کد خبر: ۱۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
رسانه های دانمارک در گزارش هایی با استقبال از مذاکرات هسته ای ژنو، توافق حاصل شده بین غرب و ایران را موجب بهبود روابط تجاری اروپا با تهران دانسته و معتقدند این توافق علاوه بر بهبود اوضاع سیاسی به طور قطع توسعه روابط اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
در همین رابطه، روزنامه دانمارکی یولندزپستن در گزارش خود در این باره، نوشت: گشایش سیاسی با ایران به دنبال توافق هسته ای ژنو می تواند زمینه را برای صادرات میلیارد کرونی به ایران باز کند و از نظر شرکت های اقتصادی دانمارک از جمله شرکت دانفوس،اگر روابط با ایران به حالت عادی باز گردد، امکان صادرات میلیاردی به این کشور فراهم می شود.

در مطلب این روزنامه که با عنوان ˈافزایش فروش به ایرانˈ منتشر شده، آمده است: بعد از تفاهم ژنو در رابطه با برنامه هسته ای، انتظار می رود یکسری تحریم های اقتصادی به سرعت لغو شوند و در نتیجه زمینه برای صدور کالاهای دانمارکی به بازار بزرگ ایران هموار شود.

این مطلب در ادامه با اشاره به اینکه چندین شرکت دانمارکی نگاه خود را روی ایران متمرکز کرده اند، به نقل از پیتر تهاگسن مدیر بخش بازاریابی کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI) می نویسد: ˈبازار ایران برای شرکت های دانمارکی، در گذشته بسیار هیجان انگیز بوده است علائم گوناگون نشان می دهند که با توجه به تغییرات ایجاد شده، شرایط صادرات به ایران به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهد شد و این نکته مثبت است، چون بازار ایران بزرگ است».

این مطلب با ذکر این نکته که از جمله به خاطر منع حواله پول به خارج، تحریم های سازمان ملل معاملات بازرگانی با ایران را بسیار پیچیده کرده است، می افزاید: پیتر تهاگسن معتقد است که پیچیدگی های مذکور باعث شدند اکثر شرکت های دانمارکی پیشاپیش از معامله با ایران صرف نظر کنند.

این فعال اقتصادی دانمارکی با بیان اینکه با تسهیل شرایط سیاسی کشش دوباره اقتصادی ایجاد می شود،گفت: دولت آمریکا محدودیت های شدید علیه ایران ایجاد کرده و پیام داده بود معامله با ایران را نمی پذیرد و این نکته روی یک تعداد شرکت تأثیر گذاشته بود چون مایل نبودند با بازرگانان آمریکایی مسئله پیدا کنند.

این گزارش می افزاید: طی ١٢ ماه گذشته صادرات دانمارک به ایران در جمع ٧٠٠ میلیون کرون بوده درحالی که در گذشته صادرات به ایران ابعاد میلیارد کرونی داشته است.

پیتر تهاگسن به این روزنامه گفت: برخی از تولیدات و محصولات دانمارکی - از جمله دارو و مواد غذایی - در ایران قابل فروش هستند و علاوه بر این ایران به دستاوردهای فناوری و ابزار نیز نیاز دارد وبا توجه به فعالیت شرکت دانفوس در ایران می توان به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در آینده اقدام کرد.

لایف فلایگارد مدیر فروش آفریقا و خاورمیانه شرکت دانفوس نیز در گفت و گو با این روزنامه با بیان اینکه به خاطر اعمال تحریم ها ابعاد فروش محصولات این شرکت به ایران با کاهش مواجه شده است،گفت: زمانی که روابط عادی شوند و روابط از سر گرفته شود ما یک ظرفیت بزرگ برای افزایش فروش خواهیم داشت.

به نظر لایف فلایگارد بازار ایران در چند زمینه به بازار ترکیه که طی سال های گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته شباهت دارد و این شرکت دانفوس برآورد می کند که فروش دستگاه های خنک کننده و گرم کننده به ایران، در آینده افزایش خواهد یافت.

شرکت دارویی ˈنوو نوردیسکˈ که حضور فعالی در ایران داشته و سالیانه چند صد میلیون کرون دارو به ایران می فروشد امیدوار است که با توافق هسته ای ژنو و تسهیل تحریم ها،فرایند معاملات بازرگانی با ایران آسانتر از گذشته انجام شود.

پلیتیکن دیگر روزنامه دانمارکی نیز تاثیر توافق ژنو بر بهبود روابط اروپا با ایران را از دریچه فرهنگی و گردشگری نگریسته و در مطلبی با عنوان ˈسفر فرهنگی به ایران در حال تحولˈ،نوشت: بعد از پیروزی روحانی رئیس جمهور میانه رو، سفر به ایران مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

خانم وبکه ون اسپرلینگ خبرنگار این روزنامه که به دفعات به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده در تشریح ویژگی های فرهنگی و جاذبه های گردشگری ایران که گردشگران خارجی را علاقمند سفر به این کشور تاریخی می کند، نوشت: بازدید از فرهنگ ایران و زندگی ایرانیان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

به نوشته این روزنامه، بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، امید ایرانیان برای ایجاد تغییرات و روابط نزدیک با سایر ملل جهان تقویت شده و در نتیجه در سفرهای آینده ملاقات با ایرانیان به مراتب جالب تر خواهد بود.

این روزنامه نگار علاقمند ایران، در ادامه با بیان اینکه در مقایسه با سایر ملل جهان اسلام، ایرانیان برای تغییر و تحول آمادگی بیشتری دارند، می نویسد: با سفر به نقاط مختلف ایران علاوه بر یک برداشت جدید از اوضاع فعلی این کشور، مسافر امکان می یابد که از علاقه زیاد ایرانیان برای برقراری ارتباط با دنیای خارج اطلاع یابد.

اسپرلینگ همچنین در گزارش خود از سفرهای متعدد به ایران درمورد ویژگی های شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران همچون شیراز و اصفهان و جاذبه های دیدنی این شهرها همچون آرامگاه های حافظ و سعدی، بنای تخت جمشید با قدمت ٤٠٠ تا ٥٠٠ سال قبل از میلاد مسیح (ع) و دهکده کوهستانی ابیانه سخن گفته است.

این خبرنگار دانمارکی در گزارش خود درمورد شهر زیبای اصفهان می نویسد: توقف بعدی من در سفر به ایران در شهر پر تپش اصفهان است و این امکان وجود دارد که در آنجا با زندگی دانشجویان آشنا شویم. در این شهر باستانی ضمن بازدید از کاخ ها و مساجد و مدارس قرآن، با نقش کلیدی اصفهان در توسعه معماری اسلامی آشنا خواهیم شد. اصفهان در طول قرن هفدهم محور اصلی کاروان ها بود و به این دلیل لقب ”نصف جهان” را گرفت. کاخ نقش جهان در فهرست میراث فرهنگی یونسـکو ثبت شده است.

در گزارش این روزنامه برای آشنایی گردشگران دانمارکی از شهرهای ایران از تهران به عنوان شهری شلوغ و در عین حال مدرن با ساختمان های شیک و بلند اما پرترافیک نام برده شده و آمده است: در سایر شهرهای ایران نیز بازارهای رنگارنگ دیده می شود اما بازار تهران به طور اخص یک مرکز برای جنبش های سیاسی بوده، و اغلب در تاریخ ایران نقش مهمی ایفا کرده است.

در این گزارش به گردشگران علاقمند به سفر به ایران یادآوری شده که در بازارهای ایران علاوه بر عطریات و زعفران و ادویه جات و سایر اقلام و اشیا، با فرهنگ غنی آشپزی پارسیان نیز آشنا می شوند زیرا در سفر به ایران توجه به آشپزی ایرانی یکی از برنامه های مهم خواهد بود،لذا هر شب در یکی از رستوران های گلچین شده غذاهای خوشمزه و نشانگر سنت های محلی را آزمایش خواهند کرد.

در گزارش این روزنامه برای دعوت از گردشگران دانمارکی به ایران از سفر به این کشور به عنوان سفری کاملا فرهنگی نام برده شده که روی فرهنگ، هنر و تاریخ پارسیان که 2500 سال پیش آغاز شده است تمرکز خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین