کد خبر: ۱۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
برای حل بحران دریاچه ارومیه سه راهکار جذب کمک‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری خارجی و اختصاص ردیف اعتباری در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده است.
حمید چیت‌چیان در سومین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکلات مربوط به آب‌های زیرزمینی کشور اظهار کرد: باید واقعیت کشور را به صورت صریح و صادقانه با مردم مطرح کنیم تا بتوانیم با کمک مردم در مدیریت مشکلات موفق شویم.

وی با بیان این‌که مردم باید در جریان وضعیت آب‌های زیرزمینی قرار بگیرند خاطرنشان کرد: با کمال تاسف شاهد هستیم که مردم در دشت‌های کشور که جزو مناطق ممنوعه هستند اقدام به حفر چاه به صورت غیر قانونی کرده‌اند.

وزیر نیرو با بیان این‌که وزارت نیرو موظف است با این افراد به صورت قانونی برخورد کند گفت: نتیجه حفر چاه در دشت‌ها کاهش آب‌های زیرزمینی بوده است به طوری که در مناطقی که در گذشته کشاورزان چاه 10 متری حفر می کردند اکنون عمق چاه به 200 الی 250 متر می‌رسد و باز هم با کمبود آب روبرو هستند.

چیت‌چیان در ادامه گفت: با این که تعداد چاه‌ها هر سال اضافه شده اما مجموع آبی که برداشت می‌شود درحال کاهش است و کشاورزان در دسترسی به آب مورد نیاز با مشکل روبرو هستند.

وزیر نیرو با بیان این‌که در دشت‌هایی که در حفر چاه افراط شده آب چاه‌ها شور شده و در نتیجه زمین کشاورزی نیز شور شده است اظهار کرد: ‌این امر باعث از بین رفتن قابلیت کشاورزی بر روی زمین ها شده و در نتیجه آینده کشاورزان را با تهدید جدی روبرو کرده است.

وی با اشاره به این‌که منابع آب را به دو بخش استاتیک و دینامیک تقسیم بندی می کنیم، گفت: منابع استاتیک منابعی هستند که با مصرف آب آن امکان جایگزین شدن وجود نخواهد داشت اما منابع دینامیک با بارش‌های سالانه تامین می‌شود.

چیت‌چیان با ابراز تاسف نسبت به این که طی سال‌های گذشته صد میلیارد مکعب از منابع آب‌های استاتیک تخلیه شده و امکان جایگزین کردن آن وجود ندارد اضافه کرد: خطری که وجود دارد این است که با برداشت‌ آب‌های زیرزمینی لایه‌های زمین فشرده می‌شود و اگر حتی در سال‌های آتی شاهد بارش بیشتر باشیم امکان بازیابی وجود نخواهد داشت.

وزیر نیرو تاکید کرد: تنها چاره این است که کشاورزان همکاری کرده و کسانی که اقدام به حفر چاه غیر مجاز می‌کنند معرفی کنند تا وزارت نیرو طبق قانون با آن‌ها برخورد کند در غیر این صورت کشاورزان متضرر خواهند شد.

وی در ادامه به اهمیت مدیریت مصرف آب توسط کشاورزان اشاره و تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت و کاشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، اصلاح الگوی آبیاری و کشت گلخانه‌ای از اقداماتی است که باید توسط کشاورزان انجام شود.

وزیر نیرو ادامه داد: این عوامل باعث می شود که مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته اما درآمد کشاورزان افزایش یابد و در نتیجه شاهد غنی تر شدن سفره‌های زیرزمینی باشیم.

چیت‌چیان با بیان این‌که در 290 دشت از 609 دشت کشور وضعیت بحرانی داریم گفت: در واقع در 290 دشت کشور در زیر زمین وضعیتی مشابه دریاچه ارومیه داریم و منابع آب‌های زیرزمینی در حال خشک شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود تشکل‌های مردمی و کشاورزان مانند اتاق بازرگانی، تعاون و سایر تشکل‌ها این روند اصلاح شود تا در آینده از خطر عدم وجود آب در سفره‌های زیرزمینی رها شویم و کشاورزی و حیات جوامع شهری و روستایی ادامه یابد.

وزیر نیرو با بیان این‌که میزان بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش داشته است گفت: میانگین بارش امسال روزانه 10 میلی لیتر بوده این در حالی است که سال گذشته میانگین بارش 15 میلی لیتر بوده است امیدواریم بارندگی روزهای آینده این کمبود را جبران کند تا با مشکل مواجه نشویم.

چیت‌چیان با بیان این‌که با درست مصرف کردن می توان مشکلات کمبود آب را برطرف کرد، گفت: نتایج کارگروه دریاچه ارومیه در قالب 43 مورد به دولت اعلام شده که 19 مورد آن در اولویت است.

وی از اختصاص ردیف اعتباری در بودجه سال 93 برای حل مشکلات دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: همچنین برای احیای این دریاچه قرار است با کمک‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی سرعت احیا را افزایش دهیم.

وزیر نیرو در پایان گفت: حل مشکل دریاچه ارومیه نیاز به همکاری مردمی دارد که در حوزه‌های آبریز این دریاچه زندگی می‌کنند. زیرا درصورت عدم همکاری آن‌ها ممکن است هیچ تلاشی منتج به نتیجه نشود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین