|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۲
»
کد خبر: ۱۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱
سفیر ایران در لاهه و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی، سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی را دلیل ناامنی و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه دانست و خواستار اقدام جامعه بین المللی در این زمینه شد.
کاظم غریب آبادی روز دوشنبه در سخنانی در نخستین روز از هجدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه هلند تأکید کرد: عدم عضویت رژیم صهیونیستی در معاهدات خلع سلاح از جمله کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی موجب بی ثباتی و نگرانی های امنیتی برای کشورها در منطقه خاورمیانه شده است.

غریب آبادی در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان 190 کشور عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی، از تمام کشورهای عضو این سازمان خواست که از هیچ تلاشی برای اعمال فشار بر این رژیم برای الحاق به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و پایبندی به تعهدات آن مبنی بر نابودی زرادخانه های شیمیایی خود برای رفع این نگرانی ها و استقرار امنیت و ثبات در خاورمیانه دریغ نکنند.

غریب آبادی در ادامه سخنان خود با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در خصوص تحولات مربوط به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، وجود سلاح های شیمیایی در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین المللی دانست و از کشورهای دارنده این سلاح ها خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی برای نابودی کامل این گونه سلاح ها پایبند باشند.

سفیر ایران در لاهه که در این کنفرانس از سوی اعضای شرکت کننده به عنوان معاون انتخاب شده است، با اشاره به اینکه ایران آخرین و بزرگ ترین قربانی کاربرد سلاح های شیمیایی بوده و همچنان دهها هزار نفر در کشور آثار وحشتناک کاربرد این گونه سلاح های مرگبار و غیرانسانی را تحمل می کنند، از تصمیم مصوب کنفرانس شانزدهم کشورهای عضو در تشکیل شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی قدردانی کرد.

غریب آبادی از سازمان منع سلاح های شیمیایی خواست تا نسبت به راه اندازی کامل این شبکه، اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین سایر کشورها را دعوت کرد که در این مسیر به سازمان کمک کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، به همکاری های بین المللی و کمک های متقابل کشورهای عضو به توسعه اقتصادی و فناوری در حوزه شیمیایی اشاره و از همه کشورها و سازمان منع سلاح های شیمیایی خواست تا با ایجاد یک ˈبرنامه اقدامˈ زمینه تحقق و اجرای کامل و بدون تبعیض مفاد کنوانسیون در این ارتباط را فراهم سازند.

سفیر ایران در لاهه همچنین بر ضرورت حذف محدودیت های غیرقانونی و تحریم یکجانبه در این زمینه تأکید کرد و از سازمان و کشورها خواست در این راستا به نیازهای قربانیان سلاح های شیمیایی و تسهیل تأمین آنها توجه وافی داشته باشند.

غریب آبادی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت جهانشمولی کنوانسیون و نقش آن در برقراری صلح و امنیت بین المللی در جهان، از عضویت سوریه در کنوانسیون به عنوان یکصد و نودمین کشور عضو کنوانسیون استقبال کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجارب ارزشمند خود در اجرای کنوانسیون، آمادگی خود را برای کمک و مشورت به سوریه در اجرای تعهدات کنوانسیونی خود اعلام کرده است.

سازمان منع سلاحهای شیمیایی پس از تصویب و لازم الاجرا شدن کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی در سال 1997، با هدف اجرای مفاد این کنوانسیون در لاهه (هلند) ایجاد شد.

هم اینک 190 کشور عضو این کنوانسیون هستند؛ (رژیم صهیونیستی، میانمار، مصر، سومالی، کره شمالی و کشور تازه تأسیس سودان جنوبی تاکنون به عضویت این کنوانسیون در نیامده اند) که در میان کنوانسیون های خلع سلاحی در جهان، بیشترین تعداد اعضا را داراست.

این سازمان دارای یک شورای اجرایی مرکب از 41 کشور است که به همراه کنفرانس کشورهای عضو، مهم ترین نهادهای تصمیم گیر این سازمان محسوب می شوند.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه اصلی ترین قربانی سلاحهای شیمیایی به شمار می رود، با بهره گیری از تجارب خود در این زمینه و آگاهی از پیامدها و خطرات این گونه سلاحها، در جریان تدوین، تصویب و لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و همچنین پس از ایجاد سازمان مربوطه همواره نقش فعال و تعیین کننده ای در تحولات و روندهای آن داشته و در زمان حاضر نیز یکی از اعضای فعال و تأثیرگذار شورای اجرایی این سازمان است.

هجدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی از روز دوشنبه 11 آذر ماه به مدت 5 روز در لاهه هلند در حال برگزاری است و هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون امور بین المللی وزیر امور خارجه در این نشست بین المللی حضور یافته است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین