|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
به‌رغم آنکه سازمان‌های متولی درخصوص افزایش آلودگی هوا در پایتخت به اجرای راهکارهای کوتاه مدت فکر می‌کنند، اما معاون عمرانی استاندار تهران مثال روشن عدم اجرای وظایف دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوا را «وزارت کشور» عنوان می‌کند که وظیفه داشت سالانه پنج درصد میزان حمل‌ونقل شهری را افزایش دهد اما در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است.
به‌رغم آنکه سازمان‌های متولی درخصوص افزایش آلودگی هوا در پایتخت به اجرای راهکارهای کوتاه مدت فکر می‌کنند، اما معاون عمرانی استاندار تهران مثال روشن عدم اجرای وظایف دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوا را «وزارت کشور» عنوان می‌کند که وظیفه داشت سالانه پنج درصد میزان حمل‌ونقل شهری را افزایش دهد اما در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است.

حسن کریمی در حاشیه اولین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که در محل استانداری با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و محیط‌زیست برگزار شد، با بیان اینکه با توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری با هماهنگی‌ شهرداری باید انجام شود، گفت: «قطعا این اقدام در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی خواهد داشت.»

او افزود: «با تداوم هماهنگی بین دولت و شهرداری باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو افزایش یافته تا شاهد تردد کمتر خودروهای شخصی در شهر باشیم.»

معاون عمرانی استاندار تهران ضمن اینکه از شهروندان خواست تا مواقع اضطرار را بپذیرند، ادامه داد: «در ایامی که هوا در شرایط اضطرار و هشدار قرار دارد، باید با همکاری که صورت می‌گیرد، ضمن افزایش حمل‌ونقل و همکاری جهت استفاده از حمل‌ونقل عمومی، در صدد حل این مشکل برآییم.» کریمی همچنین در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و قبل از اعلام مصوبات نیز تاکید کرد: «باید درمورد پیشگیری از آلودگی هوا اقداماتی صورت گیرد. به‌رغم اینکه وظایف عمده‌ای بر عهده دستگاه‌ها در سطح ملی گذاشته شده، اما هیچ کاری صورت نگرفته است.»معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: «وزارت صنایع باید درباره افزایش سطح کیفی خودروها اقدام می‌کرد و وزارت نفت نیز موظف بوده تا نسبت به افزایش کیفیت سوخت اقداماتی صورت بگیرد.»کریمی یادآور شد: «خروج خودروهای فرسوده که باید انجام می‌شد و قطعا در کاهش آلودگی نقش بسزایی داشت نیز صورت نگرفته است.»

سن سکته قلبی در تهران به زیر 40 سال کاهش یافته است

ابراهیم رضی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران تاکید کرد: «سن سکته قلبی مردم تهران به زیر 40 سال کاهش یافته و حملات قلبی، سکته‌ها و مرگ‌های زودرس در جوانان تهران به سرعت در حال افزایش است.» او افزود: «ریه انسان در شرایط عادی نیازمند ورود روزانه 15 کیلو گرم هوای پاک است که در شرایط آلودگی هوا چنین امکانی برای شهروندان میسر نیست و در نتیجه سلامتی آنان در معرض خطر قرار می‌گیرد.» رضی با اشاره به اینکه انواع بیماری‌های چشم، بینی، حلق، ریه و قلب، از جمله آثار مخرب آلودگی هوا بر انسان به شمار می‌آیند، بیان کرد: «آلودگی هوای یکی از عوامل مهم خطرساز برای سلامت انسان‌هاست که این نکته از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز مورد تایید قرار گرفته است.»

پیگیری شورا برای خروج صنایع آلاینده از اطراف پایتخت

این روزها اعضای شورای شهر تهران پیگیر اجرای مصوبه خروج صنایع آلاینده از اطراف پایتخت هستند. محمد سالاری با اشاره به موضوع خروج صنایع آلاینده از اطراف تهران بیان می‌کند: «در رابطه با خروج صنایع آلاینده هم مصوبه دولت را داریم و هم مجلس؛ به‌طوری که مسئولان نیز همواره بر خروج صنایع آلاینده با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران تاکید کرده‌اند.» او با بیان اینکه در حال حاضر شورا پیگیر مصوباتی است که در راستای آلودگی هوا داشته است، تاکید کرد: «باوجود تاکیداتی که می‌شود هنوز صنایع آلاینده را در اطراف پایتخت داریم. از طرفی با توجه به آلودگی که در هوای تهران داریم و به دو عامل خودروها و صنایع آلاینده مربوط می‌شود، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، کاهش پیدا کند.» سالاری با بیان اینکه متاسفانه تعداد روزهای سالم در طول سال در حد انگشتان یک دست هم نیست، یادآور شد: «موضوع آلودگی هوا و صنایع آلاینده از جمله مسائلی است که تنها به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، بلکه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی در این راستا دخیل هستند و باید برای مقابله با آن همکاری‌های لازم میان بخشی توسط این نهادها صورت بگیرد.»

منبع: تهران امروز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین