|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه مذاکرات ژنو شروعی برای تقویت دیپلماسی سلامت است گفت: «مشکلات پیش آمده در دارو به دلیل تحریم‌ها نبوده بلکه با تحریم بانکی مواجه بوده‌ایم که به طور غیر مستقیم متوجه مردم می‌شود.»
دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، در حاشیه گردهمایی مدیران پرستاری سراسر کشور که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: «تأسفانه برخی از بیمارستان‌ها بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و تأمین تجهیزات و نیروی انسانی افتتاح شده و ۳ روز بعد هم بسته می‌شوند.»

وی افزود: «در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار نفر پرسنل داریم که در دانشگاه‌ها استخدام شدند و قراردادی هستند و سازمان مدیریت این موضوع را قبول ندارد و ردیفی برای آن‌ها تعلق نگرفته است به همین دلیل حقوق آن‌ها را از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها پرداخت می‌کنیم.»

بیمارستانی که پیوست پرسنلی نداشته باشد افتتاح نمی‌کنیم

وی ادامه داد: «بیمارستان‌های متعددی هستند که عملیات ساختمانی آنان به اتمام رسیده ولی برای تجهیزات آن کاری نشده که نیاز به اعتبار دارد. برخی دیگر از بیمارستان‌ها از نظر ساختمان و تجهیزات کامل هستند که البته کم هم نیستند و چند سال از عمر بخش‌های بیمارستانی می‌گذرد ولی پرستار و نیروی انسانی ندارند.»

وزیر بهداشت تاکید کرد: «ما بیمارستانهایی را موظف می‌دانیم افتتاح کنیم که همه اجزاء آن آماده باشد و در عین حال اگر در آینده قرار باشد بیمارستانی اضافه شود باید حتما پیوست پرسنلی داشته باشد. امیدواریم خزانه دولت به طور چشم گیری بتواند غنی باشد که وعده‌های همه مسئولین محقق شود.»

وی همچنین در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: «این موضوع به وزارت رفاه مربوط می‌شود چرا که انجام این قانون نیازمند پوشش بیمه‌ای است. اگر بیمه‌ها تعرفه گذاری را قبول کنند ما هم استقبال می‌کنیم و اگر قبول نکنند منبعی برای تامین درآمد آن وجود ندارد. همچنین این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مورد بحث قرار گرفت و قرار شد در شورای عالی بیمه بررسی شود.»

کم توجهی به حقوق معیشتی یکی از مشکلات عمده پرستاران است

دکتر هاشمی افزود: «باید بیش از گذشته در خصوص کمبود‌ها، مشکلات و شرایط معیشتی جامعه پرستاری کشورتوجه شود و امیدواریم در تحقق مطالبات و خواسته‌های آنان موثر باشیم.»

وی گفت: «یکی از مشکلات عمده پرستاران کم توجهی به حقوق معیشتی آنان است و از طرفی ساعت اضافه کاری آنان زیاد است و دستگاه‌های مربوطه از جمله دولت توان پرداخت حقوق آن‌ها را ندارند.»

آمادگی اورژانس همزمان با آلودگی هوا

وزیر بهداشت همچنین در خصوص آلودگی هوا که باعث تعطیلی مدارس تهران شده است گفت: «باید با سایر دستگاه‌ها هماهنگ باشیم و هستیم. پیشنهاد خاصی در این مورد وجود ندارد. در مواردی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیریم دستگاه‌های مسئول که در راس ان سازمان محیط زیست قرار دارد این وضعیت را اعلام می‌کند و ما نیز نظارت می‌کنیم. مسلما افراد کم سن و سال، افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی تا جایی که امکان دارد از ظاهر شدن در خارج از منزل پرهیز کنند.»

به گفته وی، پایگاه‌های اورژانس مانند سابق در مراکر اصلی شهر حضور خواهند داشت. این موضوع امری عادی شده به طوری که هم مردم و هم بخش‌های خدماتی بهداشت و درمان آموزش دیده‌اند.

دکتر هاشمی به تاثیر مذاکرات ژنو در حل مشکلات دارویی کشور گفت: «حتماً اتفاقات خوبی در طی این مذاکرات در حوزه سلامت اتفاق می‌افتد البته در طی سه ماه گذشته توفیقات خوبی حاصل شد که شروع آن با دیپلماسی سلامت است. مسئولان سازمان غذا و دارو هر هفته در تلاشند تا با ارتباط با کشورهای مختلف نیازهای مردم را تامین کنند. مشکلات پیش آمده در دارو به دلیل تحریم‌ها نبوده بلکه با تحریم بانکی مواجه بوده‌ایم که به طور غیر مستقیم متوجه مردم می‌شود.»

وی ادامه داد: «البته در دو ماه گذشته گشایشی ایجاد شده که امیدواریم در طی مذاکرات انجام شده در ژنو با حفظ منافع مردم، راه‌های ساده‌تری اتخاذ شود تا برای ارسال پول و تأمین نیاز مردم مشکلی وجود نداشته باشد.»

رفع کمبود واکسن آنفلانزا در کشور

وزیر بهداشت در پایان در خصوص کمبود برخی واکسن‌ها از جمله فلج اطفال در کشور گفت: «مشکل آن برطرف شده یک میلیون دوز از واکسن فلج اطفال وارد کشور شده و ۳ میلیون دوز دیگر نیز تا دو هفته آینده وارد کشور می‌شود.»

منبع: سینانیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین