|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
»
در پی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5
کد خبر: ۱۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۸
ˈمحمد بیوک اکشیˈ رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه روز دوشنبه گفت: صادرکنندگان ترکیه معتقدند که توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 تاثیر بسیار مثبتی بر فرایند همکاری های تجاری دوکشور خواهد داشت.
محمد بیوک اکشی رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه (تیم) این مطلب را امروز در گفت وگو با خبرنگاران در شهر ˈتوکاتˈ در شرق ترکیه عنوان کرد.

اکشی با اشاره به صادرات ترکیه در ماه نوامبر (آبان و آذر ) گفت: در ماه نوامبر صادرات ترکیه با 8/8 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 13 میلیارد و 797 میلیون دلار و در طی 11 ماه از سال جاری با کاهشی به میزان 3/0 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 138 میلیارد و 337 میلیون دلار رسید.

او در توجیه فرایند ضعیف در صادرات ترکیه در سال جاری میلادی گفت: در اواخر سالجاری میلادی در بازارهای سنتی ترکیه تحرکی مثبت مشاهده می شود که این امر انتظارات برای توسعه صادرات در سال آینده میلادی را افزایش داده است. وی توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 را زمینه ساز بهبود چشم انداز مربوط به صادرات ترکیه در سال آینده میلادی توصیف کرد و گفت: این توافق تاثیر بسیار مثبتی بر فرایند همکاری های تجاری دو کشور خواهد داشت.

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در هشت ماهه 2013 میلادی به 10 میلیارد و 358 میلیون و 561 هزار دلار رسید.

او در ادامه افزود : در بازار اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار صادراتی ترکیه نیز تحرکی ملموس وجود دارد.

اکشی عوامل داخلی چون فرایند حل مساله کرد را نیز عاملی برای افزایش خوش بینی ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری در سال آینده دانست و گفت: با بازگشت آرامش به شهرهای کردنشین، این مناطق نیز به چرخه تولید در جهت صادرات خواهند پیوست.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین