|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
»
کد خبر: ۱۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
شبکه ی تلویزیونی فرانس 24 روز شنبه در گزارشی درباره ی توافقنامه ی ژنو با پخش تصاویری از ایران، گفت که پس از این توافق حس زندگی به خیابان ها و بازار ایران بازگشته است.
در ابتدای این گزارش آمده است: ایران کشوری است که در تاریخ خود فراز و نشیب های فراوانی داشته که آخرین آن برنامه های هسته ای و تعامل این کشور با سایر کشورهای جهان در این زمینه است.

در یک دهه ی گذشته می توان گفت که توافق ژنو بهترین خبر برای مردم ایران بود که بار دیگر نشاط و شور و هیجان را به زندگی آنها آورد.

پس از تحریم های فلج کننده و سالها درد و رنج، سرانجام ایران و کشورهای غربی به توافقی هر چند اولیه در خصوص برنامه های هسته ای این کشور رسیدند. گرچه بازگرداندن اقتصاد ایران به وضعی که دوباره روی پای خود بایستد، شاید بسیار مشکل است اما به نظر می رسد جنبه های روانی این توافق، بازتاب بسیار وسیعی داشته و مردم ایران بسیار از آن استقبال کرده اند.

فرانس 24 در حالی که تصاویری از استقبال مردم تهران از تیم مذاکره کننده ی هسته ای پخش می کرد، افزود: دیدن تصاویر جشن و شادی مردم ایران پس از توافق هسته ای ژنو هیچ تعجبی ندارد زیرا برای نخستین بار طی دهه های گذشته تحریم های نفت که بزرگ ترین صادرات ایران به حساب می آید، در حال کاهش یافتن است.

بورس تهران که پیشتر نیز شاهد افزایش جزیی آن بودیم، پس از اعلام نتیجه ی مذاکرات ژنو به یک باره با استقبال بی سابقه خریداران و دست اندرکاران بورس مواجه شد تا جایی که در حال حاضر شاخص کل آن از مرز هشتاد هزار واحد نیز فراتر رفته است.

در خیابان های ایران، شهروندان و کسبه حس خوبی به این توافق دارند.

یکی از فروشندگان پارچه در بازار تهران در واکنش به توافق هسته ای می گوید: در صورت ادامه ی وضع موجود، بازار خیلی خوب خواهد شد و به راه خواهد افتاد. به لطف چنین خبرهایی مردم در چند روز گذشته شاد بوده اند چون آنها درحال فائق شدن بر مشکلات خود هستند.

فرانس 24 افزود: اما تحلیلگران هشدار می دهند که این مشکلات میان ایران و غرب و به خصوص آمریکا عمیق است و شاید فائق شدن بر آنها بسیار مشکل باشد.

تصویب و اعمال تحریم های یکجانبه ی آمریکا علیه ایران تنها یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و با گذشت سال ها، سخت تر و سخت تر شد.

پس از ماجرای گروگان گیری کارکنان سفارتخانه ی آمریکا در تهران، صادرات نفت ایران ممنوع و میلیاردها دلار از دارایی های ایران مسدود شد. در سال های بعد تحریم های بین المللی به علت اتهامات مربوط به تروریسم و برنامه هسته ایران تشدید شد که در نتیجه اقتصاد ایران بشدت ضربه خورد، نرخ بیکاری هم افزایش یافت.

یکی از شهروندان تهرانی که از کسبه ی بازار سنتی این شهر است، می گوید: تحریم ها خیلی تاثیر داشتند به خصوص در طی چند ماه گذشته ما حتی تاثیر آنها را بیشتر حس کردیم. آنها باید برداشته شوند تا ما ببینیم که این تحریم ها چه تاثیری داشته است.

در ادامه ی این گزارش آمده است: علاوه بر بازارهای داخلی در ایران، بازارهای جهانی نیز واکنش خوبی داشتند و قیمت نفت هم کاهش یافت. در خاورمیانه و برخی کشورهای عربی که دارای ذخایر نفتی بزرگی هستند،نگرانی های عمیقی درباره ی روابط جدید بین ایران و غرب وجود دارد.

عربستان سعودی که زمان زیادی است با ایران خصومت دارد، با همراهی اسراییل در این زمینه، درباره پیامدهای توافق ژنو نگران است اما با این وجود امارات متحده ی عربی لحن ملایمی در این خصوص در پیش گرفته است.

اما تهران و قدرت های جهانی هنوز در حال کار کردن روی یک راه حل دائمی هستند و مشکلات زیادی پیش روی این توافقنامه مشاهده می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین