کد خبر: ۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
درياچه اروميه اين منبع عظيم، مهم که يکي از کانون‌هاي ارزشمند فعاليت کشاورزي و دامداري در کشور به شمار مي‌رود با مشکل جدي روبه رو است و در خشکي کامل به سر مي‌برد.
اختصاص آب درياچه و بخش کشاورزي و برداشت غير مجاز از آب‌هاي زير زميني را مي‌توان از جمله مهمترين دلايل خشکي آن به حساب آورد که کشاورزي داکوسيستم منطقه شمال غرب ايران را تحت تاثير خود قرار داده است.

متخصصان و کارشناسان بسياري گزارش‌هايي در راستاي نجات درياچه اروميه ارائه داده‌اند از جمله آنها مي‌توان به تغيير روش آبياري زمين‌هاي کشاورزي به روش نوين و کاهش هدر رفت آب جلوگيري از تخليه فاضلاب‌ها در درياچه و رودخانه‌هاي منتهي به آن، مسدود کردن فوري چا‌ه‌هاي عميق غير قانوني کشاورزي و شهرک‌هاي اطراف اشاره کرد، همچنين بازيافت فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي و استفاده از آن در آبياري زمين‌هاي کشاورزي معضل درياچه اروميه مسئولين کشور را بر آن داشت تا به فکر چاره‌انديشي‌هايي در اين خصوص بيفتند.

اما سوال اينجاست که تا چه اين چاره‌انديشي‌ها موثر واقع شده است؟

طي سالها طرح‌هايي از جمله بارور سازي ابرها، توقف ساخت سد بر روي رودخانه‌هاي صنعتي به درياچه و... مطرح شده اما متاسفانه همگي تا به امروز با شکست مواجه شده است.

در دولت گذشته با تشکيل کارگروه ويژه‌اي به رياست معاون اول رئيس جمهوري وقت گام‌هايي را براي نجات درياچه اروميه برداشتند اما نتيجه نداد امروز وضعيتي بحراني‌تر از گذشته را شاهد هستيم.

اين روزها دولت يازدهم هم دست به کار شده و بررسي وضعيت اين درياچه استراتژيک را در دستور کار قرار داده است تا آنجا که در اولين جلسه هيئت دولت بحث نجات درياچه اروميه مطرح و دستور ايجاد يک کار گروه ويژه براي نجات اين درياچه داده شده است.

بنا به گفته‌هاي وزير نيروي دولت تدبير و اميد تا در ماه آينده پيشنهادها در راهکارها به دولت ارائه شده و اطلاعات آن در اختيار همه عموم قرار خواهد گرفت و تمام تلاش در جهت نجات آن صورت خواهد گرفت.

محمدعلي دلاور عضو کيمسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اذعان داشت: تا به امروز بالغ بر ۳/۱ از درياچه اروميه خشک شده است و براي جلوگيري از آسيب جدي به باقي آن مجلس و کميسيون کشاورزي در تلاش است تا با کمک دولت جديد اقدامات اساسي را صورت دهند.

وي افزود: از جمله پيشنهادهاي کنوني انتقال آب درياي خزر و رودخانه ارس به درياچه است در دست بررسي است. دلاور در مورد احتمال کمبود آب در بخش کشاورزي حوزه رئيس در نتيجه انتقال آب رود به درياچه اروميه عنوان کرد: اميد است با جيره‌بندي آبياري‌ها در آن منطقه مشکلي پيش نيايد و مهمترين مسئله در حال حاضر فرهنگ سازي در جامعه در جهت کاهش مصرف است.

همچنين وي اشاره کرد: با نابودي بيشتر اين درياچه مهم تنها کشاورزي منطقه شمال غرب به مخاطره مي‌افتد بلکه استانهاي اطراف و حتي تا نزديکي‌هاي تهران درگير خواهد کرد وزير با استفاده از تجارب کشورهاي ديگر و کارشناسان داخلي اميد است که هر چه سريعتر اين مسئله حل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین