کنیم.»

شرایط کنونی در سوریه در دستور کار جلسه امروز وزرای دفاع اتحادیه اروپا نبوده است، اما کارشناسان بر این باورند احتمال گفتگو در این مورد نیز وجود دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین